بورس با خودرو شتاب می‌گیرد؟

در حالی که این روزها بازار سهام بیش از گذشته نیاز به شوک جدید برای ادامه روند صعودی دارد،‌ آزادسازی قیمت خودرو و عرضه در بورس کالا می‌توان جان تازه‌ای به گزارش‌های پیش بینی بورس بدهد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، خبری که روزهای اخیر از سوی معاون وزیر صمت در‌خصوص آزادسازی قیمت خودرو تا پایان سال و اوایل سال آینده اعلام شد پالس مثبتی برای پیش بینی بورس و شرکت‌های خودرویی حاضر در بازار سهام مخابره کرد.

 البته پیش‌تر هم از سوی مقامات وزارت صمت خبرهای مشابهی اعلام شده بود که با واکنش قاطع و البته منفی شورای رقابت همراه شده بود. به نظر می‌رسد همچنان اختلاف بر سر قیمت‌گذاری خودرو میان شورای رقابت و وزارت صمت پا‌برجا است.

در صورتی که فعالان بازار سهام خبری که از سوی منوچهر منطقی معاون وزیر صمت اعلام شده را جدی بگیرند طبیعتا اثر خود را در کوتاه‌مدت و بلند‌‌مدت روی بورس خواهد گذاشت. خودروسازان در ماه‌های اخیر تجربه عرضه محصول در بورس کالا را هم داشتند که این اتفاق با مخالفت‌های برخی دستگاه‌های دیگر مواجه شد و روند مثبت و رو بهبودی که برای نمادهای خودرویی به وجود آمده بود را متوقف کرد.

معاون وزیر صمت چه گفته بود؟

با اعلام معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، قیمت‌گذاری خودروهای داخلی به زودی از دست شورای رقابت خارج و به هیات‌مدیره خودروسازان واگذار خواهد شد. منوچهر منطقی در جریان نشستی با موضوع «چالش‌ها و فرصت‌های صنعت خودرو»، گفته بود طبق سیاست مد نظر وزارت صمت، قرار است اختیار قیمت‌گذاری خودروهای داخلی تا انتهای سال به هیات‌مدیره خودروسازان واگذار شود.

به گفته وی، شورای رقابت دیگر قیمت‌گذاری نخواهد کرد و نقش تنظیم‌گر بازار خودرو را خواهد داشت. معاون حمل‌ونقل وزارت صنعت، معدن و تجارت، هرچند پیش‌تر از واگذاری اختیار قیمت خودرو به هیات‌مدیره شرکت‌های خودروساز خبر داده بود، اما نگفت این اتفاق در چه بازه زمانی رخ خواهد داد.

وی در گفت‌وگویی که شهریور امسال داشت، با بیان اینکه قیمت‌گذاری خودرو بین دو نظریه، یکی از سوی شورای رقابت و دیگری از سوی خودروسازان قرار گرفته، گفت بود وزارت صمت فرآیندی را آغاز کرده تا به واسطه آن یک فصل مشترک بین این دو نظریه ایجاد شود.

طبق این فرآیند، باید تنوع خودروهای دارای قیمت متوسط و مناسب را بیشتر کرد و واردات نیز می‌تواند به شکل‌گیری این فضا کمک کند. به گفته منطقی، برای ایجاد تنوع و خروج بازار خودرو از انحصار، می‌توان از خودروهای خارجی نو برای ایجاد رقابت در بازار مونتاژی‌ها استفاده کرد و از خودروهای دست‌دوم نیز برای رقابتی کردن بازار خودروهای داخلی (محصولات ایران‌خودرو و سایپا). وی این را هم گفته بود که باید به سمتی برویم تا تعاریف انحصار در بازار خودرو موضوعیت نداشته باشد.

بازگشت اعتماد به بورس با خودرو؟!

ارزیابی تحلیلگران حاکی از آن است که گروه خودرویی در ایامی که سهامداران امید چندانی به وضعیت بورس ندارند و اعتمادشان با بخشنامه‌های خلق‌الساعه و غیرشفاف از دست رفته، می‌تواند نقطه امیدبخش پیش بینی بورس باشد.

با این وجود وضعیت روزها و هفته‌های آینده نمادهای خودرویی که به لیدرهای بورس هم تعبیر می‌شوند به سیاست‌هایی بستگی دارند که برای آنها اتخاذ خواهد شد. جدا از این موضوعات و خبرهای روزمره که گروه خودرویی در بورس را با نوسان رو در ‌رو می‌کند، این گروه استراتژیک از جنبه‌های مختلف در بازار سهام حائز‌اهمیت است.

پیش بینی بورس ؛ خودرو از قعر باز می‌گردد؟

به گفته کارشناسان تحلیل تکنیکال خودرو حکایت از آن دارد با اصلاح عمیقی که این سهم از نیمه اردیبهشت ‌ماه تا هفته اخیر داشته، به استارت مجدد روند صعودی نزدیک شده است. به گفته کارشناسان نماد خودرو و به‌‌طور کلی‌‌تر صنعت خودرو، از پتانسیل بالایی برای مسیریابی و لیدری بازار سهام و بازگشا امید به پیش بینی بورس برخوردار است.

از این رو دانستن مسیر پیش روی بزرگان خودروسازی کشور برای معامله‌‌گران اهمیت بالایی دارد. گفتنی است نماد خودرو که نماینده اصلی خودرویی‌ها به‌شمار می‌آید با آغاز فاز صعودی بازار سهام در آبان سال گذشته طی هفت ماه موفق به کسب بازدهی ۱۵۸ درصدی برای سهامداران خود شده بود.

ماجرای عرضه خودرو در بورس کالا

به غیر از بحث قیمت‌گذاری خودرو که محل اختلاف شورای رقابت و وزارت صمت است و همچنان بحث قیمت‌گذاری توسط انجمن‌های خودروسازی مطرح است، تجربه عرضه خودرو در بورس کالا آثار خود را بر نمادهای این گروه در بازار سهام گذاشت.

در کنار اینها کارشناسان تصریح می‌کنند که تجربه عرضه خودرو در بورس کالا موفق و به نفع تولید‌کننده و مصرف‌‌کننده بوده که توقف و لغو آن به ضرر صنعت خودرو و بازار سهام است. به‌زعم کارشناسان در آینده راهی جز رجوع به بازار شفاف و آزاد مثل بورس کالا برای عرضه و کشف قیمت خودرو وجود ندارد.

به‌‌طور کلی صنعت خودروسازی کشور به دلیل قیمت‌گذاری دستوری و فشارهایی که شورای رقابت طی سال‌های گذشته بر خودروسازان اعمال کرده، مشکلات بسیاری را به آنها تحمیل کرده است، اما به نظر نمی‌رسد فعالان این صنعت اکنون به دنبال عرضه خودرو در بورس کالا باشند و هدف اصلی حذف قیمت‌گذاری دستوری و کاهش فاصله نرخ فروش کارخانه و بازار آزاد است.

 البته بورس کالا در ماه‌های اخیر به عنوان جدیدترین نسخه برای ساماندهی بازار خودرو از سوی مسوولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و وزارت امور اقتصادی و دارایی معرفی شده بود که در این خصوص باز هم مقاومت‌هایی شد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 397183
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا