تورم عاملی برای کاهش قد کودکان ایرانی

پیش بینی افزایش ۲۵ درصدی حقوق و دستمزد در حالی در بودجه سال آینده روی میز نمایندگان مجلس برای تصمیم گیری است که میانگین نرخ تورم دستکم در سه گذشته از ۴۰ درصد به پایین نیامده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، همین چند روز پیش بود که قیمت گوشت یکبار دیگر رکورد قیمتی تازه ای زد و به یک میلیون تومان نزدیک شد. تورم نه تنها کالاهای اساسی را هدف قرار داده، بلکه سبد معیشت خانوار را هم سال به سال کوچکتر کرده است. تا جایی که سلامت افراد جامعه حالا تحت تاثیر این گرانی ها تهدید می شود. آمارهای رسمی نشان می دهد که ایران درفاصله سالهای ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ در میان ۱۶۷ کشور رتبه ۹۰ در سوءتغذیه را به خود اختصاص داده است. تغذیه نامناسب از مهمترین عوامل کوتاه شدن قد کودکان شده است.

«حسین راغفر» اقتصاددان با اشاره به تبعات فاجعه‌بار کمبود دستمزد کارگران به «جهان‌صنعت» می گوید:گرانی و تورم مشکلات اقتصادی بسیاری را بر مزدبگیران تحمیل کرده است، چرا‌که از سال ۹۶ تا‌کنون رشد بی‌رویه قیمت مسکن، ۵ /۲ برابر رشد دستمزد‌ها در کشور است، یعنی مردم به مرور زمان، فقیر و فقیرتر شده‌اند و به همین دلیل سهم هزینه‌های مسکن در سبد مصرف خانوار‌های شهر تهران از حدود ۵۰ درصد به ۷۰ درصد جهش پیدا کرده است.

به گفته این اقتصاددان، مشکل دهک های پایین درآمدی، تنها مسکن نیست و در سبد تغذیه‌ای خانوار نیز به شدت اختلال ایجاد شده و طبق آمار‌های موجود، مردم قادر به خرید گوشت نیستند و عمده سبد مصرفی خود را به سمت کالا‌های گیاهی جایگزین تغییر داده‌اند. اقلامی مثل لبنیات در سبد خانوار‌ها و به ویژه در سبد خانواده‌های کارگری، به شدت کاهش پیدا کرده است.

اقتصاد کلانویدئو
شناسه : 402183
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا