دیوان عالی صلاحیت ترامپ را تایید خواهد کرد؟

دیوان عالی ایالات متحده اعلام کرد که به زودی دادگاهی برای پرونده رد صلاحیت ترامپ برگزار خواهد کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دادگاه عالی ایالات متحده در روز جمعه اعلام کرد که تصمیم بی‌سابقه دادگاه عالی کلرادو مبنی بر حذف دونالد ترامپ از صندوق‌های رأی‌گیری انتخابات مقدماتی این ایالت را بررسی خواهد کرد.

به نوشته سی‌ان‌ان، حکم دادگاه به عدم صلاحیت ترامپ تا زمان رسیدگی به پرونده در دادگاه عالی متوقف شده است. تا آن زمان، نام ترامپ در برگه‌های رأی‌گیری باقی خواهد ماند. اگر قضات به این نتیجه برسند که ترامپ واجد شرایط مناصب دولتی نیست، آنگاه آرایی که به او داده شده، حساب نمی‌شوند.

در حالی که به رأی‌گیری رقابت‌های مقدماتی نزدیک می‌شویم، تصمیم دادگاه عالی برای رسیدگی به این پرونده، ۹ قاضی این دادگاه را دقیقاً در میان جنجال‌های انتخابات ۲۰۲۴ قرار می‌دهد. این نشان‌دهنده مهم‌ترین پرونده دادگاه در رقابت‌های ریاست‌جمهوری از زمان حکم تاریخی آن پرونده بوش علیه گور است.

هفته گذشته، وزیر امور داخلی ایالت مِین ترامپ را حضور در انتخابات مقدماتی این ایالت حذف کرد. با درخواست تجدید نظر رئیس‌جمهور سابق در دادگاه ایالتی روبرو شد. دادگاه عالی اورگان نیز به زودی در مورد حذف ترامپ از انتخابات مقدماتی و سراسری این ایالت به دلیل نقش او در حوادث ۳ ژانویه ۲۰۲۱ تصمیم خواهد گرفت که بر نیاز فوری قضات دادگاه عالی برای تصمیم‌گیری سریع در مورد حکم دادگاه کلرادو تأکید می‌کند.

استقبال از «دادرسی عادلانه» در دادگاه عالی درباره چالش کلرادو

سخنگوی کمپین ترامپ گفت که پرونده‌های انتخاباتی علیه رئیس‌جمهور همگی بخشی از تلاشی برخی فعالان سیاسی و چپ‌گرایی است با بودجه‌‌ای زیاد، عزم دارند تا جلوی پیروزی مجدد ترامپ در انتخابات را بگیرند می‌کنند. حتی اگر این کار به معنای سلب حق رأی‌دهندگان باشد. او افزود: «ما مطمئنیم که دیوان عالی منصفانه و به اتفاق آرا حقوق مدنی رئیس‌جمهور و حق رأی همه آمریکایی‌ها را تأیید خواهد کرد».

ترامپ در روز چهارشنبه و یک هفته پس از آن که حزب جمهوری‌خواه این ایالت نیز از قضات دادگاه خواست تا به این پرونده رسیدگی کنند، از تصمیم کلرادو به دادگاه عالی ایالات متحده درخواست تجدید نظر کرد.

تصمیم خیره‌کننده ماه گذشته دادگاه کلرادو حکم داد که ترامپ از نظر قانون اساسی واجد شرایط نامزدی برای انتخابات سال ۲۰۲۴ نیست. بر اساس متمم چهاردهم قانون اساسی آمریکا: مقامات دولتی که علیه قانون اساسی «شورش یا طغیان کرده‌اند»، دیگر حق نشستن در مناصب دولتی را ندارند. دادگاه کلرادو معتقد است که نقش ترامپ در حوادث ۶ ژانویه مشمول این قانون می‌شود.

اکوایران

سیاسی
شناسه : 399883
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا