یک نماینده مجلس پیشنهاد داد؛

برای تامین منابع خرید تضمینی محصولات کشاورزی؛ ارز ترجیحی واردات برنج حذف شود

نماینده مردم آستانه اشرفیه در مجلس گفت :اگر منابع لازم برای خرید تضمینی وجود ندارد، ارز ترجیحی واردات برنج حذف شود زیرا برنج گیلان که قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم آن ۸۰ هزار تومان است نمی‌تواند با برنج هندی وارداتی با قیمت ۴۰ هزار تومان رقابت کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، ابراهیم نجفی اسپیلی در خصوص وضعیت برنج موجود در انبارهای شمال کشور، گفت: در سال ۱۴۰۱ بر اساس آمار رسمی گمرک یک میلیون ۷۸۰ هزار تن برنج وارد کشور شده. درحالی نیاز ما به واردات برنج تنها یک میلیون تن بوده است. به همین دلیل نمایندگان استان شمالی با رئیس جمهور دیدار کردند.

این نماینده مجلس گفت: وزیر جهاد کشاورزی پس از دیدار نمایندگان استان های شمالی با رئیس جمهور از کارخانجات شالی کوبی بازدید کرد اما اقدامی صورت نگرفت. وی ادامه داد: با رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز دیدار کردیم. مقرر شد بخشنامه‌ای در راستای ممنوعیت واردات برنج صادر کند. اما عملا معاون بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده که در سال جاری واردات برنج به یک میلیون تن می‌رسد.

وی عنوان کرد: با توجه به اقدامات صورت گرفته شده؛ براساس ماده ۲۳۴ آئین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی علیه رئیس سازمان برنامه و بودجه شکایت کردم. این درخواست به کمیسیون کشاورزی ارسال و پس از حضور مسئولین ذی‌ربط و ارائه گزارش‌ها با کسب رای اعضای کمیسیون کشاورزی این تقاضا در نوبت بررسی در صحن علنی قرار دارد.

منابع لازم برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی

نجفی گفت: بر اساس قانون خرید تضمینی محصولات کشاورزی سازمان برنامه و بودجه موظف است هرساله در لایحه بودجه سنواتی منابع لازم برای خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی را در جهت خودکفایی و حمایت از تولید پیش بینی کند.

نماینده آستانه اشرفیه در مجلس به اینکه دولت در سال ۱۴۰۲ حدود ۱۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم را به ارزش ۱۵۶ هزار میلیارد تومان خرید کرد،اشاره نمود. وی ادامه داد: اگر ۳۰ هزار میلیارد تومان برای خرید تضمینی برنج در نظر گرفته شود بخش بزرگی از این مشکلات برطرف می‌‍شود.

این نماینده افزود: در مکاتبه با وزیر جهاد کشاورزی اعلام کرده‌ام که بر اساس قانون موظف هستند قبل از فصل زراعی نرخ خرید تضمینی محصولات را اعلام کنند. پیشنهاد کرده ام که اگر منابع لازم برای خرید تضمینی وجود ندارد، ارز ترجیحی واردات برنج حذف شود. برنج گیلان که قیمت تمام شده تولید هر کیلوگرم آن ۸۰ هزار تومان است نمی‌تواند با برنج هندی وارداتی با قیمت ۴۰ هزار تومان رقابت کند.

خانه ملت

کشاورزی
شناسه : 402250
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا