وزیر صمت فردا به مجلس می‌رود

وزیر صمت باید فردا صبح برای پاسخگویی به برخی نمایندگان به مجلس برود. محور پرسش های در خصوص کند و فرسایشی بودن واردات است. با این حال باید دید که خروجی احضار وارداتی علی آبادی به مجلس چه خواهد بود؟ آیا باید منتظر اتفاق ویژه ای بود؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، بیش از یک سال از آغاز رسمی واردات خودرو می گذرد. از آبان ماه سال گذشته با نهایی شدن و ابلاغ آئین نامه واردات خودرو، بعد از ۵ سال ممنوعیت بلاخره شرکت های خودرو سازی شروع به ثبت سفارش برای واردات خودرو کردند.
اولین محموله ها نیز در اسفند ماه سال گذشته به کشور وارد شدند. از همان زمان مشکلات کوچک و بزرگ خود را نشان دادند. در همان اسفند ماه نیز اولین پیش فروش خودروهای وارداتی انجام شد. نزدیک به ۱۲۰ هزار نفر در سودای خرید خودروهای خارجی به روز و صفر کیلومتر،۵۰۰ میلیون تومان بلوکه کرده و در انتظار تعیین اولویت نشستند.
البته بعد از مدتی مشخص شد که در این موضوع هم وارداتی ها چینی دست بالا را دارند.این مساله تعداد ثبت نام کنندگان را به یک چهارم تقلیل داد و تا به امروز ۳۱ هزار نفر در صف انتظار مانده اند.

ترخیص کمتر از ۵ هزار دستگاه خودروی وارداتی

با این حال بر اساس آخرین آمار کمتر از ۵ هزار دستگاه خودروی وارداتی ترخیص شده اند. البته تعداد خودروهایی که به کشور وارد شده اند کمی بیش از ۱۰ هزار دستگاه عنوان می شود.اما این خودروها هنوز به مرحله ترخیص نرسیده اند.
همچنین بسیاری از مردم منتظر هستند تا تکلیف واردات خودروهای دست دوم مشخص شود. البته نزدیک به ۳ ماه است که از مدت زمان ابلاغ آن گذشته و دولت هنوز وضعیت را مشخص نکرده است.
در این شرایط نمایندگان موافق واردات خودرو به شدت پیگیر هستند و دولت و سازمان توسعه تجارت نیز به عنوان متولی این مقوله ، به شدت در حال تلاش برای بهتر کردن شرایط واردات هستند.

با این وجود هنوز واردات خودرو با آنچه که دولت مدعی آن بود فاصله معناداری دارد.برخی خودروهای وارداتی نیز که تحویل و یا تعیین اولویت شده اند نیز با قیمت های عجیب و غریبی همراه شده اند. بازار خودرو هم وضعیت مناسبی ندارد.

احتمال دارد بازهم فنر قیمت ها دربرود

هرچند در حال حاضر مانند سال گذشته شاهد نوسانات و تغییر نرخ های لحظه ای نیستیم.ولی باید در نظر داشت که این سکوت را انتظار برای واردات خودرو به وجود آورده است. یعنی احتمال دارد که بازهم فنر قیمت ها دربرود.
در این وضعیت مجلس برای روشن شدن وضعیت،تشخیص داده است که وزیر صمت را احضار کرده و چرایی انجام نشدن واردات را جویا شود.
اما مساله اصلی این است که آیا با این گونه احضارها و پرسش و پاسخ ها مشکل برطرف خواهد شد؟ در شرایطی که کمبود ارز اصلی ترین مشکل عنوان می شود،آیا علی آبادی می تواند کار خاصی انجام دهد؟
باید در نظر داشت که پرسش از وزرا حق نمایندگان مجلس است.اما این مساله باید خروجی مناسبی داشته باشد. آیا فردا تکلیف واردات خودرو مشخص خواهد شد؟

آخرین خودرو

صنعت و معدن
شناسه : 398759
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا