بورس از مقاومت پا پس می‌کشد؟

همانگونه که پیشتر در گزارش‌های پیش بینی بورس اشاره شده بود، با کم‌ اثر شدن خبر تجدید ارزیابی دارایی‌ها که محرک اصلی بازار سهام در آذر ماه بود، بورس فعلا زمستان را قرمز آغاز کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، هر چند افت بازار طی چند روز گذشته را نمی‌توان به عنوان یک اصلاح در نظر گرفت و بیش تر به درجا زدن شباهت دارد اما همانگونه که اغلب گزارش‌های پیش بینی بورس اشاره می‌کنند، بازار سهام هر چند به طور کلی شرایط خوبی را تجربه می‌کند اما برای ادامه روند صعودی نیاز به یک محرک قوی دارد.

بازار سهام روز دوشنبه چگونه بود؟

بازار سهام دیروز شاهد نزول شاخص‌های بااهمیت بود. شاخص کل بورس دیروز پنج هزار و ۶۰۴ پله پایین رفت تا با عقب‌نشینی ۰.۲۵ درصدی در سطح دو میلیون و ۱۹۴ هزار واحد قرار گیرد. در همین حال، شاخص هم‌وزن هم دیروز کاهشی بود و با افت ۶۰۹ واحدی، معادل ۰.۰۸ درصد کاهش یافت تا به ارتفاع ۷۶۰ هزار واحد برسد. شاخص کل فرابورس دیروز ۲۴ واحد عقب نشست و معادل ۰.۰۹ واحد کاهش یافت تا در نهایت در پله ۲۶ هزار واحد قرار گیرد.

 در روزی که ۶۳ درصد از نمادهای بازار سرخپوش بودند، جریان پول حقیقی هم منفی شد تا عقب‌نشینی سرمایه‌گذاران از بورس سرعت بگیرد. بازار سهام دیروز شاهد افت نمادهای مهم گروه فلزات اساسی بود. فرآورده‌های نفتی، شرکت‌های چندرشته‌ای صنعتی، خودرویی‌ها، انبوه‌سازی و سیمانی‌ها هم از دیگر گروه‌هایی بودند که با صف فروش و کاهش قیمت سهام مواجه شدند.

دیروز ۱۹۹ نماد بازار سهام نوسان صفر تا منفی یک را تجربه کردند و تنها ۳۷ درصد از نمادهای بازار مثبت شدند. در این میان سبقت صفوف خرید از صفوف فروش در پایان بازار، سرمایه‌گذاران و پیش بینی بورس را نسبت به روزهای آینده امیدوار کرد.

پیش بینی بورس

اگر از بعد تکنیکال به پیش بینی بورس بپردازیم، می‌توان گفت که شاخص کل همچنان درگیر مقاومت ۲.۲ میلیون واحدی است و معاملات چند روز گذشته نشان می‌دهد که واکنش چندان قوی به آن نشان نداده‌است. کاهش حجم معاملات و درجا زدن در این محدوده می‌تواند این نگرانی را ایجاد کند که شاهد بازگشت شاخص کل بورس از این محدوده باشیم. با این وجود میانگین های ۵۵ و ۲۰۰ روزه شاخص کل بورس اوراق بهادار به سمت اعداد و ارقم بالاتر در حال حرکت هستند و خود را به مقدار روز شاخص نزدیک تر می‌کنند که می‌توان به عنوان یک سطح حمایتی خوب در پیش بینی بورس در نظر گرفت.

در نقطه مقابل اگر بخواهیم یک سطح حمایتی را برای پیش بینی بورس در نظر بگیریم می‌توان محدوده دو میلیون و ۱۵۰ هزار واحدی شاخص کل را حمایت جدی روند فعلی دانست. بنابراین تا زمانی که شاخص کل به در زیر این سطح تثبیت نشود نباید نگران تشدید روند اصلاحی کنونی بود.

اخبار برگزیدهبورس

شناسه : 397347
لینک کوتاه :

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا