بورس تا پایان سال رشد خواهد کرد؟

هر چند دوباره ریسک سیاسی در گزارش‌های پیشی بینی بورس اهمیت بیش‌تری پیدا کرده اما روند معاملات بازار سهام نسبت به چند هفته گذشته تفاوت محسوسی نداشته است. در این شرایط آیا می‌توان پیش بینی بورس را بر خروج بازار از شرایط رکودی قرار داد و بهترین استراتژي معاملاتی در روند فعلی بازار سهام چیست؟

به گزارش جهان صنعت نیوز، با تشدید ریسک‌های سیاسی در منطقه شوک‌های جدیدی به بازار سهام وارد شده و گزارش‌های پیش بینی بورس را تحت تاثیر قرار داده‌است. نتیجه چنین شرایطی در وضعیت بورس روز سه شنبه نیز مشاهده شد.

در جریان معاملات روز سه‌شنبه شاخص کل با بیش از ۸ هزار واحد کاهش به روند نزولی بازگشت و اغلب گزارش‌های پیش ‌بینی بورس نیز حاکی از این است که احتمالا در روزهای آینده تا حدودی این روند ادامه داشته باشد.

مرز رکود و رونق بورس

با وجود این، کارشناسان معتقدند آنچه بازارها از جمله بازار سهام را وارد فاز رکودی بلند‌مدت کرده، عوامل بنیادی در داخل است. به‌طور مشخص سیاست انقباضی بانک مرکزی باعث این وضعیت شده و سبب پرتاب تورم و افزایش نرخ ارز به آینده شده است. اتفاقی که رکود سنگینی را به بورس و سایر بازارهای مالی تحمیل کرده است.

با وجود این، نشانه‌هایی از هم‌اکنون برای خروج بازارها از رکود دیده می‌شود. اما نگرانی در جایی است که دیگر سیاست بانک مرکزی جوابگو نباشد و آن وقت اقتصاد کشور با یک شوک ارزی دوباره که شاید از دفعات قبلی شدید‌تر باشد، روبه‌رو شود. اگرچه با رشد قیمت دلار به صورت یک‌باره و در اثر شوک سیاسی و اقتصادی می‌توان پیش بینی بورس را بر تحرک قابل توجه بازار سهام قرار داد، اما طبیعی است که چنین شوکی نمی‌تواند در بلند‌مدت برای بازار سرمایه مثبت باشد. چراکه افزایش تورم و تداوم آن به ضرر وضعیت مالی شرکت‌های بورسی است.

 اگر شرایط رکودی بازار تا پایان سال تداوم پیدا کند – که احتمال آن ضعیف است – این سناریو برای پیش بینی بورس محتمل است که در شروع سال آینده شوک قوی به بازارها وارد شود.

«جهان‌صنعت» در گفت‌وگو با یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی عوامل بنیادی که بورس را وارد رکود کرده، پرداخته است.

پیش بینی بورس تا پایان سال : بازار سهام از رکود خارج می‌شود؟

برزو حق‌شناس کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: طبیعتا وقتی ریسک‌های سیاسی بالا برود، بازارها واکنش نشان می‌دهد. در معاملات روز سه‌شنبه بورس فشار عرضه‌ها بالا رفت. البته بازار خیلی منفی نشد و این طبیعی بود. از سوی دیگر روند قیمت دلار و سکه افزایشی شده است. با وجود این، بازارهای ما سیگنال‌هایی را مخابره کرده‌اند که می‌خواهند از رکود خارج شوند و این کار را هم تا پایان سال انجام می‌دهند. او افزود: موضوع افزایش قیمت دلار و سکه ارتباطی به حملات دوشنبه‌ شب یا اتفاقات مربوط به یمن ندارد. دلیل این اتفاق‌ها بحث‌های بنیادی است که یک‌سال است کارشناسان نسبت به آن هشدار می‌دهند.

او ادامه داد: طبیعی است که این مدل سیاست انقباضی و بازی با داده‌ها و آمارها نمی‌تواند جلوی افزایش تورم را بگیرد. امروز کماکان هم تصمیمات غلط گرفته می‌شود. در دفعات گذشته شاهد بودیم که نتیجه عرضه طلا در دوره‌های مختلف به صورت اقلام سکه چگونه بوده ولی اصرار است که این تصمیمات گرفته شود. مسوولان با این تصمیمات یک‌سال است که فنر بازارها را در شرایط تورمی فشار داده‌اند و گفته شده که پایه پولی مهار شده است، اما آمارها می‌گویند که این حرف‌ها درست نیست و بازارها وارد رکود شده‌اند و در جای دیگری این سیاست جواب نمی‌دهد.

افزایش قیمت دلار بنیادی است یا سیاسی؟

حق‌شناس تصریح کرد: الان صحبت از  قیمت دلار بالای ۶۰ هزار تومان واقعا ترسناک است. خیلی سخت است که بانک مرکزی تا پایان سال بتواند این سیاست را ادامه دهد. هر چقدر ادامه پیدا کند تبعات آن در آینده بدتر خواهد بود. امیدوارم این سیاست نتواند ادامه پیدا کند، چون هر چقدر ادامه پیدا کند اثراتش خطرناک‌تر است. اگر دلیل بنیادی وجود نداشته باشد رشدقیمت  دلار و سکه گذرا می‌شود، ولی الان قیمت دلار پله به پله بالا می‌آید و کف جدید ایجاد می‌کند. این دلیل بنیادی دارد و نه دلیل سیاسی.

 این کارشناس بازار سرمایه افزود: هربار که شوک ارزی داریم مسوولان در دولت‌های مختلف می‌گویند افزایش دلار دلیل بنیادی ندارد، اما می‌بینیم که قیمت در همان کف جدید می‌ماند.

به هر حال این اتفاق برای بازارها محرک است و یک سیکل تورمی دیگر ایجاد می‌شود، اما می‌بینیم که از الان گفته شده است که کانال‌های تلگرامی مقصر هستند. طبیعی است که سرمایه‌گذار از این اتفاقات استقبال می‌کند، ولی واقعیت آن است که وقتی قیمت دلار و طلا را به صورت مصنوعی و در شرایط تحریمی و بدون توجیه بنیادی زیر ارزش واقعی نگه می‌دارید، عواقب آن مشخص است و بعد بازار حباب مثبت پیدا می‌کند. مشکل بعدی این است که در شرایط تحریمی انگار یارانه برای خروج سرمایه از کشور داده می‌شود. در شرایط تحریمی بانک مرکزی باید حباب مثبت ایجاد کند، برای اینکه کسی که سرمایه‌اش را خارج می‌کند یک مالیاتی هم بدهد و نه اینکه یارانه بگیرد و سرمایه‌اش را خارج کند.

پیش بینی بورس از منظر تکنیکال

در جریان معاملات روز سه شنبه بورس، شاخص کل با افت حدود ۸ هزار واحدی معادل ۰.۳۷ درصد همراه شد. با این وجود می‌توان گفت که روند معاملات بازار سهام نسبت به چند هفته گذشته تفاوتی نداشت و همچنان شاهد نوسان شاخص کل بورس در محدوده میان مقاومت ۲.۲ میلیون واحدی و حمایت ۲.۱۵ میلیون واحدی هستیم. بنابراین اگر بخواهیم از دید تکنیکال کلاسیک به پیش بینی بورس بپردازیم؛ باید گفت که تا زمانی که شاخص کل در این محدوده نوسان می‌کند نه می‌توان صحبت از صعود پر قدرت کرد و نه نگران افت عجیب بازار سهام بود. اما باید این موضوع را توجه داشت که در شرایطی که شاخص کل در یک محدوده کوچک در نوسان است، احتمالا روند قیمتی و بازدهی تک سهم‌ها نسبت به کلیت بازار سهام متفاوت باشد و شاخص کل معیار مناسبی برای بازدهی بازار سهام نیست. در این شرایط شاید بهترین استراتژی توجه به تک سهم‌ها باشد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 402423
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا