کامران ندری در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» مطرح کرد؛

دولت نمی‌خواهد مردم وام بگیرند!

گرفتن وام بانکی تقریبا برای مردم به امری محال تبدیل شده است؛ موضوعی که به اعتقاد یک کارشناس اقتصادی دولت به طور خودخواسته این شرایط را ایجاد کرده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز، مشکل مسکن در حالی این روز‌ها به معضل اساسی جامعه تبدیل شده است که برای «دریافت وام» هم مانع‌های زیادی از جمله اقساط بالا و همچنین صف‌های طولانی مواجه هستند تا بتوان اینطور گفت، گره مسکن مردم بازنشدنی است.

وام گرفتن این روزها به امری محال برای مردم تبدیل شده است؛ فرقی هم نمی‌کند شما به دنبال چه نوع وامی باشید. یا همانند وام ازدواج باید ماه‌ها در صف نوبت منتظر بمانید یا همانند وام مسکن نه مبلغ آن کمکی به خرید خانه‌ می‌کند و نه توانایی پرداخت اقساط آن را دارید.

کامران ندری، اقتصاددان در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» بر این باور است که این شرایط ناشی از دو سیاستی که دولت و بانک مرکزی طی چند وقت گذشته در پیش گرفته است.

چالش دوگانه: بانک‎‌ها وام نمی‌دهند، مردم توانایی پرداخت اقساط را ندارند

کامران ندری در گفتگو با «جهان صنعت نیوز» در این باره اظهار داشت: مجموعه دولت و البته بانک مرکزی در دو سال گذشته یک سیاست مشخص را در پیش گرفته‌است؛ از یکسو حقوق و دستمزد با تورم افزایش پیدا نکرده که موجب شده مردم قدرت پرداخت اقساط وام را نداشته باشند. به بیان دیگر، دستمزد‌ها نسبت به هزینه‌های زندگی به حدی پایین است که مردم قادر نیستند وام‌های فعلی را بگیرند. وام‌های کوچک هم کفایت خرید مسکن را به واسطه افزایش قیمت مسکن نمی‌دهد.

کارشناس حوزه بانکی در ادامه گفت: نکته بعدی هم این است که بانک مرکزی برای کنترل رشد نقدینگی برای بانک‌ها سقف اعتباری تعیین کرده است. به این معنی که مردم برای گرفتن وام باید در صف بایستند. به هرحال هستند کسانی که در نظام اجرایی اولویت بالاتری دارند و در واقع منابعی برای وام به مردم عادی باقی نمی‌ماند؛ بنابراین هم منابع مالی لازم نیست، هم اینکه مردم توانایی بازپرداخت اقساط را ندارند.

ندری تاکید کرد: این مساله‌ای است که ریشه در سیاست‌های غلط دولت دارد و اینطور نیست که به طور طبیعی به وجود آمده باشد. بالاخره این سیاست رسمی و اعلام شده دولت است که در سال‌های گذشته اعتقادشان بر این بود که نباید دستمزد‌ها را خیلی بالا برد تا منجر به این شود که دریافتی مردم هزینه‌های جاری را هم تامین نکند، چه برسد به اینکه قسط وام پرداخت کنند.

رویای خانه‌‌دار شدن پشت سد کنترل ترازنامه بانک‌ها

او افزود: در واقع سیاست رسمی دولت که اسم آن را هم کنترل ترازنامه گذاشته اند و به بانک‌ها اعلام کرده اند، میزان رشد اعتبار نباید از حد معینی در ماه بیشتر باشد که این هم مزید بر علت شده تا مردم خانه دار شدن را به مانند رویایی محال ببینند. این شرایط در حالی است که با درایت و مدیریت منطقی می‌توانستیم به راحتی از بروز و ظهور این پدیده جلوگیری کنیم.

استاد اقتصاد دانشگاه توضیح داد: درباره اینکه راه حل چیست، باید گفت همان‌هایی که این بحران عمیق را به وجود آورده اند، خودشان هم باید راه حلی منطقی و شدنی برای حل مساله پیدا کنند. به هرحال مسئولیت دارند و برای همین هم حقوق می‌گیرند که مشکلات مردم را رفع کنند.

ندری در پایان گفت: رویا شدن خرید مسکن در حالی است که کشورما غنای زیادی دارد و همچنین از نیروی ارزان کار بهره می‌برد. مشکل این است، امور ممکلت به دست کسانی افتاده که هیچ شناختی از حوزه مسئولیتی خود و همچنین درک حداقلی هم از آلام مردم ندارند تا نتیجه این شود که گره‌های روزمره مردم روز به روز کورتر شود.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 403554
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا