کدام صنایع با تجدید ارزیابی ارزش خرید پیدا می‌کند؟

یک کارشناس بازار سهام اظهار داشت: تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند جذابیت قابل توجهی برای بعضی شرکت‌ها به ویژه صنعت لبنی ایجاد کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، حجت الله عظیمی،  بیان کرد: مهمترین ماده اولیه در صنایع لبنی، شیر خام است که از اردیبهشت ماه امسال با نرخ کیلویی ۱۵ هزار تومان در اختیار شرکت‌های لبنی قرار می‌گیرد. این نرخ، نرخ مناسبی است و به نظر می‌رسد حاشیه سود شرکت‌های لبنی در سال جاری بهتر از سال گذشته باشد.

عظیمی افزود: البته حاشیه سود محصولات مختلفی که توسط شرکت‌های لبنی تولید می‌شود، متفاوت است؛ برخی محصولات همچون شیر ساده پاستوریزه حاشیه سود کمتر و برخی محصولات مثل پنیر و شیرهای طعم‌دار، حاشیه سود بالاتری دارند. با توجه به مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها و نیز حمایت دولت از تولید برخی محصولات، سبد محصولات شرکت‌های لبنیات شامل ترکیبی از انواع محصولات با حاشیه سودهای متفاوت است.

وی در ادامه گفت: شیر خام و نرخ بعضی محصولات همچون شیر پاستوریزه و ماست و پنیر، مشمول قیمت‌گذاری دستوری است و همین موضوع، چالش صنعت لبنی محسوب می‌شود. سال گذشته، حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی نهاده‌های دامی مشکلاتی برای واحدهای لبنی ایجاد کرد، اما در حال حاضر صنعت لبنی با شیرخام ۱۵ هزار تومانی کنار آمده و اگر سیاستگذاران در تصمیمات خود ثبات داشته باشند و سیاست خاصی در مورد زنجیره تولید لبنیات اعمال نکنند، می‌توان انتظار داشت که به تدریج زنجیره لبنی هم روی افزایش کمی و کیفی و تنوع‌بخشی به محصولات خود سرمایه‌گذاری‌های جدید انجام دهد.

صادرات محصولات لبنی

این کارشناس صنعت لبنیات در خصوص وضعیت صادرات نیز اظهار کرد: صادرات محصولات لبنی بستگی به سیاست‌های دولت دارد. اگرچه در سال جاری برخی محصولات لبنی راهی بازارهای صادراتی شده، اما حجم صادرات محصولات لبنی نسبتا پایین است.

عظیمی اضافه کرد: در بازار محصولات لبنی، مازاد عرضه وجود ندارد و این صنعت پتانسیل افزایش ظرفیت تولید و ارتقای کیفی و تنوع‌بخشی به محصولات را دارد. کما اینکه برخی شرکت‌های لبنی نیز در یکی دو سال اخیر سرمایه‌ گذاری‌هایی به منظور راه‌اندازی خطوط تولید جدید یا خرید واحدهای کشت و صنعت به منظور تولید شیر خام انجام داده‌اند که حتماً آثار آنها هم در صورت‌های مالی این شرکت‌ها نمایان خواهد شد.

جذابیت شرکت‌ها

وی با بیان این که تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند جذابیتی برای بعضی شرکت‌ها ایجاد کند، توضیح داد: البته از آخرین تجدید ارزیابی دارایی‌ها در برخی شرکت‌های لبنی مدت زمان زیادی نگذشته و سهامداران باید در بررسی‌های خود این نکته را هم مورد توجه قرار دهند.

چشم‌انداز

عظیمی در پایان گفت: با توجه به اهمیت مصرف محصولات لبنی برای حفظ سلامتی مردم، صنعت لبنی از صنایع مهم و حساس کشور محسوب می‌شود. این صنعت در حال حاضر هیچ یارانه‌ای از بخش دولتی دریافت نمی‌کند. با کاهش قدرت خرید، سرانه مصرف لبنیات در کشور هم کاهش داشته و امید می‌رود با حمایت بیشتر دولت از مصرف لبنیات هم سرانه مصرف لبنیات افزایش یابد و هم شرکت‌های لبنی دست بازتری در توسعه داشته باشند.

سنا

بورس
شناسه : 402491
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا