آشنایی با بیشترین وسایلی که در منزل نیاز به محافظ برقی دارند

تمامی وسایل برقی خانگی به دلیل مواجه شدن با نوسان ولتاژ، نویزهای مختلف، توان‌های متفاوت و… نیازمند دستگاهی هستند که نقش محافظتی داشته باشد. بهترین روش برای انجام این کار استفاده از دستگاهی به نام محافظ برق است. اما این که بیشترین وسایلی که در منزل نیاز به محافظ برق دارند کدامند را در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

بیشتر بخوانید»در سرتاسر دنیا جریان برق با درنظر گرفتن استانداردها و شاخصه‌های بسیاری در اختیار کاربران قرار می‌گیرد. به همین دلیل باید میزان جریان برق در تمامی قسمت‌های آن کشور یکسان باشد. اما تحت شرایطی مانند خیس شدن سیم در اثر باران، معیوب بودن دستگاه، رعد و برق، تاثیر امواج و وجود اشکالی در سیم کشی، در مقدار جریان برق نوسانات بسیاری ایجاد کند. همین مورد شما را مجاب خواهد کرد که به فکر استفاده از بهترین استابلایزر صنعتی برای محافظت از وسایل برقی خود در کارگاه‌ها، کارخانه‌ها و … و برای وسایل برقی خانگی‌تان خرید استابلایزر سه فاز را در نظر بگیرید. با این کار می‌توانید آینده‌نگری کرده و وسایل برقی‌تان را از سوختگی در برابر نوسات ولتاژ ایمن نگهدارید.

محافظ برق چیست و چه وظیفه ای برعهده دارد؟

در میان دستگاهی که از وسایل برقی تان مراقبت می کنند، می توان به محافظ برق اشاره کرد. این دستگاه توسط برد الکتریکی و رله ای برای افزایش و کاهش ولتاژ ساخته شده است. در حقیقت زمانی که ولتاژ برق با کاهش چشم گیری مواجه شود، محافظ برق از ورود جریان برق به وسایل ممانعت خواهدکرد. یا در زمانی که با ولتاژ اضافی مواجه شود، محافظ برق به وسیله سیم اتصال به زمین، جریان اضافه را به زمین منتقل خواهد کرد. نکته قابل توجه دیگر اینکه وقتی جریان برق مجدد برقرار شد، بلافاصله وارد دستگاه نخواهدشد، در حقیقت در چند دقیقه ابتدایی به منظور تثبیت ولتاژ، با چند دقیقه‌ای تاخیر رو به رو خواهدبود.

انواع محافظ برق را بشناسید

آشنایی با بیشترین وسایلی که در منزل نیاز به محافظ برقی دارند

بطور کلی تمامی وسایل برقی نیازمند محافظ برق هستند. اما این که نوع محافظ برق را چگونه باید انتخاب کرد را وسیله برقی تعیین می‌کند.

محافظ ولتاژ معمولی یا آنالوگ

این مدل از محافظ معمولا دارای ۳ لامپ ال ای دی بوده که رنگ قرمز نشان دهنده حالت قطع، سبز وضعیت عادی و زرد به معنای برگشت ولتاژ به حالت ایمن خواهدبود.

محافظ ولتاژ دیجیتال

این مدل از محافظ ولتاژ دیجیتال علاوه بر دارا بودن ال ای دی، صفحه نمایشگری نیز دارد. روی این نمایشگر دارای اطلاعاتی مانند مقدار ولتاژ برق شهری، زمان وضعیت عادی و زمان تاخیر را می‌توان مشاهده کرد. وقتی که LO را نشان دهد، به معنای ضعیف بودن برق و وقتی hi را روی دستگاه مشاهده کردید، یعنی برق قوی تر از حالت عادی خواهدبود.

آیا همه وسایل برقی نیاز به محافظ برق دارد؟

اغلب تجهیزات الکتریکی مانند چراغ، تلویزیون، یخچال و… دارای محافظت داخلی هستند که از افزایش ولتاژ یا جریان برق محافظت می‌کنند. اما برخی دستگاه‌ها مانند کامپیوتر، تلفن همراه، تلویزیون هوشمند و دستگاه‌های الکترونیکی حساس به نوسانات برق هستند و ممکن است نیاز به استفاده از محافظ برق داشته باشند. در نهایت، استفاده از محافظ برق بستگی به نوع دستگاه و شرایط برق موجود دارد و بررسی دقیق نیازمند است.

محافظ برق برای تلویزیون

استفاده از محافظ برق برای تلویزیون می‌تواند به عنوان یک اقدام احتیاطی برای محافظت از تلویزیون شما در برابر نوسانات و افزایش ولتاژ برق باشد. تلویزیون‌های هوشمند و تلویزیون‌های ال ای دی (LED) و ال سی دی (LCD) حساس به تغییرات ولتاژ برق هستند و ممکن است در صورت افزایش ناگهانی ولتاژ برق آسیب ببینند. بنابراین، استفاده از یک محافظ برق می‌تواند به شما کمک کند تا تلویزیون خود را در برابر این نوع نوسانات برق محافظت کنید و از خرابی آن جلوگیری کنید.

محافظ برق برای کولرگازی

آشنایی با بیشترین وسایلی که در منزل نیاز به محافظ برقی دارند

استفاده از محافظ برق برای کولر گازی می‌تواند به عنوان یک اقدام احتیاطی برای محافظت از دستگاه شما در برابر نوسانات و افزایش ولتاژ برق باشد. کولرهای گازی حساس به تغییرات ولتاژ برق هستند و ممکن است در صورت افزایش ناگهانی ولتاژ برق آسیب ببینند. بنابراین، استفاده از یک محافظ برق می‌تواند به شما کمک کند تا کولر گازی خود را در برابر این نوع نوسانات برق محافظت کنید و از خرابی آن جلوگیری کنید. البته در کنار استفاده از محافظ برق، برای فصلی مثل تابستان می توانید خرید استابلایزر کولرگازی را هم در نظر بگیرید.

محافظ برق برای کنتور

محافظ برق برای کنتور یک وسیله مفید است که می‌تواند دستگاه‌های الکتریکی خانگی شما را در برابر نوسانات ولتاژ برق و سیستم‌های پایین و بالا رفتن ولتاژ برق محافظت کند. این محافظ برق می‌تواند از خرابی یا آسیب به کنتور و دستگاه‌های متصل به آن جلوگیری کند. این محافظ برق معمولاً دارای چندین پورت برق است که می‌توان به آن‌ها دستگاه‌های الکتریکی مختلف را متصل کرد.

با استفاده از محافظ برق برای کنتور، می‌توانید از دستگاه‌های الکتریکی خود محافظت کنید و از خرابی آن‌ها جلوگیری کنید. همچنین، برخی از مدل‌های محافظ برق دارای ویژگی‌های اضافی مانند حفاظت در برابر افزایش ولتاژ، حفاظت در برابر سرکوب‌کننده‌ها و حفاظت در برابر اتصال کوتاه هستند که می‌توانند دستگاه‌های الکتریکی شما را در مقابل خطرات بیشتر محافظت کنند.

درباره تفاوت محافظ برق و چند راهی برق چه می دانید؟

محافظ برق یک دستگاه است که برای محافظت از تجهیزات الکتریکی در برابر افزایش ولتاژ یا جریان برق استفاده می‌شود. این دستگاه به طور خودکار فعال می‌شود و جریان یا ولتاژ بیش از حد را به تجهیزات الکتریکی منتقل نمی‌کند تا از خرابی یا آسیب به آن‌ها جلوگیری کند.

اما چندراهی برق یک دستگاه است که برای توزیع برق به چندین دستگاه الکتریکی یا الکترونیکی به صورت همزمان استفاده می‌شود. این دستگاه به عنوان یک تقسیم‌کننده برق عمل می‌کند و به کمک آن می‌توان چندین دستگاه را به یک منبع برق متصل کرد.

کلام پایانی

بیشترین وسایلی که در منزل نیاز به محافظ برقی دارند، را در این مقاله معرفی کردیم. از مهم‌ترین مزیت‌های این وسیله صحبت کردیم و انواع مختلف آن را هم به شما معرفی کرده تا به راحتی بتوانید از وسایل برقی خانه‌تان مراقبت کنید.

 

** این محتوا توسط جهان صنعت نیوز نوشته نشده و انتشار آن به منزله تایید محتوا نیست

خواندنی
شناسه : 397918
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا