برج خنک کننده گالوانیزه | کولینگ تاور فلزی

برج خنک کننده گالوانیزه ( cooling tower galvanized ) یکی از انواع کولینگ تاور های موجود در این عرصه می باشد. که بدنه آن تماماً با متریال گالونیزه گرم طراحی شده و به تولید رسیده است. برج خنک کننده ای که دارای بدنه ای با استراکچر کاملاً فلزی وگالوانیزه است را برج خنک کننده گالوانیزه می گویند.

برج خنک کننده گالوانیزه چیست و چه کابردی دارد؟


امروزه با پیشرفت علم و صنعت کاربری این این آلات در تجهیزات چیلر موتورخانه کاملاً مشهود است و بسیار از عموم مردم این تشکیلات را مشاهده کرده اند. امروزه اکثریت برج های خنک کننده گالوانیزه با هدف خنک سازی چلیرهای تراکمی و جذبی به تولید رسیده اند. امروزه در اکثریت مجتمع های اداری و تجاری ، سازمان های نظامی مهم و غیر… که از تهویه مطبوع مرکزی در سیستم خنک کاری خود بهره می برند، نقش کولینگ تاور فلزی در تکمیل برنامه تبرید تراکمی و جذبی از اهمیت فراوانی برخوردار می باشد.

در صنایع بزرگ و کوچک همانند صنایع فولاد، تزریقات پلاستیک ، صنایع لبنی و غذایی ، صنایع چوب ، صنایع سیمان و امثال آن از برج خنک کننده فلزی که به عنوان یکی از مهم ترین ارکان تولیدشان به حساب می آید استفاده می نمایند. برج های خنک کننده گالوانیزه از نوع مدابسته معمولاً در قلب دستگاه از کویل های مسی ، آهن آبکاری شده و استیل در راستای خنک سازی سیال آب استفاده می کنند.

مهمترین بخش در ساخت کولینگ تاور فلزی با بدنه های گالوانیزه و استیل تولید قطعات آن می باشد قطعات بدنه شامل بیسینگ یا تشتک ، لوورها ، فن استک و پنل های آن است. گیوتین کاری و خم کاری ورقه های فلزی ، CNC بخش مختلف مدور همانند فن دک از مهم ترین بخش های تولید قطعات پیش ساخته بدنه برج خنک کن فلزی نامیده می شود. استفاده از ابزاری با دقت بالا همچون CNC در تولید قطعات کولینگ تاورگالوانیزه سبب می گردد که کیفیت نهایت قطعه را افزایش می دهد.

چرا برج خنک کننده گالوانیزه !!!

در جهان صنعتی امروز بسیار از تولید کنندگان و سازندگان تجهیزات برودتی از استراکچر فلزی در ساخت تجهیزات برودتی استفاده می کنند. در کولینگ تاورهای فلزی به دلیل تماس دائمی آب با بدنه بسیار در معرض اکسیداسیون یا زنگ زدگی قرار دارد به همین منظور بکارگیری بدنه فلزی در ساخت برج خنک کن فلزی فقط با رعایت پوشش ضد رطوبت (گالوانیزه) امکان پذیر می باشد.

بکارگیری از ورقه های فلزی گالوانیزه در بدنه برج خنک کن گالوانیزه سبب می شود که عمر مفیدی که دارد افزایش پیدا کند. علاوه بر آن دوام بالای بدنه گالوانیزه در برابر تابش اشعه ماوراء بنفش خورشید بسیار قابل تحسین است زیرا موجب می گردد که آلت خیلی کمتر دچار رسوب گرفتگی و تخیریب تشتک در برابر وزن سیال آب بشود.

مزایا اصلی برج خنک کن گالوانیزه نسبت به برج خنک کن بتنی:

* قابلیت جابجایی و نصب آسان در محیط های گوناگون

* عدم رشد جلبک

* استفاده از عایق صدا جهت کاهش صدایه فن و ریزش آب

* وزن سبک به نسبت بتنی

* عدم ورود ذرات معلق بتنی به مسیر آب گردشی و عدم افزایش املاح

* خنک کاری مطلوب در فصول مختلف سال به دلیل داشتن عایق حرارتی در دفع حرارت خورشید

مزایای برج خنک کننده گالوانیزه نسبت به فایبر گلاس:

* امکان تولید در سایز و ابعاد مختلف

* عدم نیاز به قالب های از پیش ساخته شده همانند بدنه های فایبر

* امکان اتصال قطعات با جوش

* تولید در کمترین زمان به علت نداشتن زمان ژل تایم

*عدم وجود شکستگی و نشست

*بازیابی و احیای آسان بدنه چون قابلیت تعویض ورقه های گالوانیزه وجود دارد

انواع برج خنک کننده گالوانیزه

برج های خنک کننده گالوانیزه عموماً به سه دسته تقسیم می گردند. برج خنک کن فلزی جریان متقابل (COUNTER FLOW COOLING TOWER ) – کولینگ تاور گالوانیزه جریان موازی (PARALLEL FLOW COOLING TOWER) – برج خنک کن گالوانیزه با سیستم دوبل (DUAL SYSTEM COOLING TOWER )

* برج خنک کن فلزی جریان متقابل: در این نوع برج خنک کننده فلزی آب خنک شد در طی فرایند کولینگ تاورفلزی در قسمت پایین برج یا همان تشتک ریخته و جمع می شود و از طریق سیستم انتقال مجدد به بالا هدایت شده و در همین حین هوا گرم گرفته شده از قسمت بالایی برج گالوانیزه به پاینن انتقال میابد و در برخورد با سیال خنک شده افت دما پیدا می کند.

* کولینگ تاور گالوانیزه جریان موازی: در این نوع برج خنک کاری فلزی همانطور که از اسم آن مشخص است آب و هوا به صورت موازی با یکدیگر انتقال می یابند و این گونه حرارت آب به هوا منتقل می گردد.

* برج خنک کن گالوانیزه با سیستم دوبل: در این نوع برج خنک سازی فلزی از دو سیستم خنک کاری به طور همزمان استفاده می شود که یکی از آن ها با هوای خنک و دیگری با آب خنک شده بصورت متقابل عمل می کنند.

انواع ظریفت برج خنک کننده گالوانیزه

کولینگ تاور های گالوانیزه از ظرفیت ۱۰ الی ۱۱۵۰ تن تبرید در دو کلاس مدارباز و مداربسته طراحی شده و به تولید می رسد. ظریفیت های کولینگ تاور فلزی را بر اساس مقادیر که مورد نیز باشد گزینش می کنند این مقادیر را با استفاده از نرم افزار های محاسباتی به دست می آورند.

نکته: اصطلاح تن در کولینگ تاورها و کولینگ تاور گالوانیزه به میزان قدرت و عملکرد خنک سازی اطلاق می گردد.

ساختارکولینگ تاورهای گالوانیزه

سیستم توزیع کننده آب در برج های خنک کننده فلزی به صورت اسپیرینکر بود و پخش یک نواخت آب را در برج شاهد هستیم. فن دستگاه گالوانیزه از نوع سانترفیوژ با بالانس استاتیکی و دینامیکی و حداقل دسی بل صدا استفاده از ورقه های گالوانیزه و مجهز به لرزه گیر پلاستیکی ساخته شده است. الکتروموتورهای مناسب برای کولینگ تاور گالوانیزه به علت اینکه با دمای بالا سروکار دارد از درجه حفاظتی IP55 (ضدآب) و عایق حرارتی کلاس اف استفاده می کنند. دستگاه دارای قطره گیرهایی است که از متریال گالوانیزه می باشد که ضخامت ۰.۵MM در ۳ مدل خم جهت گرفتن قطرات آب استفاده می شود.

شرکت تجهیز دما گستر که سابقه چندین ساله در تولید و طراحی انواع کولینگ تاورها و دستگاه های برودتی دارد هم اکنون آماده خدمات دهی به همه شما عزیزان و مشتریان ارجمند می باشد. شرکت تجهیز دما گستر علاوه بر خدمات دهی در داخلی کشور صادرات برج های خنک کاری و ماشین آلات برودتی را در پیشینه خود دارد. شرکت دماگستر با دانش روزافزون در همه زمینه های این عرصه در تلاش است که کیفیت و کارایی درخور شما عزیزان را به ارمغان بیاورد.

با تشکر از صبر و حوصله شما در همراهی این مقاله ارزشمند و مفید

خواندنی
شناسه : 398571
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا