در بیست و ششمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران؛

۱۰۰ شرکت برتر ایرانی معرفی شدند / عملکرد درخشان فکور صنعت

شرکت فکور صنعت در جریان برگزاری اختتامیه بیست و ششمین دوره همایش شرکت های برتر ایران، رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه شرکت های پیمان کاری و رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در شرکت های پیمان کاری را کسب کرد. محمد وحید شیخ زاده مدیر عامل شرکت فکور صنعت نیز مورد تقدیر قرار گرفت. شرکت فکور صنعت همچنین رتبه ۶۳ ام شرکت های برتر ایران را بدست آورد.

به گزارش جهان صنعت نیوز سازمان‌مدیریت‌صنعتی از سال ۱۳۷۷ رتبه‌بندی شرکت های برتر ایران را هر ساله انجام داده است. این رتبه بندی با الهام از رسالت سازمان با فراهم نمودن آمار و اطلاعات شفاف و مفید در مورد بنگاه‌های اقتصادی کشور، فضای روشن‌تری از کسب و کار اقتصادی کشور ارایـــه می‌دهد و به مدیران بنگاه‌های اقتصادی، سیاست‌گذاران و پژوهشگران، یاری می‎رساند تا شناخت و درک دقیق‌تری از مقیاس، ساختار مالی و اقتصادی صنایع و بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کشور بیابند. روز دوشنبه دوم بهمن ۱۴۰۲ مراسم اختتامیه بیست و ششمین دوره همایش رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران با حضور وزرای اقتصاد و صنعت، معدن و تجارت در مرکز همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

حضور شرکت‌های دانش بنیان در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر

مصطفی مؤمنی، مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در ابتدای این مراسم اظهار داشت: بهره‌وری در کشور ارتقا یافته است و این ۱۰۰ شرکت از صنایع مادر و ارزآور هستند، البته پنج شرکت دانش بنیان نیز در فهرست ۱۰۰ شرکت برتر قرار دارند که اتفاق مبارکی است.

مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی افزود: پیشبرد صنعت و توسعه فضای کسب و کار یکی از وظایف مهم این سازمان است و در کنار آن رویدادهای مختلف را برگزار می‌کند.

وی با اشاره به شناسایی شرکت‌های برتر گفت: تولید اطلاعات موثق و دقیق از وضعیت شرکت‌ها و شفاف‌سازی و تحلیل فضای کسب و کار می‌شود. امسال صورت‌های مالی و گزارش‌های حسابرسی شرکت‌ها در سال گذشته را دریافت کردیم و تحلیل داده‌ها بر اساس ۳۳ شاخص صورت می‌گیرد.

مؤمنی با اشاره به اینکه شاخص فروش یکی از مهم‌ترین شاخص‌ها در ارزیابی شرکت‌های برتر است، بیان کرد: در سال‌های گذشته این شاخص‌ها توسعه پیدا کرده است که این شاخص‌ها کمی هستند ضمن اینکه در سال‌های آینده شاخص‌های جدید ارایه می‌شود.

وی عنوان کرد: در بررسی شرکت‌ها مشخص شد که نرخ رشد همراه با تورم در فروش کاهشی بود، اما نرخ رشد واقعی فروش افزایشی بود؛ یعنی در یک سال گذشته که مبنای ارزیابی بوده مهار تورم صورت گرفته و قیمت‌ها توسط دولت کنترل شده و ۱۱ درصد نرخ واقعی فروش افرایش یافته که به خاطر رشد تولید و ارزش افزوده است.

برای شرکت های بزرگ تامین انرژی و مالی مهم است

سید احسان خاندوزی امروز در این مراسم اظهار داشت: امسال نیز مانند سال گذشته رشد اقتصادی مثبتی را تجربه خواهیم کرد. بر این اساس در ۱۶ فصل رشد متوالی رشد اقتصادی خواهیم داشت.

وی افزود: با مرور شاخص های اقتصاد کلان در ۲ سال اخیر مشخص می شود که ما دشواری های خارجی و داخلی در ۶ سال اخیر را پشت سر گذاشتیم؛ دشواری خارجی بخش مهمی است که پا برجاست، اما با سیاست های رییس جمهور که در حوزه توسعه روابط و اقتصاد با کشورهای همسایه صورت گرفته است، شاهد گشایش‌های اقتصادی هستیم.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه در وزارت اقتصاد با کلیدواژه تسهیل و تامین بسیار سر و کار داریم، گفت: از دام رکود و رشد اقتصاد پایین خارج شده ایم و در مسیر بلندمدت قرار گرفته‌ایم برای اینکه تولید ملی و درآمد سرانه ارتقا پیدا کند و راه بسیاری در پیش داریم.

خاندوزی با بیان اینکه، بازیگران اقتصادی توانسته اند از دام رکود خارج شوند که به خاطر ورود شرکت های دانش بنیان است، گفت: نیازمند همفکری بین بخش دولتی با بخش صنعتی و شرکت های برتر هستیم تا به کیفیت رشد اقتصادی دست یابیم و کالاها قابلیت رقابت پذیری در عرصه بین المللی باشد.

وی ادامه داد: برای شرکت های بزرگ اقتصادی تامین انرژی و مالی مهم است که نیازمند تدابیر مشترک هستیم تا اولویت به تولید در مقابل مصرف مورد توجه قرار گیرد.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه در وزارت اقتصاد تلاش کرده ایم تامین مالی بانکی را با کنترل نقدینگی فراهم کنیم، گفت: ابزارهای متفاوت را برای شرکت های خوش نام و معتبر در دستور کار قرار دادیم، در ۹ ماه سال گذشته ۲۱۰ هزار میلیارد تومان شرکت های غیر دولتی از بازار سرمایه بود که امسال ۲۵۰ هزار میلیارد تومان از ظرفیت تامین مالی بورس استفاده کرده اند که امسال امیدواریم به ۵۰۰ هزار میلیاردتومان دست یابیم.

خاندوزی بیان کرد: سال گذشته ۲۸ درصد تامین مالی بانکی جدید برای بخش های غیردولتی از طریق بازار سرمایه صورت گرفت.

وی با اشاره به اینکه دولت از حضور ایران در ۵۰۰ شرکت برتر دنیا حمایت می کند، گفت: از اینکه شرکت های بزرگ سرحلقه جذب سرمایه گذاری خارجی در کشورمان باشند حمایت ویژه ای خواهیم انجام داد ضمن اینکه از شرکت های بزرگ می خواهیم برای خوشه سازی و زنجیره های مرتبط صنعتی اقدام کنند.

با توجه به الگوی مصرف کنونی فکر نمی کنیم توسعه کشور محقق شود

عباس علی آبادی، وزیر صمت اظهار داشت: با وجود داشتن منابع سرشار نفت و گاز و با توجه به الگوی مصرف کنونی فکر نمی کنیم توسعه کشور بر این مدار محقق شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر لزوم صنعتی شدن ‌اظهار داشت: وضعیت آبی کشور به گونه‌ای نیست که کشاورزی را محور اصلی توسعه قرار دارد و با وجود معادن ارزشمند در کشور به دلیل آنکه خام فروشی براساس اسناد بالا دستی مذموم است بنابراین از این مسیر نیز نباید بفکر توسعه بود.

وی افزود: لذا اگر شرکت های قطعات پازل توسعه باشند به نظر می‌رسد رتبه‌بندی شرکت‌ها راهی است برای اینکه عملکردها را بسنجیم و بررسی کنیم که آیا در در مسیر توسعه هستیم یا خیر؟

علی آبادی با بیان این سؤال که منشا بیش اظهار و کم اظهاری چیست؟ گفت: بسیاری از شرکت‌های فعال در یک صنعت فقط به دلیل استفاده از منابع ارزی وارد یک حوزه صنعتی می شود، در یک صنعتی ۳۷ بنگاه وجود دارد در حالی که در مقایس اقتصادی فقط یک بنگاه برای آن صنعت کافی است. بنابراین لازم است در رتبه بندی شرکت ها به مسائل اینچنینی توجه شود.

وی با بیان اینکه یکی از مشکلات کشور تشکیل سرمایه است، اظهار داشت: در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نکته ای گنجانده شده که فرصت تشکیل سرمایه را از ما می گیرد که امیدوارم مجلس آن را رد کند.

علی آبادی اظهار داشت: اگر بنا باشد همه ثروت بنگاه‌ها به بهانه رفع نیاز کشور از آنها گرفته شود دیگر پولی برای تشکیل سرمایه نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه رشد صنعتی پایدار و صادرات محور باید به محوری در سنجش شرکت های برتر تبدیل شود، اظهار داشت: همچنین مسئولیت پذیری یکی از شاخص های پیشنهادی اهل فن برای سنجش شرکت ها است.

وزیر صمت گفت: باید مرکز دیده بانی با هدف سنجش استعدادها در هر منطقه و رصد فناوری نوین صنعتی در راستای توسعه کسب و کارها تاسیس شود و سازمان گسترش و نوسازی صنایع باید برای تاسیس این مرکز، همه امکانات وزارت صمت صنایع را بسیج کند.

علی آبادی با بیان اینکه در همه جای دنیا فساد وجود دارد گفت: اما باید مرام‌نامه برای مدیران پاکدست و جسور توسط تمامی سازمان ها و مراجع ذیربط وزارت صمت با همکاری سازمان بازرسی کل کشور تدوین شود و از ظرفیت مدیران پاکدست در حوزه صنعت و تولید بهره گرفت.

وی بیان داشت: استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان مهم است لذا این موضوع باید در حوزه صنعتی مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: امسال در رتبه بندی ۵۰۰ شرکت، ۶۱ شرکت دانش بنیان حضور داشتند همچنین در ۱۰۰ شرکت برتر، ۵ شرکت دانش بنیان قرار دارد. این شرکت های دانش بنیان در حوزه های فناوری اطلاعات و ارتباطات، فناوری های شیمیایی، داروسازی و … حائز رتبه های خوبی شده اند که براساس آمار نسبت به سال قبل رشد خوبی نیز داشته اند.

۱۰۰ شرکت برتر ایرانی

شرکت فکور صنعت در جریان برگزاری اختتامیه بیست و ششمین دوره همایش شرکت های برتر ایران، رتبه اول از نظر شاخص فروش در گروه شرکت های پیمان کاری و رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در شرکت های پیمان کاری را کسب کرد. محمد وحید شیخ زاده مدیر عامل شرکت فکور صنعت نیز مورد تقدیر قرار گرفت. شرکت فکور صنعت همچنین رتبه ۶۳ ام شرکت های برتر ایران را بدست آورد.

شرکت معدنی و صنعتی چادرملو موفق شد رتبه اول از نظر بهره وری کل عوامل و رتبه اول از نظر شاخص بازده فروش در گروه فلزات آهنی کشور را کسب نماید.

در لیست ۱۰۰ شرکت برتر ایران، شرکت نفت ستاره خلیج فارس، شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هولدینگ)، شرکت پالایش نفت اصفهان (هولدینگ) و شرکت پالایش نفت بندرعباس به ترتیب رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.

رتبه نام شرکت رتبه نام شرکت
۱ شرکت نفت ستاره خلیج فارس ۵۱ شرکت فروشگاه های زنجیره ای اتکا
۲ شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس (هولدینگ) ۵۲ شرکت بیمه آسیا (هولدینگ)
۳ شرکت پالایش نفت اصفهان (هولدینگ) ۵۳ شرکت صنایع تولیدی کروز
۴ شرکت پالایش نفت بندرعباس ۵۴ شرکت پتروشیمی شهید تندگویان
۵ شرکت سرمایه گذاری غدیر (هولدینگ) ۵۵ شرکت فولاد کاوه جنوب کیش (هولدینگ)
۶ شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان (هولدینگ) ۵۶ شرکت پتروشیمی زاگرس
۷ شرکت ایران خودرو (هولدینگ) ۵۷ شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات (هولدینگ)
۸ شرکت فولاد مبارکه اصفهان (هولدینگ) ۵۸ شرکت فولاد زرند ایرانیان
۹ بانک ملت (هولدینگ) ۵۹ شرکت بهمن موتور (هولدینگ)
۱۰ بانک رفاه کارگران (هولدینگ) ۶۰ شرکت پتروشیمی اروند
۱۱ شرکت سرمایه گذاری پارس آریان (هولدینگ) ۶۱ شرکت سرمایه گذاری سیمان تامین (هولدینگ)
۱۲ بانک صادرات ایران (هولدینگ) ۶۲ شرکت گروه توسعه فراگیر فولاد خوزستان (هولدینگ)
۱۳ شرکت پتروشیمی نوری (هولدینگ) ۶۳ شرکت مهندسی فکور صنعت تهران (هولدینگ)
۱۴ بانک تجارت (هولدینگ) ۶۴ شرکت صنعت غذایی کورش
۱۵ بانک پاسارگاد (هولدینگ) ۶۵ شرکت نفت بهران (هولدینگ)
۱۶ شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (هولدینگ) ۶۶ شرکت تضامنی جواد ذاکری دانا و شرکاء
۱۷ شرکت سایپا (هولدینگ) ۶۷ شرکت پالایش نفت آفتاب
۱۸ شرکت ملی صنایع مس ایران (هولدینگ) ۶۸ شرکت فولاد سیرجان ایرانیان (هولدینگ)
۱۹ شرکت گروه مپنا (هولدینگ) ۶۹ شرکت بیمه پاسارگاد (هولدینگ)
۲۰ بانک پارسیان (هولدینگ) ۷۰ شرکت گروه سرمایه گذاری میراث فرهنگی و گردشگری ایران (هولدینگ)
۲۱ شرکت معدنی و صنعتی گل گهر (هولدینگ) ۷۱ شرکت اقتصادی نگین گردشگری ایرانیان (هولدینگ)
۲۲ شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (هولدینگ) ۷۲ شرکت توزیع داروپخش
۲۳ شرکت پتروشیمی بندر امام (هولدینگ) ۷۳ شرکت آهن و فولاد ارفع
۲۴ بانک گردشگری (هولدینگ) ۷۴ شرکت گسترش صنایع و معادن ماهان (هولدینگ)
۲۵ شرکت فولاد خوزستان (هولدینگ) ۷۵ شرکت آلومینیوم المهدی
۲۶ شرکت پتروشیمی پارس (هولدینگ) ۷۶ شرکت اقتصادی و خودکفایی آزادگان (هولدینگ)
۲۷ شرکت پتروشیمی بوعلی سینا ۷۷ شرکت جهان فولاد سیرجان (هولدینگ)
۲۸ شرکت پالایش نفت لاوان ۷۸ شرکت نفت پاسارگاد (هولدینگ)
۲۹ شرکت معدنی و صنعتی چادرملو (هولدینگ) ۷۹ شرکت جهاد نصر کرمان (هولدینگ)
۳۰ شرکت پتروشیمی جم (هولدینگ) ۸۰ شرکت داریا همراه پایتخت
۳۱ شرکت پتروشیمی پردیس ۸۱ شرکت نفت ایرانول (هولدینگ)
۳۲ سازمان اتکا (هولدینگ) ۸۲ شرکت پتروشیمی تبریز
۳۳ بانک اقتصاد نوین (هولدینگ) ۸۳ شرکت پالایش نفت جی (هولدینگ)
۳۴ شرکت فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش (هولدینگ) ۸۴ شرکت صنایع معدنی فولاد سنگان خراسان (هولدینگ)
۳۵ شرکت مادر تخصصی توسعه معادن وصنایع معدنی خاورمیانه (هولدینگ) ۸۵ شرکت فولاد آلیاژی ایران (هولدینگ)
۳۶ شرکت پتروشیمی مارون (هولدینگ) ۸۶ شرکت تراکتورسازی ایران (هولدینگ)
۳۷ شرکت سرمایه گذاری توسعه سرمایه رفاه (هولدینگ) ۸۷ شرکت سنگ آهن مرکزی ایران (هولدینگ)
۳۸ شرکت مبین انرژی خلیج فارس (هولدینگ) ۸۸ شرکت صنعتی مینو (هولدینگ)
۳۹ شرکت ایران خودرو دیزل (هولدینگ) ۸۹ شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر (هولدینگ)
۴۰ بانک شهر (هولدینگ) ۹۰ شرکت مجتمع فولاد خراسان (هولدینگ)
۴۱ شرکت گروه بهمن (هولدینگ) ۹۱ شرکت گلرنگ پخش
۴۲ شرکت گسترش صنایع معدنی کاوه پارس (هولدینگ) ۹۲ شرکت بیمه البرز
۴۳ شرکت پالایش گاز بیدبلند خلیج فارس ۹۳ شرکت بیمه کوثر
۴۴ شرکت پلیمر آریا ساسول ۹۴ شرکت قاسم ایران (هولدینگ)
۴۵ شرکت گروه صنعتی انتخاب الکترونیک آرمان (هولدینگ) ۹۵ شرکت انرژی گستر سینا (هولدینگ)
۴۶ شرکت بین المللی توسعه صنایع و معادن غدیر (هولدینگ) ۹۶ شرکت پتروشیمی خارک
۴۷ شرکت ایران خودرو خراسان ۹۷ شرکت مهندسی و توسعه سروک آذر
۴۸ بانک سامان (هولدینگ) ۹۸ بانک سینا (هولدینگ)
۴۹ شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر (هولدینگ) ۹۹ شرکت سرمایه گذاری و توسعه گل گهر (هولدینگ)
۵۰ شرکت فولاد هرمزگان جنوب (هولدینگ) ۱۰۰ شرکت فولاد اکسین خوزستان

 

 

 

 

 

صنعت و معدن
شناسه : 403672
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا