xtrim
خودروساز یا زیان‌ساز؛

باتلاق زیان نارنجی

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس گزارش منتشر شده سایپا در کدال، طی شش ماه ابتدایی امسال این شرکت زیان خالص ۷ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان را ثبت کرده که از این میزان ۴ هزار و ۸۳۷ میلیارد تومان صرفا مربوط به تابستان می‌شود. همچنین زیان ناخالص شش ماهه ابتدایی امسال سایپا، نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۳۴۵ درصدی داشته است. به طور کلی طی ۵ سال اخیر نه تنها سایپا هیچگاه سودآور نبوده، بلکه بر میزان زیان سازی آن افزوده شده است.

هرچند زیان صنعت خودروسازی موضوع جدید نیست و ریشه اصلی آن ناشی از سیاست‌گذاری‌های کلان دولت است اما نباید از عدم بهره‌وری و بنگاه‌داری خودروسازان به سادگی گذشت؛ مسائلی که هیچ گام موثری برای رفع این معضلات برداشته نشده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که شرکت اصلی سایپا دارای شرکت‌های فرعی متعددی از جنس نهاد مالی و سرمایه‌گذاری است و ارتباط مستقیمی ‌به کسب‌وکار اصلی بنگاه ندارد. به عنوان نمونه، سرمایه‌گذاری سایپا شرکتی است که در بورس پذیرش شده و حدود ۴۰ درصد آن تحت مالکیت سایپا و موضوع فعالیت اصلی این شرکت، سرمایه‌گذاری در اوراق بهادار است.

opal

از سوی دیگر سایپا دارای سهام چرخه‌ای است. یعنی شرکت‌های فرعی که شرکت اصلی سایپا سهامدارشان است، خود سهامدار شرکت سایپا هستند. به عنوان نمونه، شرکت سرمایه‌گذاری سایپا دارای سهام شرکت سایپا و شرکت سایپا دارای سهام شرکت سرمایه‌گذاری سایپا است.

نکته مهم در مورد این وضعیت سهامداری آن است که اغلب این شرکت‌ها نه‌تنها آورده‌ای ندارند، بلکه منجر به انباشت زیان در شرکت اصلی نیز شده‌اند و با اینکه مشمول قیمت‌گذاری دستوری هم نیستند اما معمولا زیان‌ساز بوده و به‌طور عجیبی برای چندین سال زیان‌ده باقی مانده، اما اعلام ورشکستگی نمی‌کنند.

به عنوان نمونه، دو شرکت «تجارت الکترونیک خودرو ‌تابان» و «پیشگامان بازرگانی ستاره تابان» زیرمجموعه این خودروساز هستند. شرکت اولی طی سال گذشته فقط ۲۵ میلیون تومان درآمد عملیاتی داشته، اما ۲ میلیارد تومان زیان خالص را ثبت کرده است. درآمد عملیاتی شرکت دوم نیز گرچه ۵ میلیارد تومان بوده، اما این شرکت طی سال گذشته حدود ۳.۵ میلیارد تومان زیان خالص داشته است.

کارشناسان معتقد هستند که این نوع از سهامداری نه‌تنها سبب حکمرانی نامطلوب در بنگاه شده، بلکه موجب می‌شود منابع مالی شرکت‌های تحت تملک به جای سرمایه‌گذاری و تولید صرف سرمایه‌گذاری در شرکت بالاسری شود. در این شرایط کارشناسان معتقد هستند که هزینه تولید خودروسازان به میزانی که اعلام می‌کنند بالا نیست و تشریفات و سرمایه‌گذاری‌های بیهوده این شرکت‌هاست که باعث می‌شود هزینه تولید به شکل کاذب افزایش یابد.

اخبار برگزیدهبورسخودروویدئو
شناسه : 399811
لینک کوتاه :

۹ دیدگاه

  1. هرچی فکر میکنم درک نمیکنم چطور میشه که تویوتا، کرولا میسازه با بهترین کیفیت و طراحی. هزاران کیلومتر مسافت میفرسته میاد دبی میده دست مشتری هشتصد میلیون، کلی ام سود میکنه. بعد سایپا شاهین میسازه با کمترین کیفیت بدون هزینه انتقال با ارزانترین نیروی کار دنیا و کمترین هزینه میده دست مشتری به همون قیمت کرولا ولی بازم ضرر میکنه. واقعا جالبه

  2. تولید غیر بهینه، گدایی برای مزیت رقابتی تحمیلی
    همیشه میگم یه دست فروش از این خودروسازها شرافتمندانه تر و واقعی تر و علمی تر رقابت میکنه.
    این دو خودروساز هنرمند هستند، ابر و باد خورشید و فلک یاری کنند تا اینها فرقون بسازند و به اسم تولید ملی به قیمت تویوتا بچپونن به مردمی که با بدبختی اندک درامدشون رو به خودروی بیکیفیت با چند برابر قیمت اختصاص بدند.

  3. واقعا خنده داره، شرکتهای بزرگی مثل بی ام دبلیو، بنز، ولو که تولید کننده برتر جهان هستند هیچ وقت دم از ضرر و زیان نمیزنند اونوقت شما با این ارابه های مرگی که تولید میکنید همیشه شاکی هستید که همش ضرر میکنید، با پول اون پراید لعنتی میشه یکی از این برندهای خارجی رو خرید چی میگید شما ساقیتون رو عوض کنید، اگه ضرر میکنید پس دارید دزدی میکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *