خشکسالی تامین مالی صنعت و معدن

به گزارش جهان صنعت نیوز، صنعتگران می گویند که دولت قدم خاصی برای بهبود وضعیت صنعت در دو سال گذشته برنداشته است.این موضوع به خصوص در آمار تسهیلات دهی بانکها به بخش های مختلف اقتصادی بیشتر قابل لمس است، چه آنکه از میزان دو هزار و ۳۷ هزار میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده به از سوی بانکها، تنها ۳۵.۵ درصد از این تسهیلات سهم بخش صنعت و معدن بوده است.

فعالان این بخش براین باورند که علاوه بر مشکل تامین مالی که بخش صنعت با آن دست و پنجه نرم می کند، افزایش هزینه های تولید ناشی از افزایش نرخ تورم و سرکوب قیمتی که توسط دولت صورت می گیرد، باعث شده که رکود در این بخش طولانی تر شود.

آنطور که آرمان خالقی قائم‌مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران به جهان صنعت گفته، دولت هر سال یک رقمی را برای اختصاص تسهیلات به بخش تولید در نظر می‌گیرد ولی هیچ وقت عملیاتی نمی‌شود.

او اضافه می کند: برآوردها حاکی از تقاضای بالای بخش تولید و صنعت برای دریافت تسهیلات بانکی به منظور تامین نقدینگی و سرمایه در گردش مورد نیاز است ،حال آنکه این بخش در دریافت تسهیلات مشکل دارد، در انتهای سال هم، وضعیت تسهیلات‌دهی سیستم بانکی بدتر از ماه‌های قبل می‌شود، زیرا این ایام خرید و فروش‌های شب عید پیش می‌آید و واحدهای تولیدی و کسبه به نقدینگی بیشتری نیاز دارند.

هشدارهایی که قائم مقام خانه صنعت، معدن و تجارت ایران مطرح می کند،فقط بخش تولید را نشانه نگرفته است.ریزش شاخص بورس و ناامیدی صنایع به تامین مالی از بورس، گرفتاری دیگری است که صنایع با آن روبرو هستند. خالقی در این رابطه می گوید: بورس یک‌شبه منهدم می‌شود، ولی یک‌شبه ساخته نمی‌شود. سال‌ها زمان می‌برد که اعتماد به بازار بورس برگردد و زیان‌ها را جبران کرد.

اخبار برگزیدهصنعت و معدنویدئو
شناسه : 403815
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا