چرا در تولید شکر خودکفا نشده‌ایم؟

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه کشور ظرفیت زیادی برای خودکفایی شکر دارد، گفت: به دلیل کافی نبودن تعداد کارخانه‌ها و توزیع نامناسب آنها که در استان‌های مختلف قرار گرفته است، امسال به بسیاری از کشاورزان اجازه کشت چغندر قند را ندادیم.

به گزارش جهان صنعت نیوز، پیمان حصادی، مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد کشاورزی، در جمع خبرنگاران اظهار داشت. شرایط تولید کشور برای خودکفایی در تولید شکر فراهم است. در این میان توسعه نیافتگی صنایع تبدیلی و تکمیلی به طوری که برخی کارخانه‌ها خارج از استان‌های تولیدکننده چغندر قند و نیشکر هستند، مانع جدی است.

به گفته حصادی، در حالی که تولید چغندر قند و نیشکر در استان‌هایی مثل خوزستان متمرکز است. اما کشاورزان مجبور هستند تولید مازاد خود را به صنایع تبدیلی و تکمیلی در خارج از استان‌‌ ارسال کنند. هزینه‌های تولید آنها را افزایش می‌دهد.

وی اضافه کرد: به دلیل کافی نبودن تعداد کارخانه‌ها و توزیع نامناسب آنها که در استان‌های مختلف قرار گرفته است. امسال به بسیاری از کشاورزان اجازه کشت چغندر قند را ندادیم.

مجری طرح گیاهان قندی اظهار داشت: در سال جاری برای کشت ۵۰ هزار هکتار چغندر پاییزه متقاضی داشتیم. به دلیل کافی نبودن ظرفیت صنایع، اجازه کشت به آنها ندادیم. کشت بیش از اندازه و نامتناسب با ظرفیت کارخانه‌ها می‌تواند به ضرر کشاورزان تمام شده. آنها را متضرر کند.

کشت چغندر پاییزه مهم‌ترین رویکرد وزارتخانه

حصادی درباره رویکرد خودکفایی وزارت جهاد کشاورزی در خودکفایی شکر عنوان کرد. کشت چغندر پاییزه مهم‌ترین رویکرد وزارتخانه است. علاوه بر آن به دنبال افزایش بهره‌وری از ۵۹ تن در هکتار کنونی به ۸۰ تن در هکتار هستیم.

وی افزود: افزایش بهره‌وری در چغندر قند بهاره و نیشکر هم ملاک اصلی ما است و به دنبال توسعه افقی نیستیم.

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد ادامه داد. با وجود اینکه محصول نیشکر را آب‌بر عنوان می‌کنند. اما به دلیل اینکه از ابعاد مختلف استفاده می‌شود. با افزایش بهره‌وری این محصول استحصال شکر از نیشکر را ادامه خواهیم داد.

حصادی تأکید کرد: افزایش راندمان آب را با روش‌های مدرن دیرترکیب ادامه می‌دهیم. مصرف آب را به حداقل می‌رساند و نیاز به آفت‌کش را تا ۸۰ درصد کاهش می‌دهد.

خودکفایی شکر چه زمانی محقق شود؟

وی در پاسخ به سؤال که فکر می‌کنید خودکفایی شکر چه زمانی محقق شود؟ عنوان کرد: برنامه‌های تولید از همه نظر آماده است، اما تنها مانع اصلی صنایع هستند که اگر برطرف شود حتی امسال هم می‌توان شکر را به اندازه نیاز کشور تولید کرد.

به گفته این مسئول، سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تن شکر در کشور تولید می‌شود که فقط ۵۰۰ هزار تن با خودکفایی فاصله وجود دارد و توسعه کشت پاییزه که پیش از این مرسوم نبود ما را به خودکفایی می‌رساند.

حصادی افزود: قرار است در سال جاری کارخانه ۱۰ هزار تنی در استان خوزستان افتتاح شود و در کنار ۹ کارخانه دیگری که وجود دارد بخشی از نیاز کشاورزان به صنایع تبدیلی برطرف شود.

مجری طرح گیاهان قندی وزارت جهاد گفت: طبق برنامه‌ریزی قرار است که تعدادی از کارخانه‌ها دو منظوره شوند؛ یعنی هم از چغندر قند و نیز نیشکر شکر استحصال کند.

مدیرعامل کشت و صنعت کارون اهواز

وی تأکید کرد: متأسفانه بروکراسی اداری مانع مشکل اصلی است به طوری که دو سال طول کشیده تا یکی از کارخانه‌ها مجوز دو منظوره شدن را بگیرد.

در حاشیه این بازدید عبدالمجید میرزاپور، مدیرعامل کشت و صنعت کارون اهواز، اظهار داشت: این کشت و صنعت ۲۷ هزار و ۵۰۰ هکتار زمین قابل کشت دارد که ۱۷ هزار هکتار به کشت نیشکر اختصاص یافته است، طی سال‌های گذشته مشکلات آب جدی بوده و در عملکرد محصول تأثیر گذاشته است. برخی سال‌ها آب کافی به این زمین‌ها تخصیص نمی‌دهند و ما مجبوریم دوره آبیاری را بیشتر کنیم و عملکرد محصول کاهش می‌یابد.

میرزاپور گفت: در طولانی‌مدت عملکرد محصول نیشکر در این منطقه از ۱۱۶ تن به ۷۰ تن در هکتار رسیده است. وی همچنین کمبود نقدینگی و نبود سرمایه‌گذار را مشکل اصلی عنوان کرد و گفت: بسیاری از طرح‌ها به دلیل نبود سرمایه‌گذار مسکوت مانده است.

مدیرعامل کشت و صنعت کارون اهواز گفت: تا سال ۹۵ این شرکت ضررده بوده و اکنون توانسته‌ایم علاوه بر تسویه ۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بدهی‌های قبلی به سالانه ۴ هزار میلیارد تومان درآمد خالص برسیم. در حال حاضر تمام عملیات برداشت نیشکر به صورت مکانیزه انجام می‌شود و قطعه وارداتی برای ماشین‌آلات کشاورزی پیشرفته‌ای که استفاده می‌شود، نداریم.

منبع: فارس

کشاورزی
شناسه : 402619
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا