حسن بهشتی پور در گفتگو با جهان صنعت نیوز مطرح کرد؛

از فوتبال تا رسانه؛ قطر چگونه پله‌های ترقی را طی کرد؟

این روزها نام قطر بیش از گذشته با فوتبال گره خورده است؛ از برگزاری جام جهانی تا جذب ستارگان بزرگ فوتبال و حالا هم برگزاری جام ملت‌های آسیا. اما باید توجه داشت که فوتبال تنها یکی از نمودهای برنامه‌های توسعه‌ای این کشور است. کشوری که به گفته یک تحلیلگر مسائل بین الملل،‌ قانون نانوشته اقتصاد را خوب فهمیده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، جام ملت‌های ۲۰۲۴ آسیا در حالی به میزبانی قطر آغاز شد که این کشور حوزه خلیج فارس همین یکسال پیش جام جهانی فوتبال را هم میزبانی کرده بود تا بتوان گفت، قطری‌ها مسیر پیشرفت و تعالی را به خوبی شناخته اند.

حسن بهشتی پور در گفتگو با جهان صنعت نیوز در این رابطه اظهار داشت: کشور قطر شبهه جزیره کوچکی در خلیج فارس است که مهمترین ویژگی آن، منابع سرشار گاز و نفت است. در واقع رشد و پیشرفت خارق العاده این کشور ریشه در این دارد که با بهره برداری مفید از امکانات موجود، در یک دهه گذشته قدم‌های مهمی را در مسیر رشد و تعالی بردارند. یعنی در این کشور نه ژئوپولوتیک تاثیرگذار بوده و نه از لحاظ سیاسی_امنیتی در جایگاه بالایی قرار دارد که بتواند در مناسبات منطقه تحول اساسی ایجاد کند.

رسانه‌ای به نام الجزیره!

این تحلیلگر مسائل بین الملل در ادامه گفت: اینکه تصمیم گیران این کشور توانسته اند «قطر» را در جهان شناخته شده کنند، راه اندازی رسانه‌ای به نام الجزیره است که این رسانه بین المللی ۲۴ ساعته در درجه اول تاثیر زیادی در بزرگی قطر داشت. همچنین در مقطعی که آمریکا به طالبان حمله کرد، این اتفاق را به طوری گسترده پوشش داد که سایر رسانه‌های دنیا حتی نیمی از الجزیره موفق نبودند.

وی ادامه داد: در کل از سال ۲۰۰۱ دنیا قطر را به وسیله الجزیره شناخت و اینطور نبود که این رسانه مهم با قطر شناخته شده باشد. یعنی هوشمندی مدیریت این کشور کوچک در حاشیه خلیج فارس موجب شد، با استفاده از رسانه جایگاه خودش را در مناسبات جهانی تثبیت کند. آنهم در حالی که قطر حداکثر ۲ میلیون و هفتصد هزار جمعیت دارد که البته بیش از نیمی هم غیربومی اند و از کشور‌های دیگر برای کار و تجارت آمده اند.

قطر قانون نانوشته اقتصاد را فهمید

او افزود: همچنین تصمیم گیران سطح بالای این کشور، برای تحقق شکوفایی اقتصادی همه تلاش خود را برای رابطه و ایجاد تعامل تنگاتنگ با آمریکا و همچنین کشور‌های صاحب اقتصاد اروپایی به کار گرفتند که معلوم است، این فرصت ارزشمندی برای تحقق اهداف اقتصادی به شمار می‌رود. در واقع قانون نانوشته‌ای در علم اقتصاد وجود دادر که رابطه و همکاری با قدرت‌های اقتصادی را مهمترین الزام برای به ثمر رسیدن برنامه‌های اقتصادی می‌داند که قطر این را فهمید. اما متاسفانه نظام حکمرانی در ایران با بی توجهی به این اصل، سیاستی تقابلی دارد و به همین دلیل اقتصاد در ایران روز به روز با بحران‌هایی جدی مواجه می‌شود.

جام جهانی و حالا جام ملت‌ های آسیا

کارشناس خاورمیانه تصریح کرد: در موضوع ورزشی و میزبانی قطر از رقابت‌های مهمی، چون جام جهانی فوتبال و جام ملت‌های آسیا، قطر با برگزاری جام جهانی ۲۰۲۴ در کنار اعتبارافزایی مبلغی بالغ بر ۱۷ میلیارد دلار به دارایی‌های خود افزود که این رقم قبل از جام جهانی پیش بینی نشده بود. اما قطری‌ها توانستند به این مهم برسند. همچنین در طول یک ماه برگزاری جام جهانی از یک میلیون و ۲۰۰ هزار توریست میزبانی کردند تا بتوانیم اینطور نتیجه گیری کنیم که میزبانی جام جهانی اتفاقی خارق العاده برای قطر بود.

وی توضیح داد: پشت قضیه برگزاری ایده آل جام جهانی مدیریتی فوق العاده بود که قطر به تنهایی انجام نداده بود. یعنی آن‌ها از کارشناسان داخلی و همچنین خارجی هم مشورت کردند تا در شرایطی که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها قبل از برگزاری رقابت‌ها درباره میزان توانمندی قطر برای میزبانی سیاه نمایی می‌کردند، بتوانند این اتفاق بسیار مهم را به نحو احسن پشت سر بگذارند.

بهشتی پور در پایان گفت: شرح این شرایط نشان می‌دهد، واگذاری میزبانی جام ملت‌های آسیا به این کشور تصمیمی بر اساس واقعیت‌های موجود بود. چرا که قدرت داران قطری به جای وارد شدن به فضای جنگی و استقبال از تحرکات امنیتی، ترجیح شان این است که برای برنامه‌هایی هزینه کنند که ۱۰۰ درصد منفعت است و می‌تواند برای کشورشان دست آورد‌های مهمی داشته باشد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 401428
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا