تولید پارس جنوبی نصف می‌شود؟؛

بحران گاز؛ خیلی دور، خیلی نزدیک

به گزارش جهان صنعت نیوز، اقتصاد ایران وابستگی قابل توجهی به گاز دارد؛ به گونه‌ای که در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد صنایع و نیروگاه‌ها وابسته به گاز هستند. بر اساس آمارها، در حالی سهم گاز از سبد انرژی کشور به بیش از ۷۵ درصد می‌رسد که این رقم برای نفت و فرآورده نفتی ۲۰ درصد است. در این شرایط هر گونه اخلال در تامین گاز صنایع و افت فشار می‌تواند به بحران‌ اقتصادی در کشور منجر شود.

آنگونه که اردشیر دادرس،‌ عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران گفته از یکسو به صورت سالیانه فشار و تولید مخازن گازی میدان پارس جنوبی ۴ تا ۶ درصد افت و از سوی دیگر، مصرف به صورت سالیانه ۱۲ درصد افزایش پیدا می‌کند. شرایطی که ناترازی امسال گاز را به ۲۰۰ میلیون مترمکعب رسانده است و در صورت عدم اصلاح شرایط، ناترازی روزانه گاز در سال ۱۴۰۴ به ۲۵۰ و در سال ۱۴۱۰ به ۴۰۰ میلیون متر مکعب خواهد رسید و در نتیجه عدم تأمین گاز در فصول سرد، فعالیت صنایع سنگین فولاد، سیمان، پتروشیمی و سایر صنایع ارزآور کشور ۷۰ درصد کاهش خواهد داشت.

همچنین باید توجه داشت که ۸۰ درصد میادین نفتی ایران در نیمه دوم عمر خود قرار دارند و با افت فشار و کاهش تولید سالانه ۴ تا ۶ درصد مواجه هستند و نیاز به تزریق ۳۰۰ میلیون مترمکعب گاز روزانه به مخازن است.

به گفته دادرس در صورت سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد دلاری، تولید روزانه از ۹۵۰ میلیون متر مکعب به حدود ۱.۴ میلیارد مترمکعب تا سال ۱۴۱۰ افزایش می‌یابد؛ اما در صورت عدم سرمایه‌گذاری، تولید روزانه میدان گازی به ۳۵۰ میلیون مترمکعب در افق ۱۴۱۰ خواهد رسید و بحران اصلی ناترازی گاز در کشور شروع می‌شود.

اخبار برگزیدهنفت و پتروشیمیویدئو
شناسه : 399474
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا