خبری از مذاکره نیست

جهان صنعت نیوز: شروع این حرکت از جانب رییس مجلس بود که روز دوشنبه با حضور در وزارت امور خارجه از زحمات مجاهدانه ظریف تشکر کرد. بعد از آن نوبت به رییس‌جمهور و سردار سلیمانی رسید. آنها هم به صورت علنی حمایت خود را از ظریف نشان دادند و برایش سنگ‌تمام گذاشتند.

به ویژه روحانی که وزیرش را مجتهد سیاسی خطاب کرد و او را رسولی امین دانست.

اما این روزها فصل کنفرانس‌های داخلی وزارت امور خارجه است و بعید نیست که ملاقاتی بین رهبری و وزیر امور خارجه هم صورت بگیرد و ایشان هم حمایت مجدد و قوی‌تر از ظریف داشته باشند.

اما دیروز روحانی ضمن حمایت از ظریف سخنان مهمی در خصوص مذاکره با آمریکا مطرح کرد.

صحبت‌هایی که به ظاهر نشان‌دهنده تمایل ایران برای گفت‌وگو است اما واقعیت آن است که جمهوری اسلامی ایران با دولت فعلی آمریکا مذاکره نخواهد کرد.

دیروز روحانی با تاکید بر اینکه ایران اهل گفت‌وگو و مذاکره است، عنوان کرد: اگر آمریکا مذاکره می‌خواهد، باید قبل از هر کار کل تحریم را بردارد تا جانی علیه حقوق انسان‌ها نباشد.

ما نمی‌توانیم با جانی صحبت کنیم. اعمال آمریکا، کار تروریستی است و تروریسم اقتصادی را انجام می‌دهد پس اگر می‌خواهید راه مذاکره فراهم شود، راهش توبه است البته ملت ما تواب‌الرحیم است ولی به شرط آنکه توبه واقعی کنید.

به نظر می‌رسد مقامات ایران به دنبال آن هستند که آدرس غلط بدهند برای اینکه فشار جامعه جهانی روی ایران کم شود آمریکا پیش‌شرط‌های خود را برای مذاکره برداشته و این پالس مثبت از جانب واشنگتن باعث شده که اروپایی‌ها در گفت‌وگوهای خود با مقامات ایرانی بخواهند کمی عقب‌نشینی کنند و از مواضع سرسخت خود دست بردارند.

با توجه به اظهارات روحانی شرط ایران برای گفت‌وگو و مذاکره برداشتن تحریم‌ها از جانب واشنگتن است.

این در حالی است که قبلا بازگشت ترامپ به برجام از شروط دیگر ایران برای مذاکره قلمداد می‌شد و این شاید در ظاهر روند مسالمت‌آمیزی برای فراهم شدن شرایط گفت‌وگو میان دو طرف باشد تا جامعه جهانی از ایران روی برنگرداند.

اما سوال اینجاست که اگر آمریکا کل تحریم‌ها را بردارد و اندیشه تحریم را تا ابد نداشته باشد چه لزومی به پایبندی بر برجام است اصلا برگشت آمریکا به توافق هسته‌ای چه اهمیتی دارد؟

واقعیت آن است که ایران می‌خواهد به کشورهای اروپایی نشان دهد که گام‌های مثبتی در برابر حل مشکلات و تنش‌های اخیر برمی‌دارد.

این در حالی است که موضوع پیشنهاد کاخ سفید برای گفت‌وگو با ظریف از جانب ایران رد می‌شود و این نشان‌‌دهنده آن است که مواضع سختگیرانه ایران در برابر آمریکا به ویژه دولت فعلی ادامه‌دار است و تاکید مقامات دولت بر استقبال از مذاکره تنها راه دیپلماسی برای جلب جامعه جهانی نسبت به ایران است.

یادداشت
شناسه : 39819
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا