هشدار؛ مخازن سدهای کشور فقط ۴۰ درصد آب دارند

میزان پرشدگی سدهای بزرگ و مهم کشور از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر ماه ۱۴۰۲) تا روز ۲ دی‌ماه به ۴۰ درصد رسیده که نشان از خالی بودن ۶۰درصدی مخازن سدها دارد و این موضوع ضرورت مدیریت مصرف آب را دوچندان می‌کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  فصل پاییز با وجود بارش‌هایی که رخ داد از نظر تأمین آب سدها چندان مطلوب نبود و نتوانست آن‌چنان که بایدوشاید بر افزایش حجم مخازن سدهای کشور  تأثیرگذار باشد.

از طرف دیگر میزان مصارف آب در بخش‌های مختلف کشور همراه با افزایش شده چنانچه طبق آمار مرکز اطلاعات و داده‌های آب میزان خروجی آب از سدها از ابتدای سال آبی جاری تا دوم دی با افزایش ۲۱ درصدی همراه شده است.

گرچه به گفته عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب بارش‌های پائیزی ملاک خوبی برای سنجش پرآبی یا کم‌آبی نیست؛ اما وضعیت فعلی سدها ضرورت مدیریت مصرف را چندبرابر می‌کند.

بر اساس آمار تازه مرکز اطلاعات و داده‌های آب شرکت مدیریت منابع آب ایران از ابتدای سال آبی جاری تا دوم دی چهار میلیارد و ۴۶۰ میلیون مترمکعب آب وارد سدهای کشور شده است.

این میزان در هم‌سنجی با مدت مشابه سال گذشته که چهار میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب وردی به سدها داشته‌ایم ۸ درصد رشد را نشان می‌دهد.

همچنین از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا دوم دی ۶ میلیارد و ۲۶۰ میلیون مترمکعب آب از سدها برای مصارف مختلف خارج شده است.

این میزان خروج آب از سدها در مقایسه با ۵ میلیارد و ۱۹۰ میلیون مترمکعب خروجی سال گذشته رشد ۲۱ درصدی دارد.

حجم آب موجود در مخازن سدهای مهم و بزرگ کشور از ابتدای سال آبی جاری تا دوم دی در حالی به رقم ۱۹ میلیارد و ۹۰۰ میلیون مترمکعب رسیده که این میزان سال گذشته ۱۸ میلیارد و ۷۰ میلیون مترمکعب بوده و رشد ۱۰ درصدی را نشان می‌دهد.

ایرنا

نفت و پتروشیمی
شناسه : 396927
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا