چشم انداز اقتصاد چین در سال ۲۰۲۴

به گزارش جهان صنعت نیوز و به نقل از گاردین، رییس جمهور چین، شی جین پینگ در پیامی که به مناسبت سال نو منتشر کرد، گفت: “برخی شرکت‌ها در سال ۲۰۲۳ سال سختی را گذراندند”. بر اساس آمارها، رکود در تولیدات برخی کارخانه‌ها در ماه اخیر بیشتر شده، اما شی جین پینگ قول داده است در جهت بازسازی اقتصاد وارد عمل شود.

 وی گفت: “در طول این مسیر، ناچار به رودررو شدن با بادهای مخالف هستیم. برخی از شرکت‌ها روزهای سختی را سپری کردند و برخی از افراد در یافتن شغل و برآوردن نیازهای اولیه به مشکل برخوردند.”

مطمئناً تایوان به چین خواهد پیوست

رهبر چین همچنین بر قصد خود برای الحاق تایوان، دموکراسی خودگردانی که پکن مدعی است یک استان چینی است، تاکید کرد و گفت که “مطمئناً تایوان به چین خواهد پیوست”.

 روند بهبود دومین اقتصاد بزرگ جهان همچنان به کندی پیش می‌رود و به دلیل رکود شدید مسکن، کاهش تقاضای جهانی و بی‌کاری بی سابقه جوانان تقریبا متوقف شده است. اورگراند (Evergrande) که زمانی بزرگ‌ترین توسعه‌دهنده در چین بود، روند سخت تجدید ساختار بدهی را آغاز کرده، در حالی که کانتری گاردن (Country Garden) رقیب اصلی آن، در ماه اکتبر نتوانست بدهی‌های خود را پرداخت کند.

اصلاحات و به کار اندازی محرک‌های جدید اقتصادی

با نگاهی به چشم‌انداز اقتصادی موجود و با در نظر گرفتن عملکرد پایین‌تر از انتظار این کشور، انتظارات از ایجاد محرک‌های جدید در سال نو را افزایش داده است.

شی در این باره گفت: “چین روند مثبت بهبود اقتصادی را تحکیم و تقویت خواهد کرد و به توسعه اقتصادی پایدار و بلندمدت دست خواهد یافت”.

وی در سال ۲۰۲۴ و در هفتاد و پنجمین سالگرد تأسیس جمهوری خلق چین افزود: “ما روند بهبود اقتصادی را تقویت کرده و برای دست‌یابی به توسعه اقتصادی پایدار و بلندمدت تلاش خواهیم کرد. هم‌چنین اصلاحات و گشایش در تمامی زمینه‌ها را تقویت خواهیم کرد.”

مقامات رسمی به منظور افزایش اعتماد عمومی هرگونه نظر منفی را سرکوب کرده‌اند. بر اساس یک نظرسنجی دقیق انجام شده در ماه دسامبر، شاخص رسمی تولید و خرید چین (PMI) از رقم ۴۹ در ماه دسامبر به رقم ۴۹.۴ رسیده است؛ رقم پایین‌تر از ۵۰ که رشد را از رکود جدا می‌کند. این سومین ماه کاهش و ضعیف‌ترین رقم از ماه ژوئن تا کنون بوده است.

چرخه معیوب اقتصاد چین

سفارشات جدید در بدترین وضعیت قرار داشته و به ۴۸.۷ کاهش یافتند، در حالی‌که صادرات سفارشات جدید نیز ۴۵.۸ کاهش داشت. تولید در محدوده رشد باقی ماند اما آن هم به ۵۵۰.۲ کاهش یافت.

یکی ار اقتصاددانان Hwabao Trust به نام نی ون در این باره گفت: “ما نیازمند افزایش سیاست‌های حمایتی هستیم، در غیر این صورت روند کاهشی رشد ادامه خواهد یافت.” نی از بانک مرکزی انتظار دارد نرخ بهره و نسبت ذخیره احتیاطی بانک‌ها را در هفته‌های آتی کاهش دهد.

“افت قیمت‌ها تاثیر زیادی بر میزان سود شرکت‌ها و همچنین اشتغال و درآمد مردم داشته است و ما شاهد یک چرخه معیوب هستیم.”

بانک مرکزی چین روز پنجشنبه اعلام کرد علی‌رغم فشارهای ناشی از سیاست‌های کاهش تورم، قصد دارد برای حمایت از اقتصاد و تشویق اصلاحات مالی وارد عمل شود. رهبران ارشد چین نیز در اوایل این ماه در نشستی برای ترسیم مسیر اقتصادی سال ۲۰۲۴ متعهد شدند که در سال آینده گام های بیشتری بردارند.

کوین لم، اقتصاددان ارشد چین در موسسه پنتن ماکرواکونومیکس Pantheon Macroeconomics در این باره گفت: “در مجموع، تأثیر محرک‌های مالی اخیر هنوز در اقتصاد دیده نشده است. ما هنوز شاهد تقاضای بازسازی که از فیلتر تولید رد شود، نیستیم.

چشم‌انداز اقتصاد چین در آن‌سوی مرزها

از منظر خارجی نیز انتظار می‌رود شرایط تقاضا از سوی شرکای تجاری اصلی چین یعنی ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا در کوتاه مدت به دلیل افزایش نرخ‌ بهره در این اقتصادها ضعیف باشد. این موضوع روند تولید در چین را بیش از پیش مختل خواهد کرد. همچنان انتظار بر این است که چین به منظور تثبیت رشد اقتصادی به سیاست‌های مالی که عمدتاً از طریق کانال سرمایه‌گذاری دارایی‌های ثابت انجام می‌شود، تکیه کند. اما در بحران کنونی اقتصادی که دامنگیر جهان شده است، نمی‌توان انتظار داشت چین به استفاده از بودجه دولت مرکزی و هزینه آن برای بهبود اقتصاد در سطح کلان دست بزند.

شاخص PMI (Purchasing Managers’ Index) غیر تولیدی چین که شامل خدمات و ساخت‌و‌ساز می‌شود، در ماه دسامبر به ۵۰.۴ افزایش پیدا کرد که نشان دهنده اندکی رشد است. شاخص ساخت‌و‌ساز در ماه دسامبر به دلیل تعجیل شرکت‌ها برای اتمام پروژه‌های خود تا قبل از پایان سال به ۵۰.۴ افزایش یافت.

الحاق تایوان به چین؛ این‌بار قوی‌تر از قبل

شی در این سخنرانی در رابطه با الحاق تایوان نیز لحنی قوی‌تر از سال قبل به کار برد. او گفت: ” چین مطمئناً دوباره متحد خواهد شد و همه چینی‌ها در هر دو طرف تنگه تایوان باید به یک هدف مشترک بیندیشند و در شکوه جوان‌سازی ملت چین سهیم باشند.”

این در حالی است که سال گذشته شی تنها یک طرف تنگه را مخاطب صحبت‌های خود قرار داده و آن‌ها را عضو یک خانواده دانسته بود. شی گفته است برای الحاق تایوان به چین به استفاده از زور متوسل نخواهد شد. در سال‌های اخیر، او از اجبار نظامی، دیپلماتیک و اقتصادی در تلاش برای اعمال فشار بر تایوان استفاده کرده است. اکثریت مردم تایوان و سه حزب اصلی که برای ریاست جمهوری رقابت می کنند، همگی مخالف چشم‌انداز حاکمیت چین نسبت به تایوان هستند.

به گفته مقامات تایوانی و در فاصله دو هفته‌ای تا انتخابات ریاست جمهوری دموکراتیک، فشارهای پکن در قالب تعرفه های تجاری تنبیهی، فعالیت‌های نظامی و اطلاعات نادرست افزایش یافته است. پکن خواهان خروج حزب حاکم دموکراتیک مترقی که آن را حزب “جدایی طلبان” نامیده، از انتخابات است. این حزب بارها به پکن پیشنهاد مذاکره داده است؛ پیشنهادی که بارها از سوی پکن رد شده است.

تسای اینگ ون، رییس جمهور تایوان در سخنرانی سال نوی خود در روز دوشنبه گفت: “چگونگی روابط تایوان با چین بر اساس خواست مردم خواهد بود و این صلح باید بر اساس احترام متقابل باشد.” وی سپس به خبرنگاران گفت: “به هر حال ما کشوری دموکراتیک هستیم.”

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 398921
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا