با این شرایط کمبود دارو رفع نخواهد شد

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: ما دستگاه چاپ پول و ارز نداریم و بهتر است برای تأمین نقدینگی شرکت‌های دارویی، تدبیری بیاندیشند. در شرایط کنونی، صنعت داروسازی کشور دچار بحران نقدینگی است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، محمد پیکانپور در نشست خبری دومین نمایشگاه محصولات دانش‌بنیان حوزه غذا دارو و تجهیزات پزشکی گفت: مجلس شورای اسلامی در حالی موضع انتقادی به بازار دارو دارد که با بودجه مورد نیاز دارو برای سال ۱۴۰۲ موافقت نشد.

وی با اشاره به بودجه ۶۹ هزار میلیارد تومانی دارو و تجهیزات پزشکی و شیرخشک در سال ۱۴۰۲، افزود: بودجه مورد نیاز ما ۱۰۵ هزار میلیارد تومان بود که موافقت نشد.

پیکانپور خطاب به نمایندگان منتقد مجلس از عملکرد سازمان غذا و دارو، گفت: ما دستگاه چاپ پول و ارز نداریم. بهتر است برای تأمین نقدینگی شرکت‌های دارویی، تدبیری بیاندیشند. در شرایط کنونی، صنعت داروسازی کشور دچار بحران نقدینگی است.

وی ادامه داد: برخی موارد مانع فعالیت شرکت‌های دانش بنیان است. بخش قابل توجهی از این موارد فراسازمانی است. به مجلس و سایر نهادها از جمله بانک مرکزی مربوط است. این مشکلات تاثیر جدی روی برون داد تولید دارو می‌گذارد. متاسفانه با مدیریت اقتضایی رو به رو هستیم.

اصلاح چرخه نقدینگی

پیکانپور ادامه داد: اگر قرار است که حوزه دارو حیات خود را ادامه دهند لازمه آن اصلاح چرخه نقدینگی آن است. ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه این طرح است. اما امروزه مورد نقد مجلسیم که چرا مطالبات آنها پرداخت نشده است. درحالیکه ۶۹ هزار میلیارد تومان فقط شرکتهای پخش مطالبه دارند.

وی گفت: امروز صنعت دارو با مشکل نقدینگی مواجه هست. چرا یک بندی در مجلس مطرح می‌شود و وقتی اعلام میشود حساب دارو از سایر حساب‌ها جدا شود حذف می‌شود؟ چرا در برخی از استان‌ها که این اصل رعایت می‌شود کمبود دارو نداریم. اما در سایر استان‌ها این مشکلات وجود دارد؟ اصل صنعت دارو شفافیت است.

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: عزیزان در مجلس شورای اسلامی الان که بودجه ۱۴۰۳ درحال نهایی شدن است تمهیدات لازم را درنظر گیرند. نه اینکه یک مصوبه خطایی که مالیات بر ارزش افزوده دارو را یک درصد کاهش پیدا کند را بدهند درحالی که مالیات دارو صفر است. سال گذشته این موضوع در پیش‌نویس‌ها آمده. رفتیم کلی بحث کردیم و ابطال کردیم. مجدد امسال آمده و رفتیم باز هم آن را باطل کردیم.

فارس

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 400852
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا