قیمت شیرینی برای شب عید گران نمی شود

رئیس اتحادیه قنادان تهران با بیان ایتکه نرخ‌گذاری مصوب برای کلیه شیرینی ها برداشته شده است گفت: در صورت ثبات قیمت مواد اولیه نرخ شیرینی برای شب عید تغییری نخواهد داشت.

به گزارش جهان صنعت نیوز،  علی بهره‌منددر نشست خبری خود به مناسبت برگزاری گرامیداشت روز ملی قناد، اظهار داشت. مواد اولیه تولید کیک و شیرینی نوسان قیمتی زیادی دارد. نمی‌توان برای این کالا قیمت گذاری کرد. بنابراین از سازمان صمت تقاضا کردیم تا با عدم نرخ‌گذاری، رقابت در کیفیت ایجاد شود.

رییس اتحادیه صنفی قنادان تهران ادامه داد. تمامی واحدهای قنادی بر اساس درجه‌بندی و نوع استفاده از مواد اولیه، قیمت شیرینی و کیک را تعیین می‌کنند. بنابراین هزینه‌ها، سود متعارف و هزینه مواد اولیه مشخص است و کسی نمی‌تواند تخلف کند.

وی تصریح کرد: اتحادیه نیز بر واحدهای تولیدی قنادی و شیرینی‌پزی نظارت کامل دارد تا قیمتی خارج از عرف نباشد. در صورت مشاهده هرگونه تخلف در صورت عدم تناسب بین قیمت و مواد اولیه مورد استفاده با متخلفان برخورد قانونی می‌شود.

به گفته بهره‌مند، اکنون قیمت مغز پسته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان و کره نیوزیلندی بالای ۵۰۰ هزار تومان است. بنابراین اگر قنادی بخواهد از مواد اولیه با کیفیت استفاده کند، قیمت کالای نهایی آن نیز بالا خواهد بود.

قیمت شیرینی شب عید

این مقام صنفی درباره قیمت شیرینی شب عید، بیان داشت. در صورت افزایش هزینه مواد اولیه قیمت شیرینی شب عید تغییر می کند. در صورت عدم افزایش نرخ مواد اولیه هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

*۲۰ دی ماه، روز ملی قناد در ایران است

رییس اتحادیه صنفی قنادان تهران گفت. شیرینی‌پزی در ایران برخاسته از تمدن چند هزار ساله است. نزدیک ۲ قرن قدمت دارد و طی یک دهه گذشته روز ۲۰ دی ماه به عنوان روز ملی قناد ثبت شده است.

وی از قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها درخواست کرد تا در روز ملی قناد به مشتریان خود یک تخفیف حدود ۱۰ درصدی را لحاظ کنند. گفت: کارگروهی در اتحادیه تشکیل شده که واحدهای قنادی بر اساس کیفیت، میزان مشتری، فروش رتبه بندی می‌شوند.

بهره‌مند تاکید کرد: اکنون قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌ها با مشکلاتی همچون افزایش هزینه‌های تولید. افزایش هزینه‌های جانبی، تهیه مواد اولیه مرغوب و کمبود نیروی انسانی روبرو هستند.

کیفیت تولیدی آنها افزایش یافته

رییس اتحادیه صنفی قنادان تهران اظهار داشت: امسال از لحاظ تولید نسبت به سال‌های گذشته بین ۳۰ تا ۴۰ درصد افت تولید و فروش داشته‌ایم، اما به نسبت همین موضوع کیفیت تولیدی آنها افزایش یافته است.

وی اضافه کرد: طی سال‌های اخیر نانوایی‌ها با توجه به سوبسیدی که در بحث آرد دریافت می‌کنند به سمت شیرینی پزی نیز گام برداشته‌اند که این مشکلاتی را برای شیرینی فروشی‌ها و قنادی‌ها ایجاد کرده است.

بهره‌مند گفت: البته اتحادیه طی سال‌های اخیر در این خصوص پیگیری‌هایی از اتاق اصناف و سازمان صمت داشته که به نتیجه‌ای نرسیده و با این اقدام نانوایی‌ها برخورد نمی‌شود.

رییس اتحادیه صنفی قنادان تهران اعلام کرد: اکنون بالغ بر ۳۵ هزار واحد صنفی قنادی در کل کشور فعال است که از این تعداد یک هزار و ۱۵۰ واحد مربوط به تهران می‌شود که پروانه بهره‌برداری دارند و ۲۵۰ واحد نیز در دست اقدام برای دریافت پروانه بهره‌برداری هستند.

پتانسیل صادرات این محصول را داریم

بهره‌مند بر این باور است که ایران به دلیل قوی بودن در این صنعت پتانسیل صادرات این محصول را دارد که تاکنون اتفاقی در این خصوص رخ نداده است، اما اکنون این محصول به صورت چمدانی از کشور خارج می‌شود.

رییس اتحادیه صنفی قنادان تهران افزود: اکنون بخش عمده شیرینی ایران به صورت چمدانی به کشورهای استرالیا، کانادا، کشورهای اروپایی، حاشیه خلیج فارس و آسیای میانه صادر می‌شود.

وی گفت: یکی از مشکلات این صنعت کمبود نیروی انسانی به دلیل پایین بودن دستمزدها است که باید این مشکل به صورت جدی بررسی و رفع شود.

قیمت جعبه در قنادی‌ها

وی درباره محاسبه قیمت جعبه در قنادی‌ها پای مشتری، بیان کرد: طبق مصوب سازمان ملی استاندارد به ازای هر کیلوگرم شیرینی ۱۲۵ گرم جعبه محاسبه می‌شود؛ بنابراین نرخ جعبه پای مشتری است و اگر کسی جعبه نخواهد می‌تواند درخواست پاکت یا نایلون کند.

بهره‌مند در خصوص صدور مجوز کافه قنادی‌ها گفت: مجوز کافه قنادی‌ها توسط اتحادیه صنفی قنادان صادر می‌شود که می‌توانند در کنار تولید شیرینی پذیرایی نیز داشته باشند.

وی درباره تفاوت شیرینی فروشی با قنادی‌ها اظهار داشت: شیرینی فروشان کالای سرد می‌فروشند، اما قنادی‌ها تولید و فروش کالای گرم را دارند و اتحادیه بر فروش اینترنتی و اسنپ فودها هیچ نظارتی ندارد.

 

اقتصاد کلان
شناسه : 399983
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا