بازسازی اجباری از سر ناچاری!

با توجه به ۲.۵ برابر شدن قیمت مسکن در دولت سیزدهم، متقاضیان خرید و تبدیل آپارتمان به دلیل اقساط نجومی و هزینه‌های خرید وام اوراق، گزینه‌ی بازسازی را به عنوان تنها راه پیش روی خود برگزیده‌اند. دولت مردمی مدعی شده می‌خواهد همه را از طریق طرح نهضت ملی مسکن خانه‌دار کند اما تقاضای عمده نفرات به بهانه در اولویت نبودن یا کمبود زمین رد می‌شود.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در شرایطی که قیمت مسکن در دولت سیزدهم ۲.۵ برابر شده مسئولان معتقدند که این بازار مسکن به آرامش رسیده است. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد متقاضیان بالقوه تبدیل مسکن به دلیل ناتوانی از تامین مبلغ مابه‌التفاوت آپارتمان خود با آپارتمان مرغوب‌تر، به بازسازی واحدهای خود روی آورده‌اند. در واقع برخی افراد که تا قبل از این در بازه‌های زمانی دو تا سه ساله نسبت به تبدیل به احسن واحد خود اقدام می‌کردند، در حال حاضر با دریافت وام جعاله، آپارتمان خود را نوسازی می‌کنند.

در هفته‌های اخیر قیمت اوراق تسهیلات مسکن رشد قابل توجهی داشته و از محدوده ۱۰۰ هزار تومان به حدود ۱۳۵ هزار تومان رسیده است. حدود سه ماه قبل، قیمت اوراق در محدوده ۸۸ هزار تومان قرار داشت.

در برداشت اول تصور می‌شود که افزایش قیمت تسه از رشد معاملات مسکن نشأت گرفته اما بازار خرید و فروش در رکود کامل قرار دارد و حجم معاملات به حدود یک چهارم وضعیت نرمال رسیده است. آبان امسال تنها ۳۵۹۴ قرارداد خرید و فروش مسکن در تهران منعقد شد.

علت اصلی رشد قیمت اوراق تسهیلات مسکن به افزایش تقاضا برای دریافت وام تعمیرات مربوط می‌شود. اوایل آبان امسال سقف وام تعمیرات از ۱۶۰ میلیون تومان برای زوجین دارای چهار فرزند به ۳۲۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد.

در حال حاضر بانک مسکن تا سقف یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان تسهیلات از طریق خرید اوراق پرداخت می‌کند. اگرچه برای این وام نیز شرط و شروط داشتن ۴ فرزند زیر ۲۰ سال گذاشته اما با وام یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومانی صرفا می‌توان ۲۵ متر مسکن در مناطق میانی و جنوبی تهران خریداری کرد.

اما علت اصلی عدم تمایل برای دریافت این تسهیلات به بالا بودن رقم اقساط تا بیش از ۳۵ میلیون تومان، هزینه حدود ۵۳۰ میلیون تومانی برای خرید این وام و بازپرداخت تا ۷ میلیارد تومانی آن در سال بیست و دوم مربوط می‌شود.

طبق آخرین آماری که بانک مرکزی ارایه کرده متوسط قیمت هر متر خانه در تهران ۷۵.۷ میلیون تومان است. این عدد در منطقه یک به ۱۳۴.۹ میلیون و در منطقه سه به ۱۳۵.۷ میلیون تومان رسیده است. بر این اساس با وام ۱.۹۲ میلیارد تومانی می‌توان در منطقه سه ۱۴ متر خانه خرید و با توجه به میانگین شهر تهران این مبلغ کفاف خرید ۲۵ متر آپارتمان را می‌دهد.

در شرایطی که مدت زمان خرید مسکن در تهران به بالای ۱۰۰ سال رسیده، دولت مردمی اعلام کرده می‌خواهد از طریق طرح نهضت ملی مسکن، همه افراد فاقد مسکن را خانه‌دار کند. با این وجود بررسی‌ها نشان می‌دهد درخواست عمده افراد به دلایلی همچون قرار نداشتن در لیست افراد دارای اولویت یا کمبود زمین رد می‌شود. در شهر جدید پرند از ۷۷ هزار متقاضی ۴۷ هزار نفر به دلیل کمبود زمین در لیست رزرو قرار گرفته‌اند.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 401897
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا