معجزه اقتصادی یونان؛

بازگشت از جهنم اقتصادی

مجله اکونومیست در گزارش اخیر خود، بهترین اقتصادهای جهان در سال ۲۰۲۳ را معرفی کرد. البته معیار این رتبه بندی، بهترین بودن نیست بلکه کشورها را بر اساس میزان بهبود اقتصادی طبقه بندی کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، اکونومیست از ۵ معیار بر رتبه بندی کشورها بهره گرفته که عبارتند از تورم هسته، گستره تورم، رشد اقتصادی، رشد اشتغال و رشد حقیقی قیمت سهام. نکته جالب توجه قرار گرفتن یونان در رتبه نخست این فهرست برای دومین سال پیاپی است. کشوری که در چند سال گذشته گرفتار بحران‌های متعدد بود و اقتصاد آن بیش از ۲۵ درصد کوچک شده‌ بود.

بر اساس گزارش اکونومیست یونان رشد اقتصادی ۱.۲ درصدی، افزایش ۱.۱ درصدی اشتغال، کاهش گستره تورم در حدود ۱۳.۳ واحد درصد و همچنین تورم هسته ۳.۴ درصدی را تجربه کرده و بازار سهام آن رشد حقیقی حدود ۴۴ درصدی را ثبت کرده است.

نکته مهمی در خصوص یونان خودنمایی می‌کند،‌ بهبود رتبه اعتباری این کشور است؛ کشوری که در چند سال گذشته تا آستانه ورشکستگی پیش رفته بود و اوراق بدهی دولتی آن ارزشی بیش‌تر از یک کاغذ پاره نداشت.

شاید بتوان نقطه عطف اقتصاد یونان را سال ۲۰۱۹ دانست؛ جاییکه با تغییر حزب حاکم سیاستگذاری اقتصادی نیز بر اساس اصول علم اقتصاد پیش رفت؛ یعنی انضباط بودجه‌ای دولت، عدم تقابل با کشورهای دیگر به ویژه اتحادیه اروپا و ایجاد فضای مناسب برای سرمایه گذاری کسب و کارها از جمله اقدامات مهمی بود که اقتصاد در حال فروپاشی یونان را دوباره زنده کرد.

به نظر می‌رسد که یونان، نمونه خوبی برای سیاستگذاران اقتصادی ایران باشد؛ سیاستگذارانی که غالبا به دنبال معجزه اقتصادی در سیاست‌های خود می‌گردند و یک سیاست اشتباه را بارها اجرا می‌کنند و هر بار انتظار نتیجه متفاوتی دارند. اما باید در نظر داشت که ۲ بعلاوه ۲ همیشه ۴ می‌شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو

شناسه : 397642
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا