میل نیروی کار به استخدام در بخش خدمات؛

کوچ اجباری کشاورزان

به گزارش جهان صنعت نیوز،بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، نرخ بیکاری در پاییز امسال رکورد ۱۹ساله‌ خود را شکست و با ۷.۶ درصد کمترین مقدار از سال ۱۳۸۴ را ثبت کرد. همچنین جمعیت شاغل در پاییز امسال با افزایش ۷۰۰ هزار نفری نسبت به فصل مشابه سال گذشته به ۲۴.۸ میلیون نفر رسیده‌ که بالاترین میزان پس از شیوع همه گیری کرونا محسوب می‌شود. هر چند این اعداد نشان از بهبود نسبی شرایط بازار کار دارد اما بررسی جزئیات آمارهای منتشر شده حاکی از چند نکته مهم است.

در ابتدا باید در نظر داشت که هر چند تعداد شاغلین عملاً به بیش از شیوع همه گیری کرونا بازگشته است اما نسبت اشتغال همچنان در مقایسه با پاییز ۱۳۹۸ کم‌تر است. به بیان دیگر، افزایش اشتغال متناسب با میزان افزایش جمعیت نبوده‌است. آنگونه که داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد از پاییز ۱۳۹۸ تا پاییز امسال درحالی سه میلیون نفر به جمعیت در سن کار اضافه شده که فقط ۳۰۰ هزار نفر به تعداد شاغلین افزوده شده است.

موضوع مهم دیگر، تغییر ترکیب شاغلین در بخش‌های مختلف اقتصادی است. به طور کلی آنگونه که داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد کاهش نرخ بیکاری و افزایش شاغلین بیش‌تر به واسطه بهبود نسبی بخش خدمات بوده و بخش صنعت و به ویژه بخش کشاورزی شرایط متفاوتی را تجربه نکرده‌است. به بیان دیگر اغلب شاغلین اضافه شده به بازار کار، جذب بخش خدمات شدند.
بر اساس گزارش اخیر، سهم بخش کشاورزی از تعداد شاغلین در پاییز امسال به ۱۳.۶ درصد رسیده که پایین ترین سطح در ۱۹ سال گذشته بوده است. به نظر می‌رسد خشکسالی و البته سیاست‌های اقتصادی منجر به کوچ کشاورزان از این بخش شده است.

همچنین سهم اشتغال در بخش صنعت به ۳۴.۲ درصد در پاییز امسال رسیده که کم‌ترین میزان از پاییز ۱۳۹۹ محسوب می‌شود. در نقطه مقابل سهم اشتغال در بخش خدمات در پاییز امسال به ۵۲.۱ درصد رسیده که در بالاترین سطح پاییز در ۱۹ ساله اخیر محسوب می‌شود.

به طور کلی داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که بخش خدمات برای نیروی کار شرایط جذاب تری را نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی دارد و در نقطه مقابل بخش کشاورزی در حال افول است.

اقتصاد کلانپیشنهاد ویژهویدئو
شناسه : 398942
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا