ابعاد پنهان مهاجرت ایرانیان؛

کمک میلیارد دلاری ایران به کانادا

به گزارش جهان صنعت نیوز، مهاجرت به یکی از پدیده‌های غالب این روزها ایران تبدیل شده است و شاید پر بیراه نباشد اگر بگوییم میل به مهاجرت از ایران به اوج چند دهه خود رسیده است. هر چند تمایل به مهاجرت در تمامی اقشار جامعه افزایش یافته اما این موضوع در میان متخصصان نمود بیش‌تری پیدا کرده است. قشری از جامعه ایرانی که شانس بالایی نیز به واسطه توانایی‌های خود شانس بالایی برای مهاجرت دارند. 

در این میان همواره کشور کانادا یکی از مقاصد جذاب برای مهاجران ایرانی محسوب می‌شود که در مقایسه با بسیاری از کشورهای جهان جمعیتی زیادی از مهاجران ایرانی را در خود جای داده است. دکتر علی اکبر فرهنگی در بخشی از گفتگوی خود با «جهان صنعت»، به یکی از ابعاد مهاجرت ایرانیان به کانادا پرداخت.

این استاد دانشگاه بیان کرد: به یاد دارم که پیتر ترودو (پدر نخست‌وزیر کنونی کانادا) زمانی که نخست‌وزیر این کشور بود، درباره تاثیر انقلاب ایران روی کانادا اینطور گفته است که «۳۰ هزار مغز متفکر ایرانی به کانادا آماده‌اند» اگر بخواهیم این آمار مهاجرت را به دلار تبدیل کنیم و هزینه‌ای که یک کشور برای اینکه یک پزشک عمومی تحصیلاتش را پایان ببرد، از شیر خشکی که نوشیده تا پوشکی بسته و تا آخرین روزی که در دانشگاه بوده است، مبلغی بالغ بر سه میلیون و ۵۰۰ هزار دلار می‌شود. پس مهاجرت این رقم را در اختیار کشور مقصد می‌گذارد. اگر ۳۰ هزار ضربدر این رقم شود، میلیاردها دلار از اقتصاد ایران به اقتصاد کانادا تزریق شده که ریشه‌ آن مشکل ساختاری ایران است و برای جبران باید دافعه درونی را کم کنیم و سیاستگذاری‌مان باید در راستای این هدف مهم باشد.

اجتماعی و فرهنگیاخبار برگزیدهویدئو
شناسه : 400030
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا