صورتجلسه پرحاشیه خودرویی؛

قیمت خودرو چند؟

آذر ماه امسال وزارت صمت جلسه‌ای را با حضور خودروسازان ‌و قطعه‌سازان برگزار کرد که خروجی آن تدوین صورتجلسه‌ای بود که از روز گذشته هرج و مرجی در بازار و قیمت خودرو به پا کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بر اساس این صورتجلسه مقرر شد وزارت صمت زمینه قانونی لازم را برای فروش محصولات مازاد بر تعهدات سامانه یکپارچه ایران خودرو و سایپا به قیمت ۵ درصد کم‌تر از حاشیه بازار آزاد فراهم کند؛ به گونه ای که هر کدام از این شرکت‌ها تا پایان سال امکان فروش ۶۰ هزار دستگاه را خارج از سامانه یکپارچه و به صورت مستقیم پیدا کنند.

آنگونه که گفته می‌شود، وزارت صمت با اجرای این طرح دو هدف اصلی را دنبال می‌کند؛ از یکسو با افزایش عرضه در این قیمت سعی در کنترل بازار آزاد دارد و از سوی دیگر، خودروسازان می‌توانند از این طریق روند پرداخت مطالبات به قطعه سازان را با سرعت بیشتری انجام دهند.

از سوی دیگر، این مصوبه در واقع تایید صحبت‌های منوچهر منطقی معاون وزیر صمت مبنی بر تعیین قیمت خوردو به وسیله خودروسازان تا پایان سال است. هر چند این اظهارنظر همان زمان از سوی احسان خاندوزی سخنگوی اقتصادی دولت تکذیب شد اما در شرایط کنونی به نظر می‌رسد که محتمل ترین سناریو است.

با این وجود سپهر دادجوی‌توکلی، سخنگوی شورای رقابت ضمن تکذیب خروج قیمت خودرو از شمول دستورالعمل شورای رقابت به «جهان‌صنعت» گفت: هر‌گونه عرضه خودرو خارج از دستورالعمل شورای رقابت غیرقانونی است. در حال حاضر با اصلاح مصوبه دستورالعمل خودرو، فرآیند قیمت‌گذاری خودرو تسهیل و از کاغذبازی و بوروکراسی کاسته شده اما نظارت و سیاستگذاری همچنان با شورای رقابت است.

با این وجود در اصلاحیه دستورالعمل خودرو نیز به این موضوع که قیمت خودروهای مازاد می‌تواند خارج از شمول قیمت‌گذاری تعیین شود، اشاره شده است

نکته‌ای که به نظر می‌رسد مورد غفلت واقع شده یا اینکه بیانگر واقعیت‌هایی است که مردم از آن اطلاع ندارند، این است که خودروسازانی که تا دیروز در تحویل خودروهای فروخته ‌شده در سامانه یکپارچه تاخیر داشتند و رعایت استانداردهای ۸۵‌گانه را بهانه عدم تحویل به‌موقع خودروها عنوان می‌کردند، چگونه با مازاد ۱۲۰ هزار دستگاه خودرو آن هم در دو ماهه پایانی سال روبه‌رو هستند؟

این موضوع ابهام بزرگی را ایجاد می‌کند مبنی بر اینکه آیا در حال حاضر خودروها در پارکینگ موجود است، اما خودروسازها تمایلی به تحویل ندارند و در این طرح می‌خواهند با قیمتی بالاتر به ‌فروش برسانند؟

اخبار برگزیدهخودروویدئو
شناسه : 400023
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا