رشد نفتی

هرچند بر اساس گزارش بانک مرکزی،‌ رشد اقتصادی ایران در تابستان امسال روندد مثبتی را تجربه کرده اما بررسی جزئیات آمارهای ارائه شده نشان می‌دهد که این رشد از کیفیت لازم برای بهبود شرایط اقتصادی برخوردار نیست.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  بر اساس آخرین گزارش بانک مرکزی،‌ نرخ رشد اقتصاد ایران در تابستان امسال با در نظر گرفتن بخش نفتی برابر با ۳.۶ درصد بوده‌ که نسبت به فصل مشابه سال گذشته کاهش حدود ۰.۳ واحد درصدی را نشان می‌دهد. همچنین نرخ رشد اقتصادی بدون در نظر گرفتن بخش نفت نیز برابر با ۲.۴ درصد گزارش شده که در مقایسه با فصل مشابه سال گذشته ۱.۱ واحد درصد کاهش یافته است.

با وجود کاهش نرخ رشد اقتصادی در فصل تابستان، رشد قابل توجه فصل بهار منجر شده که عملکرد اقتصاد ایران در نیمه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته بهتر باشد. اما نگاهی به جزئیات داده‌های منتشر شده نشان می‌دهد رشد اقتصادی طی چند فصل گذشته شاید از کیفیت لازم برخوردار نباشد.

نفت بازیگر اصلی رشد اقتصادی

مهم‌ترین نکته این است که بخش نفت و گاز همچنان بازیگر نقش اصلی رشد اقتصادی ایران است؛ رشد این بخش در تابستان امسال برابر با ۱۷.۸ درصد بود که از یکسو نسبت به فصل مشابه سال گذشته افزایش ۷.۳ واحد درصدی را نشان می‌دهد و از سوی دیگر، با اختلاف بهترین عملکرد را در میان بخش‌های مختلف اقتصادی ثبت کرده است.

اما در همین بازه زمانی رشد بخش صنعت هر چند برابر با ۳.۵ درصد گزارش شده اما در مقایسه با تابستان سال گذشته کاهش ۸ واحد درصدی را نشان می‌دهد.

به قبل از تحریم نرسیدیم

از سوی دیگر باید توجه داشت که هر چند طی چند فصل گذشته، بخش نفت، بار اصلی رشد اقتصادی را به دوش می‌کشد اما همچنان از دوران اوج خود و پیش از تشدید تحریم‌های اقتصادی فاصله چشم گیری دارد؛ میزان تولید ناخالص بخش نفت به قیمت ثابت سال ۹۵ در نیمه نخست امسال درحالی بیش از ۷۵ هزار میلیارد تومان بوده که این رقم در نیمه نخست سال ۱۳۹۶ به بیش از ۹۸ هزار میلیارد تومان رسیده بود. به بیان دیگر از یکسو همچنان آثار تحریم در اقتصاد ایران کاملا مشهود است و نباید این رشد بخش نفت را بر رهایی از بند تحریم‌ها قلمداد کرد و از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که رشد این بخش و در نتیجه رشد اقتصاد ایران با یک شوک بیرونی دوباره در مسیر سقوط قرار گیرد.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهویدئو
شناسه : 396874
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا