تئاتر شهر در حصار

دوم دی امسال باوجود مخالفت‌های فعالان میراث فرهنگی کلنگ ایجاد حریم یا حصار برای مجموعه فرهنگی هنری تئاترشهر با حضور مسوولان تئاتر و ارشاد بر زمین زده شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، از روز ۷ بهمن سال ۱۳۵۱ که ساختمان تئاتر شهر به عنوان مدرن‌ترین سالن تئاتر ایران با به روی صحنه رفتن نمایش “باغ آلبالو” نوشته آنتوان چخوف افتتاح شد، تا به امروز میعادگاه اهالی تئاتر، سینما و علاقه‌مندان فرهنگ و هنر بوده است.

بنای ساختمان تئاتر شهر که جزئی از میراث فرهنگی کشور محسوب می‌شود، بر اساس طراحی علی سردار افخمی، از شاگردان هوشنگ سیحون و با الهام از برج طغرل به زیبایی هر چه تمام‌تر ساخته شده است.

نامهربانی با تئاتر شهر

 اما در سال‌های اخیر محوطه اطراف این بنای تاریخی و فرهنگی تبدیل به بازار دست‌فروشان و خرده فروشان مواد مخدر شده است.

علاوه بر این، در سال ۱۳۸۸ ساخت ایستگاه مترو در حریم این ساختمان نیز در همان زمان اعتراض اهالی تئاتر را در پی داشت. رضا کیانیان هنرمند عرصه تئاتر و سینما در مصاحبه‌ای در همان زمان گفت: “در آن دوره، تمام هنرمندان تئاتر و حتی زنده‌یاد آقای سمندریان در مجموعه‌ی تئاتر شهر جمع شدیم و از شهرداری و مسوولان مترو خواستیم تا این ایستگاه را در حریم تئاتر شهر نسازند. اما متاسفانه این اتفاق افتاد.”

تئاتر شهر در حصار

حالا، پس از اعتراض‌های بسیار به وضعیت ناهنجار اطراف این مجموعه ارزشمند فرهنگی هنری، هم‌چون حضور دست‌فروشان، کارتن‌خواب‌ها و خفت‌گیرها شهرداری اعلام کرده است قصد حصارکشی دور این مجموعه را دارد.

این طرح به منظور جدا کردن محوطه اصلی تئاتر شهر از پیاده‌روهای اطراف آن به اجرا در خواهد آمد.

محمد مهدی اسماعیلی، زیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه مراسم آغاز عملیات اجرایی این طرح گفت: احداث حریم در مجموعه تئاترشهر آغاز رفع یک دغدغه اهالی فرهنگ و هنر است.

وی در ادامه زمان‌بندی یکساله را برای اتمام این طرح اعلام کرد و افزود: این زمان‌بندی از امروز آغاز می‌شود، تاکید کردم کیفیت کار  و رعایت نکات دقیق فدای  سرعت کار نشود و همه نقدینگی لازم برای این طرح در اختیار پیمانکار آن قرار گرفته است  و در مقابل دیدگان اهالی فرهنگ و هنر و مردم عزیز اتفاق خواهد افتاد.

البته اجرای این طرح با ابراز نگرانی برخی از اهالی سینما و تئاتر نیز همراه بوده است. آن‌ها نگران این هستند که با محصور شدن ساختمان تئاتر شهر، ارتباط آن با مردم بیش از پیش قطع شود. این ابراز نگرانی‌ها تا جایی بود که سروناز امتیازی، معمار و طراح این طرح در گفت‌و‌گویی با ایسنا گفت: بله صدای نگرانی جامعه هنری‌ شنیده شده بود که قرار است برای تئاتر شهر دیوار بگذارند. دیوار در هر دوره‌ای از جمله دوره ما معنی دارد. من نیز جزو کسانی هستم که با دیوار و جداکننده مخالف بودم و هستم اما در معماری، دیوار، فضا، مکان و … معنی دارند و می‌توانیم معنی آن را عوض کنیم یا به آن معنی تازه‌ای بدهیم. بنابراین به محض ورود به پروژه و دیدن طرح‌ها، مسائل و مشکلات و آسیب‌هایی که به این بنا و فضا وارد شده، با ماجرا آشنا شدم.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیده
شناسه : 398368
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا