آمریکا و سه کشور اروپایی افزایش تولید اورانیوم ایران را محکوم کردند

فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای مشترک افزایش ادعایی تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد توسط ایران را محکوم کردند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایالات متحده با انتشار بیانیه‌ای مشترک افزایش ادعایی تولید اورانیوم غنی شده با خلوص ۶۰ درصد توسط ایران را محکوم کردند.

بنابر انتشار گزارش جدید آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن ادعا شده بود «ایران تولید اورانیوم با خلوص ۶۰ درصد خود را افزایش داده است»، این چهار کشور بیانیه مشترکی را صادر و این اقدام را محکوم کردند.

در بیانیه مشترک کشورهای غربی هیچ اشاره‌ای به پیامدهای این اقدام ایران نشده. اما ضمن درخواست برای لغو آن تاکید شده است که این چهار کشور همچنان به یافتن راه حل دیپلماتیک برای جلوگیری از گریز هسته‌ای ایران متعهدند.

 در بخشی از این بیانیه آمده است: «تولید اورانیوم با غنای بالا توجیه غیرنظامی معتبری ندارد. این تصمیمات بیانگر یک بی پروایی درمحیط پرتنش منطقه‌ای است.»

گزارش آژانس

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه در گزارشی اعلام کرد که ایران کاهش چند ماهه تولید اورانیوم بسیار غنی‌شده تا خلوص ۶۰ درصد را معکوس کرده است. این میزان در ماه‌های اخیر به سه برابر افزایش یافته است.

در بخش دیگری از این بیانیه مشترک آمده است: «ما این اقدام را که به تشدید بی وقفه برنامه هسته‌ای ایران می‌انجامد محکوم می‌کنیم.»

در مقابل تهران در واکنش به این گزارش تاکید کرد که «اتفاق جدیدی نیفتاده» و برنامه هسته‌ای ایران بر اساس قوانین و مطابق روال پیشین اجرا می‌شود.

چهار کشور غربی در این بیانیه همچنین از ایران خواسته‌اند تا فورا این اقدامات را متوقف کرده و تشدید غنی‌سازی را معکوس کند در ادامه این بیانیه مشترک آمده است: «تهران باید به طور کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همکاری کند تا تضمین دهد که برنامه هسته‌ای‌‌اش کاملا صلح‌آمیز است. ضمن اینکه ایران باید تصمیم برای تعلیق فعالیت بازرسان آژانس را لغو کند.»

واکنش مسکو

روز جمعه میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفت: «شانس از سرگیری برجام در حال حاضر به حداقل رسیده است. موضع غرب درباره توافق هسته‌ای با ایران ناقص بوده و در حال حاضر توپ در زمین غربی‌هاست.»

اولیانوف افزود: «اوضاع کنونی آکنده از احتمال تنش کنترل‌نشده در هر لحظه است. اما این انتخاب آن‌هاست که از نظر راهبردی، یک موضع ناقص است.»

اکوایران

سیاسی
شناسه : 398051
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا