زمان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق اعلام شد

جلسات کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ برای بررسی جزییات بخش اول لایحه بودجه از روز دوشنبه هفته جاری و با از اتمام مهلت پنج روزه کمیسیون‌ها برای رسیدگی به پیشنهادهای نمایندگان شروع می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مهلت پنج روزه ارائه پیشنهادات نمایندگان به لایحه بودجه هفته گذشته به اتمام رسید و بلافاصله فرصت پنج روزه کمیسیون­‌های تخصصی مجلس برای رسیدگی به پیشنهادهای نمایندگان و ارائه گزارش آن به کمیسیون شروع شد؛ این مهلت فردا (۱۰ دی) به اتمام می رسد.

بر این اساس کمیسیون تلفیق از روز دوشنبه (۱۱ دی) حداکثر به مدت ۱۰ روز (بدون احتساب تعطیلات رسمی) فرصت دارد تا به پیشنهادهای واصله از کمیسیون­ها رسیدگی کرده و گزارش آن را در سامانه بارگذاری کند.

پس از بارگذاری گزارش کمیسیون تلفیق، کمیسیون­ها و نمایندگان می‌­توانند ظرف سه روز پیشنهادهای خود را در مورد گزارش کمیسیون تلفیق ثبت کنند. سپس این گزارش در جلسات علنی مجلس مورد رسیدگی قرار می گیرد.

تغییر روش و مهلت بررسی بودجه توسط نمایندگان و کمیسیون های تخصصی مجلس به این دلیل است که امسال روند بررسی لایحه بودجه طبق اصلاحات انجام شده در ماده ۱۸۲ آیین نامه داخلی متفاوت شد بدین صورت که دولت بودجه را در دو بخش به مجلس تقدیم می کند؛ بخش اول شامل ماده­ واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمدها و واگذاری دارایی­‌های سرمایه‌­ای و مالی و اجزای اصلی آنها، ترازهای عملیاتی، سرمایه‌­ای و مالی بودجه عمومی دولت و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه است.

دولت بخش اول لایحه بودجه را به صورت رسمی در ۱۴ آذر تقدیم مجلس کرد مجلس کلیات را در جلسه علنی روز ۲۱ آذر مورد بررسی قرار داد و آن را رد کرد؛ دولت مجددا کلیات لایحه بودجه مخالفت کردند لذا دولت اصلاحات در بودجه اعمال کرد که بعد از بررسی مجدد در جلسه روز ۲۹ آذر، کلیات لایحه اصلاحیه بودجه ۱۴۰۳ تصویب شد.

پس از اتمام رسیدگی بخش اول لایحه بودجه، مصوبه مجلس به شورای نگهبان ارسال و پس از تأیید آن شورا به دولت ابلاغ می شود.

دولت موظف است حداکثر ۱۰ ­روز از زمان ابلاغ بخش اول قانون بودجه، بخش دوم لایحه بودجه مربوط به جداول تفصیلی مشتمل بر ارقام بودجه را به مجلس ارسال کند.

ایسنا

اقتصاد کلانسیاسی
شناسه : 398170
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا