رقیب جدید ترامپ کیست؟

نیکی هیلی، نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل، با وجود آنکه همچنان در نظرسنجی‌های انتخاباتی از دونالد ترامپ عقب‌تر است اما با نزدیک شدن به موعد برگزاری رقابت مقدماتی ۲۰۲۴ جمهوری‌خواهان در نیوهمپشایر توانسته بهتر عمل کند و طبق یک نظرسنجی، در این ایالت تنها چهار درصد کمتر از رئیس‌جمهوری سابق آمریکا رای دارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، این نتیجه نشان می‌دهد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا باید در این مرحله رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه منتظر یک رقابت نزدیک‌تر باشد.

به نوشته گاردین، بر اساس نتایج یک نظرسنجی جدید که از سوی انستیتوی «آمریکن ریسرچ گروپ» برگزار شد، از شرکت‌کنندگان پرسیده شد که در رقابت مقدماتی ایالت نیوهمپشایر که در ۲۳ ژانویه برگزار می‌شود، چه نامزدی را ترجیح می‌دهند.

رئیس جمهور پیشین آمریکا بار دیگر بایدن را زیر سوال برد و گفت که کامالا هریس در مقایسه با او، رئیس جمهور بهتری خواهد بود.

طبق نتایج این نظرسنجی، نیکی هیلی که سابقا فرماندار ایالت کارولینای جنوبی آمریکا بود و در دولت ترامپ هم سفیر آمریکا در سازمان ملل شد، توانست ۲۹ درصد رای کسب کند، در حالی که ترامپ ۳۳ درصد رای به دست آورد.

اختلاف آرای هیلی با ترامپ

این نتیجه به این معناست که اختلاف آرای هیلی با ترامپ در محدوده ضریب خطای نظرسنجی که چهار درصد برآورد شده، قرار می‌گیرد. ترامپ مدت‌ها بود که در نظرسنجی‌های مربوط به رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه برای تعیین نامزد ریاست جمهوری حزب، با برتری قاطع در مقام اول قرار می‌گرفت.

یک روز قبل از مشخص شدن جایگاه قدرتمند نیکی هیلی در نظرسنجی شرکت آمریکن ریسرچ گروپ، یک نظرسنجی دیگر که از سوی کالج سنت آنسلم انستیتوی سیاست نیوهمپشایر برگزار شد. این مشخص کرد که هیلی سطح آرای خود در این ایالت را از ماه سپتامبر تاکنون دو برابر کرده. حالا به عنوان یک گزینه جایگزین آشکار به جای ترامپ برای رای‌دهندگان محافظه‌کار مطرح است.

با این حال در این نظرسنجی برتری ترامپ با کسب ۴۴ درصد در برابر ۳۰ درصد رای نیکی هیلی، بیشتر از برتری او در نظرسنجی آمریکن ریسرچ گروپ بود.

اندرو اسمیت، مدیر مرکز نظرسنجی دانشگاه نیوهمپشایر اخیرا در مصاحبه‌ای به روزنامه یو.اس.ای تودی گفت: «هیلی هنوز پتانسیل برتری پیدا کردن در این ایالت را دارد. در حالی که رسیدن آرای ترامپ به زیر ۵۰ درصد به این معناست که او با چشم‌انداز رقابت جدی در حزب جمهوری‌خواه مواجه است.»

نتایج نظرسنجی‌ها

دونالد ترامپ که در پرونده‌های قضایی خود با بیش از ۹۰ فقره اتهام کیفری روبرو شده، به نتایج نظرسنجی‌ها درباره نیکی هیلی واکنش نشان داد. این رئیس جمهوری سابق آمریکا، نیکی هیلی را «کودن» و نتایج نظرسنجی‌ها درباره نیوهمپشایر را «دروغ» خواند.

ترامپ همچنین در مصاحبه با یک مجری رادیویی راستگرا، بار دیگر نتایج نظرسنجی‌هایی را که حاکی از عملکرد قوی هیلی هستند، جعلی دانسته. او گفت که نیکی هیلی در رقابت مقدماتی حزب جمهوری‌خواه دردسری برای او نخواهد داشت.

از سوی دیگر شبکه سی.بی.اس نیوز روز جمعه به نقل از دو منبع مطلع گزارش کرد، دونالد ترامپ هم‌زمان از تیم دستیارانش تقاضا داشته که نیکی هیلی را به عنوان نامزد معاونت ریاست جمهوری وی، چنانچه او سرانجام تبدیل به نامزد حزب جمهوری‌خواه برای انتخابات ۲۰۲۴ شود، در نظر بگیرند.

در صورتی که این گزارش‌ها صحت داشته باشد، نشانه‌ این است که ترامپ روی حمایت نیکی هیلی سرمایه‌گذاری کرده است. شبکه سی.بی.اس نوشت، منابعش مشخص کردند که راستگراهای افراطی واکنشی منفی به ترکیب ترامپ-هیلی نشان داده‌اند.

هیلی روز چهارشنبه در یک گردهمایی انتخاباتی در آیووا، ایالتی که مرحله نخست رقابت مقدماتی روز ۱۵ ژانویه در آنجا برگزار می‌شود، گفت: «دونالد ترامپ شروع به حمله به من کرده است. او مدعی شده که نمی‌داند معنی جهش در آرای نیکی هیلی یعنی چه! می‌خواهید به شما بگویم که معنی آن چیست؟ اینکه ما داریم رو به جلو حرکت می‌کنیم.»

ایسنا

سیاسی
شناسه : 396961
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا