مهدی مطهرنیا در گفتگو با جهان صنعت نیوز پاسخ داد؛

اقتصاد جهانی در ۲۰۲۴ به سمت چه فضایی می‌رود؟

مطهرنیا، کارشناس مسائل بین الملل گفت: ۲۰۲۴ از نظر اقتصادی همراه با پیشرفت آمریکا، نزدیکتر شدن چین به ایالات متحده و البته شکاف بیشتر با اقتصاد جهانی برای روسیه همراه خواهد بود. همچنین شاهد وضعیت نامناسب اقتصادی برای کشورهای خاورمیانه خواهیم بود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ۲۰۲۳ در حالی تمام شد و ۲۰۲۴ از راه رسید که جهان سالی پر از چالش رو پشت سر گذاشت که جنگ ۷ اکتبر و شروع درگیری‌های حماس و اسرائیل موید این موضوع است که نظام بین الملل تحولات پیچیده‌ای را پیش روی خود می‌بیند. در این بین ایالات متحده تا حدودی توانست، بحران اقتصادی را کمرنگ‌تر کند و همچنین روسیه به واسطه تبعات ناتمام جنگ اوکراین درگیر تهدید و تحدید‌های اقتصادی شد.

تکلیف چین هم که داعیه سردمداری در بازار اقتصاد جهانی دارد، مشخص است و این کشور طبق روال همه این سال‌ها سیاست خارجی را در خدمت اهداف اقتصادی قرار داد.

همچنین خاورمیانه هم کمافی السابق آبستن درگیری نظامی بود تا کشور‌های این منطقه هزینه‌های گزافی را متحمل شوند. هر چند که حکایت عربستان، قطر، امارات و عمان که به لحاظ اقتصادی سیر در مسیر توسعه را تجربه می‌کنند، از دیگر کشور‌های حاشیه خلیج فارس جدا است.

اقتصاد جهانی در ۲۰۲۴ به استقبال چه فضایی می‌رود؟ این سئوالی است که در گفتگوی جهان صنعت نیوز و مهدی مطهرنیا تحلیلگر مناسبات بین المللی مطرح شد.

آمریکا نسبت به گذشته در شرایط بهتری قرار دارد

مهدی مطهرنیا در این باره اظهار داشت: سال ۲۰۲۴ با وجود همه پیش بینی‌ها برای کشور‌های توسعه یافته و در حال توسعه سال بهتری از سال‌های گذشته رقم خواهد خورد. در واقع پیش‌‌‌بینی‌های مورد وثوق در این زمینه همواره از رکود اقتصادی و درگیری‌های موجود بر سر منابع انرژی در جهان مطرح می‌شدند. این در حالی است که ایالات متحده آمریکا در مقایسه با گذشتهِ نزدیک خود در وضعیت مناسبی نسبت به از آنچه تصور می‌شد، توانست از رکود اقتصادی خارج شود. اگر چه گفته می‌شود، چین را در راس اقتصاد جهانی خواهد نشاند و حتی آمریکا ذهنیت را به سمت چینی‌ها برد که می‌خواهند به فکر ایجاد فضای مناسب برای پر کردن حفره‌های فاصله موجود خود با آمریکا است. باید گفت اکنون ایالات متحده در وضعیتی است که نسبت به سال‌های پیشین، بهتر می‌تواند وضعیت اقتصادی اش را بهبود ببخشد. این موارد را آنچه قبلا پیش بینی می‌شد و آنچه اکنون می‌توان به آن اشاره کرد، مشخص می‌کند.

حضور آمریکا در نظام بین الملل پررنگ می‌شود؟

کارشناس مسائل بین الملل در ادامه گفت: همچنین باید گفت، با توجه به تلاشی که در خاورمیانه انجام شد، این بود که جنگ‌های گوناگون با مرکزیت و اراده آمریکا در چاچوب جنگ‌های نظامی و ایجاد شورش و طغیان بر علیه منافع آمریکا و سرمایه داری جهان در منطقه موجب تزلزل ناشی از درگیری‌های نظامی راه افتاده است. به نظر می‌رسد اکنون با وجود جنگ اوکراین و البته با وجود جنگ شدید و جدی‌ای که در خارمیانه به واسطه ۷ اکتبر و ماجرای حماس شکل گرفته است، آمریکا هزینه‌های زیادی را به سرمایه گذاران بزرگ بین المللی در کشور‌های گوناگون متحد خود تحمیل می‌کند. پس بدین ترتیب واشنگتن می‌تواند از این شرایط به نفع خود در جهت حضوری بیشتر و تاثیرگذارتر در نظام بین الملل بهره ببرد.

او افزود: با این حال در سال ۲۰۲۳ کره جنوبی به لحاظ فناوری در مقام نخست کشور‌ها قرار گرفت و از آمریکایی‌ها جلو افتاد. در حالی اکه اگر این اتفاق را دقیق‌تر تحلیل کنیم، می‌بینیم در این وضعیت شاهد ایجاد بافت موقعیتی‌ای خواهیم بود که در این بافت موقعیتی آمریکا توانسته است، بسیاری از هزینه‌های تولیدات ملزوماتی را که به انقلاب چهارم صنعتی باز می‌گردد، به متحد خود سپرده تا خود وارد انقلاب پنجم صنعتی شود تا از این طریق جایگاه کره جنوبی در بازار اقتصاد جهانی به آمریکا پیوسته باشد.

اقتصاد خاورمیانه تحت الشعاع جنگ

مطهرنیا در پایان گفت: شرح این شرایط نشان می‌دهد، ۲۰۲۴ از نظر اقتصادی همراه با پیشرفت آمریکا، نزدیکتر شدن چین به ایالات متحده و البته شکاف بیشتر با اقتصاد جهانی برای روسیه همراه خواهد بود. همچنین شاهد وضعیت نامناسب اقتصادی برای خاورمیانه ای‌هایی و ایجاد فضایی برای کنترل مناسبات اقتصادی این منطقه به بهانه جنگ ۷ اکتبر خواهیم بود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 398645
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا