ارقام عجیب از یارانه پنهان برق؛

برق میلیاردی

به گزارش جهان صنعت نیوز، در حالی که استفاده از مازوت در نیروگاه همواره تکذیب شده اما بر اساس ترازنامه هیدروکربوری از حدود ۲۰ میلیون لیتر نفت کوره که روزانه در کشور مصرف می‌شود، ۸۳ درصد آن در نیروگاه‌ها دود می‌شود. همچنین حدود ۳۰ درصد از مصرف گازوییل کشور در اختیار نیروگاه‌ها قرار می‌گیرد که می‌توان با کمی اغماض، از مصرف روزانه ۳۰ میلیون لیتری گازوییل توسط نیروگاه‌های کشور سخن به میان آورد.

در شرایطی که قیمت تمام‌شده هر لیتر گازوییل در پالایشگاه‌ها بیش از ۳۶۰۰ تومان برای دولت آب می‌خورد، هر لیتر گازوییل به قیمت مازوت و ۷۵ تومان در هر لیتر با نیروگاه‌ها حساب می‌شود و در نتیجه سالانه حدود ۴۰ هزار میلیارد تومان یارانه آشکار گازوییل به نیروگاه‌ها می‌رسد.

برای احتساب یارانه پنهان گازبهای مصرفی نیروگاه‌ها نیز با مفروض گرفتن قیمت ۶۵۰۰ تومانی برای مصرف هر فوت مکعب گاز، با احتساب نرخ دلار ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی و نسبت‌گیری با قیمت ۲۳ سنتی گاز در فوب منطقه و آمستردام، برای نیروگاه‌ها بیش از ۵۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است!

یارانه پنهان نفت کوره تحویلی به نیروگاه‌ها نیز معادل ۱۰۰ هزار میلیارد تومان در سال است که مجموع این یارانه مصرفی پنهان توسط نیروگاه‌ها را به ۸۲۰ هزار میلیارد تومان در سال می‌رساند که مابه‌ازای سرانه یارانه پنهان برق برای هر ایرانی، معادل ۹.۵ میلیون تومان در سال است.

کل تولید ویژه نیروگاه‌های کشور معادل ۴۱ هزار مگاوات ساعت و حداکثر برق دریافتی مردم و بنگاه‌های صنعتی به طور میانگین در سال ۳۶ هزار مگاوات ساعت است که رقم پنهان این یارانه به ازای هر کیلو وات ساعت، بیش از ۲۶۰۰ تومان است که یک رقم سرسام‌آور به‌شمار می‌آید.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلاننفت و پتروشیمیویدئو
شناسه : 399170
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا