برگریزان بورس در میانه زمستان

ریزش شاخص بورس کماکان ادامه دارد. هرچند غالب تحلیل‌ها سهم عوامل سیاسی و تنش‌های اخیر منطقه‌ای را در این اتفاق پررنگ می‌کند، اما واقعیت آن است که در ماه‌های گذشته عوامل و متغیرهای درونی اقتصاد و سیاست‌های دولت در بخش‌های مختلف زمینه‌ساز عقبگردهای بورس در دوره‌های مختلف زمانی شد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار سرمایه از اردیبهشت‌ماه به بعد که موضوع نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خبرساز شد به غیر از دوره‌هایی کوتاه روز خوش به خود ندیده است. عمده فصل تابستان و پاییز برای بورس خوب نبود و این روند به شکل دیگر هم در دی‌ماه ادامه پیدا کرد. تنها در میانه آذر‌ماه چند روزی برای بازار مثبت بود که عمدتا تحت تاثیر موضوع تجدید ارزیابی دارایی‌ها اتفاق افتاد.

حالا به نظر می‌رسد با تشدید شدن تنش‌های سیاسی بازار سرمایه بهانه لازم را برای ریزش‌های نسبتا سنگین پیدا کرده است، اما آنچه در تحلیل‌های بنیادی قابل مشاهده است اثر برخی تصمیمات ناگهانی و شبانه دولت است که باز هم در روزهای اخیر تکرار و زمینه‌ساز بی‌اعتمادی دوباره سهامداران به سیاستگذار و فضای کلی بازار شد.

فردین آقا‌بزرگی کارشناس و تحلیلگر ارشد بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» می‌گوید: افت بازار در روزهای اخیر به تصمیمات ذی‌نفعانه دولت و اثرات اقتصادی متغیرهای کلان اقتصاد برمی‌گردد و این وضعیت اعتماد عمومی را مخدوش کرده است و به‌طور صریح می‌توان گفت که بیش از ۵۰ درصد شرایط فعلی بازار به عوامل داخلی برمی‌گردد.

پیام الیاس‌کردی دیگر کارشناس بازار سرمایه هم در همین رابطه به «جهان‌صنعت» دلیل ریزش رگباری شاخص بورس را ناشی از تنش‌های سیاسی و تصمیمات خلق‌الساعه دولت می داند و می گوید: تصمیمات ناگهانی و شبانه، بخشنامه مربوط به نرخ خوراک پالایشی‌ها بیشترین تاثیر را در شرایط کنونی بورس ایجاد کرده است.

بورسویدئو
شناسه : 403574
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا