xtrim

چرا مردم تمایلی به اسقاط خودرو ندارند؟

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با اشاره به اینکه افراد خودروهای فرسوده خود را تحویل مراکز اسقاط نمی‌دهند یا مراکز خودروهای خود را اسقاط نمی‌کنند، گفت: همین امر باعث کاهش ۸۰ درصدی اسقاط خودرو در سه ماهه گذشته شده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمود مشهدی شریف – رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده – درباره تسهیلات ارائه شده برای اسقاط خودرو گفت: در ۱۰ دی ماه ۱۴۰۱ قانون ساماندهی خودرو لازم الاجرا شد. دولت طی سه ماه فرصت داشت تا آیین نامه از رده خارج کردن خودروهای فرسوده را به تصویب برساند. این فرصت سه ماهه ۱۰ اردیبهشت به پایان رسید. هشت ماه از این موضوع گذشته اما آیین نامه تصویب نشده است.

او ادامه داد: در این آیین نامه بسته‌های تشویقی و تنبیهی فراوانی دیده شده. در بخش تنبیهی بیمه خودروهای فرسوده به صورت پلکانی افزایش خواهد یافت. سهمیه سوخت خودروهای فرسوده حذف می شود. بسته تشویقی شامل بهره مندی از تسهیلات و جدول معادل‌سازی است.

رئیس انجمن مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده عنوان کرد: در جدول معادل سازی خودروهایی که سن کمتری دارند گواهی اسقاط بیشتری خواهند داشت. بنابراین خودرویی که ۲۰ سال سن دارد گواهی آن بیشتر از خودرویی بوده که دارای ۳۰ سال سن است.

opal

وی در گفتگو با برنامه روی خط اقتصاد افزود: با توجه به اینکه این موضوع در شهریورماه به بیرون درز کرد خیلی از صاحبان خودروهای فرسوده از اسقاط خودروهایشان امتناع کردند. آنها گفتند ممکن است تعداد گواهی اسقاطشان بیشتر شود. به همین خاطر تا شهریور ۱۴۰۲ حدود ۳۰ هزار دستگاه اسقاط شد. اما در سه ماه گذشته با ۸۰ درصد افت اسقاط مواجه هستیم. افراد خودروهای فرسوده خود را تحویل مراکز اسقاط نمی‌دهند یا مراکز خودروهای خود را اسقاط نمی‌کنند.

اثرات تاخیر در تصویب آیین نامه

به گفته مشهدی شریف، تاخیر هشت ماهه هیئت دولت متاسفانه سبب شد ستاد نوسازی ناوگان به هدف اسقاط ۱۰۰ هزار خودرو نرسد. امیدواریم در هفته جاری هیئت دولت پس از هشت ماه تاخیر در تصویب آیین نامه این موضوع را تصویب کند و ابلاغ شود.

وی اظهار کرد: با تصویب آیین نامه رکورد سال ۱۳۹۳ که ۳۳۰ هزار دستگاه بوده شکسته می‌شود و به مرز اسقاط ۵۰۰ هزار دستگاه که جزو اهداف برنامه هفتم توسعه است خواهیم رسید.

در گذشته دو طرح جایگزینی و نقدی از سوی دولت برای اسقاط خودروهای فرسوده در نظر گرفته شده بود. دارنده خودروی فرسوده هنگام ثبت‌نام خودرو خود در وبسایت خودرو فرسوده، می‌تواند یکی از این دو طرح را با توجه به مدل، کاربری خودرو و نیاز خود انتخاب کند. البته مدتی بود با کاهش سخت‌گیری‌ها در خصوص تردد خودروهای فرسوده، عملا طرح‌های پیشین چندان اجرایی نباشند.

تقریبا از نیمه دوم سال ۱۴۰۱، وزارت صمت اعلام کرد تمامی خودروسازان موظف هستند ۲۰ درصد از ظرفیت قرعه‌کشی‌های خود را برای دارندگان خودروهای فرسوده در نظر بگیرند. به این ترتیب طرح جایگزینی خودروهای فرسوده با تغییراتی دوباره از سر گرفته شده است.

اکوایران

خودرو
شناسه : 397468
لینک کوتاه :

۲ دیدگاه

  1. دلیلش این است که روز به روز خودروها را گرون میکنند اما خودرو های اسقاتی را میخوان از مردم مفت بگیرند اگر مردم پول گزاف و زیادی داشتند چرا خودرو اسقاطی سوار میشدنددولت باید کاری بکند که مردم بتوانند خودرو بخرند

  2. زور. گوی از حد گذشته چه تنبهی. مردم هم دوست دارند مثل شما سوار خودرو خوب شوند. همه ثروت. و امکانات دست شما است مردم نمی توانند شکم خود را سیر کنند چطور بیایند خودرو را از شما به قیمت چند برابر بخرند. چه گفتند. چه عمل کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *