الکترود استیل خوب چه خصوصیاتی دارد؟ نکاتی مهم پیش از خرید الکترود استیل

تسلط بر استفاده از الکترودهای استیل در فرآیند جوشکاری جوشکاری قوسی فلز پوشش‌دار (SMAW) برای جوشکاری ساخت و تعمیرات در کاربردهایی مثل تولید برق (توسعه، تاسیسات صنعتی و کشتی)، مخازن و کشتی، پتروشیمی، خمیر و کاغذ، مواد غذایی و آشامیدنی و خیلی از صنایع دیگر ضروری است.

تسلط بر استفاده از الکترودهای استیل در فرآیند جوشکاری جوشکاری قوسی فلز پوشش‌دار (SMAW) برای جوشکاری ساخت و تعمیرات در کاربردهایی مثل تولید برق (توسعه، تاسیسات صنعتی و کشتی)، مخازن و کشتی، پتروشیمی، خمیر و کاغذ، مواد غذایی و آشامیدنی و خیلی از صنایع دیگر ضروری است. چون این کارها در میدان انجام می‌شوند و به نتایج با کیفیت نیاز دارند، فرآیند SMAW یک انتخاب هوشمندانه است و با جدیدترین فرمول‌های الکترود همچنان به روز باقی می‌ماند.

چهار نوع اصلی روکش شار الکترود وجود دارد: روتیل، سلولزی، بازی و روکش اسیدی که هر کدام، پایداری قوس و خواص فلز جوش را افزایش می‌دهند و جوشکاران را قادر می‌سازند تا به نتایج بهتری در کاربردهای مختلف جوش برسند.

انواع روکش‌های الکترود استیل

روکش‌های روتیلی

رایج‌ترین این نوع روکش‌ها آن دسته‌ای هستند که استفاده آسان‌تری دارند، جوش پذیری خوبی دارند و برای جوشکاری ورق‌های استیل نازک ایده‌آل هستند. روکش‌های روتیل همچنین یک مهره جوش صاف و تمیز با حداقل پاشش ایجاد می‌کنند.

روکش‌های سلولزی

این نوع روکش‌ها برای جوشکاری صفحات استیل ضخیم‌تر استفاده می‌شوند که با ایجاد یک قوس نفوذی عمیق می‌توانند از میان زنگ، خاک و سایر آلاینده‌ها جوش بخورند. روکش‌های سلولزی همچنین یک مهره جوش ناهموار و نامنظم با پاشش زیاد تولید می‌کنند.

روکش‌های پایه

برای جوشکاری آلیاژهای استیل با مقاومت بالا استفاده می‌شوند و یک قوس پایدار با پاشش کم و یک مهره جوش صاف و تمیز تولید می‌کنند. روکش‌های پایه هم در برابر ترک خوردگی و تخلخل مقاومت خیلی خوبی دارند.

روکش‌های اسیدی

برای جوشکاری فولادهای پر آلیاژ و استیل ضد زنگ استفاده می‌شوند و یک قوس پایدار با پاشش کم و یک مهره جوش صاف و تمیز تولید می‌کنند. روکش‌های اسیدی هم در برابر ترک خوردگی و تخلخل مقاومت خیلی خوبی دارند.

استانداردهای بین‌المللی اکترودهای استیل

الکترودهای استیل ضد زنگ،‌بر اساس استاندارد ۲۰۱۲ به AWS A5.4/A5.4M طبقه بندی می‌شوند. الکترودها بر اساس ترکیب فلز جوش و نوع جریان جوش طبقه بندی می‌شوند. به عنوان مثال، نام AWS E308L-15 به معنای الکترود (E)، استیل ۳۰۸ نوع AISI (٪۲۰ کروم، ۱۰٪ نیکل)، ۰.۰۴٪ حداکثر محتوای کربن (L) و قطبیت مثبت الکترود DC (-15) است. اگر مرجع طبقه بندی E308L-16 یا ۳۰۸L-17 بود، نشان می‌دهد که قطب مثبت الکترود AC یا DC قابل قبول است.

دو رقمی که در انتهای نام الکترود SMAW (15-، ۱۶- یا ۱۷-) قرار دارد، «تعیین قابلیت استفاده» نام دارد و این الکترودها ترکیبات پوششی مختلفی دارند که بر قطبیت، موقعیت جوشکاری، مشخصات مهره‌ها و خواص مکانیکی تأثیر می‌گذارند. به طور خلاصه، انتخاب صحیح الکترود SMAW ابتدا به انتخاب آلیاژ صحیح و بعد ویژگی‌های کاربرد مورد نظر بر اساس پوشش نیاز دارد.

سازندگان الکترود فرمول‌های پوشش SMAW را برای بهینه‌سازی مجموعه‌ای از ملاحظات عملکرد توسعه می‌دهند:

  • “نرخ انجماد” که ترکیبی از ویسکوزیته سرباره، کشش سطحی و نقطه ذوب است.
  • کنترل بر روی گودال جوش
  • سهولت شروع قوس و ضربات مجدد
  • رهاسازی سرباره: بعضی سرباره‌ها خودبخود رها می‌شوند در حالی که برخی دیگر نیاز دارند با چکش خردکن خراش داده شوند.
  • نفوذ (عمیق، متوسط یا کم عمق)
  • پایداری قوس و درجه پاشش
  • مشخصات مهره جوش (محدب، مسطح یا مقعر)
  • ظاهر مهره جوش (صاف یا موج دار)
  • خواص فیزیکی و مکانیکی رسوب جوش

پوشش‌های الکترود شامل عناصری برای آلیاژسازی، اکسید زدایی، اتصال، تشکیل گاز، پایداری قوس، پلاستیک سازی (برای شکل پذیری در حین اکستروژن) و تشکیل سرباره هستند. عناصر رایج عبارتند از کروم، نیکل، منگنز، فروسیلیس، فروکروم، فرو منگنز، سیلیکات، کلسیم، منیزیم، تیتانیا، پتاسیم، فلورسپار، تالک، میکا و غیره.

دقیقاً مثل تفاوت بین لامپ مهتابی ارزان قیمت و گران قیمت، تفاوت عملکرد بین الکترودها ناشی از کیفیت مواد تشکیل دهنده (منبعی از تامین کنندگان که ترکیب شیمیایی، خلوص و قوام را به شدت کنترل می‌کنند) و مهارت یک سازنده ماهر (درک چگونگی برای انتخاب صحیح، ترکیب و پردازش مواد) است.

بهترین الکترود استیل شرکت آلیاژ جوش پارسه

سازندگان الکترود استیل باکیفیت چه نکاتی را رعایت می‌کنند؟

اکثر تولید کنندگان پیشرو الکترود دائما فرمول‌های خود را بر اساس بازخورد مشتری و فرصت‌ها اصلاح می‌کنند.

این مورد در زمینه فرمولاسیون روکش برای بعضی از رایج‌ترین گریدهای آستنیتی مورد استفاده استیل ضد زنگ، از جمله ۳۰۸L، ۳۰۹L و ۳۱۶L صادق است. این پوشش‌ها تمام الزامات نسل‌های قبلی را برآورده می‌کنند، اما اکنون شروع و تشکیل قوس آسان‌تری دارند، و به اپراتورها کمک می‌کنند تا استارت‌های قوس را در داخل اتصال نگه دارند (برای خیلی از کدها، هرگونه علامت ضربه در خارج از اتصال باعث رد شدن جوش می‌شود).

الکترودهای جدیدتر ۱۵- نسبت به الکترودهای تولید شده در سال‌های قبل جوش پذیری بهتری دارند چون پایداری قوس و انتقال فلزشان افزایش یافته است. بعضی از الکترودهای ۱۶- که اکنون در دسترس‌اند، سیستم‌های سرباره‌ای را ارائه می‌کنند که از جوشکاری در موقعیت‌های ۲G و ۳G تنها با مهارت متوسط پشتیبانی می‌کند.

سرباره برای حمایت از حوضچه‌، قابی ایجاد و از مشکل شلوغی آن جلوگیری می‌کند (این وضعیت نامطلوب زمانی رخ می‌دهد که سرباره سعی می‌کند از حوضچه سبقت بگیرد و همین مساله می‌تواند سرباره را به دام بیندازد یا قوس را خاموش کند). این الکترودها الزامات ویژگی‌های ۱۶- را دارند و مثل آن دارای مشخصات مهره‌ای مسطح تا کمی محدب هستند، در حالیکه اساساً عملکرد موقعیتی و سرباره خودرهاشونده الکترود ۱۷- را ارائه می‌دهند.

پیش از خرید الکترود استیل چه نکاتی را مدنظر قرار دهیم؟

قبل از خرید الکترودهای روکش دار، برای اطمینان از انتخاب الکترود مناسب برای پروژه جوشکاری خود باید چند نکته مهم زیر در نظر گرفته شود:

۱. تجزیه و تحلیل مواد پایه: مواد پایه را برای تعیین استحکام، شکل پذیری و سایر خواص آن تجزیه و تحلیل کنید. این اطلاعات برای انتخاب الکترود مناسبی که می‌تواند با خواص ماده پایه شما مطابقت داشته باشد یا از آن فراتر برود، خیلی مهم است.

۲. خواص الکترود و آماده سازی اتصال: خواص الکترود جوش و آماده سازی اتصال عوامل خیلی مهمی هستند که قبل از انتخاب الکترود صحیح باید در نظر گرفته شوند. به عنوان مثال، قطر الکترود باید بر اساس ضخامت ماده پایه در نظر گرفته شود و آماده‌سازی اتصال باید ارزیابی و مشخص شود تا بدانید که آیا گرمایش قبل و بعد از آن ضروری هست یا خیر.

۳. منبع تغذیه جوشکاری: منبع برق جوشکاری باید با الکترودی که انتخاب می‌کنید سازگار باشد. مثلا، الکترودهای نوع کم هیدروژن به منبع تغذیه جریان مستقیم نیاز دارند، در حالی که انواع دیگر الکترودها را می‌شود با منابع برق متناوب یا مستقیم استفاده کرد.

۴. تهویه و استخراج دود: جوشکاری بخارهایی تولید می‌کند که می‌تواند برای سلامتی شما خطرناک باشد. برای اطمینان از اینکه در معرض بخارهای مضر قرار نمی گیرید، تهویه مناسب بمنظور خارج کردن دود از محیط کار خیلی ضروری است.

۵. تاییدیه‌های الکترود: مطمئن شوید که الکترودی که انتخاب می‌کنید مورد تایید نهادهای نظارتی مربوطه باشد.

۶. نگهداری الکترود: نگهداری درست الکترودها برای اطمینان از اینکه در شرایط خوب باقی بمانند ضروری است. الکترودها را باید در جای خشک و در دمای اتاق نگهداری کرد و تا زمانی که آماده استفاده شوند باید در بسته بندی اصلی خود باقی بمانند.

انواع الکترود استیل روکش‌دار شرکت آلیاژ جوش پارسه

ویژگی‌های یک الکترود استیل با کیفیت

یک الکترود با روکش جوش خوب باید دارای خواص زیر باشد:

پایداری قوس: الکترود باید قوس پایداری تولید کند که کنترل و نگهداری‌اش آسان باشد.
خواص فلز جوش: الکترود باید فلز جوش با خواص مکانیکی مورد نظر مثل استحکام، شکل پذیری و چِقِرمگی تولید کند.
حذف سرباره: الکترود باید سرباره‌ای تولید کند که به راحتی جدا شود و هیچ باقیمانده‌ای روی جوش باقی نگذارد.
پاشش کم: الکترود باید در حین جوشکاری حداقل پاشش را ایجاد کند که نیاز به تمیز کردن بعد از جوش را کاهش دهد.
گاز محافظ: الکترود باید گاز محافظی تولید کند که از جوش در برابر آلودگی جوی محافظت کند.
آسان برای استفاده: الکترود باید آسان برای استفاده و دارای ویژگی‌های ضربه‌پذیری و ضربات مجدد باشد.
تطبیق پذیری: الکترود باید به اندازه کافی همه کاره باشد تا در انواع کاربردهای جوشکاری مورد استفاده قرار بگیرد.

الکترودهای استیل شرکت آلیاژ جوش پارسه (نماینده انحصاصی الکترود و سیم‌جوش سوپرون هند در ایران) با داشتن استانداردهای بین‌المللی DB, ISO9001, LR, CWB, CE, ABS, BV, TUV و … بهترین انتخاب برای کاربردهای صنعتی هستند. شما می‌توانید جهت استعلام قیمت و شرایط فروش با واحد فروش این شرکت – شماره تلفن: ۰۲۱۶۶۱۷۰۳۷۹ – تماس حاصل نمایید.

خواندنی
شناسه : 400342
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا