فشار ویژه مالیاتی به مردم در بودجه ۱۴۰۳ با افزایش مالیات بر ارزش افزوده

محمدی کارشناس اقتصادی: مالیات بر ارزش افزوده با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس به 10 درصد افزایش یافت تا در سال آتی شاهد فشار مالیاتی بیشتر به مردم باشیم و به جای برخورد با دانه درشت ها که شعار این روزهای دولت سیزدهم است به فشار بیشتر مالیاتی به مردم رسیدیم!

به گزارش جهان صنعت نیوز، ارسلان محمدی کارشناس اقتصادی در رابطه با فشار ویژه مالیاتی به مردم در بودجه ۱۴۰۳ با افزایش مالیات بر ارزش افزوده اظهار کرد: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به ده درصد پیامدهای منفی قابل توجهی برای اقتصاد ایران و مردم آن خواهد داشت. تصمیم برای اجرای چنین افزایش مالیاتی، نبود آینده نگری و نگرش غلط مالیاتی در سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور مالیاتی را نشان می دهد. به نظر می رسد این سازمان ها به جای تمرکز بر اصلاح نظام مالیاتی و کاهش فشار مالیاتی بر مردم و تولید، صرفاً علاقه مند به حداکثر رساندن درآمدهای مالیاتی دولت، حتی به زیان مردم هستند.

وی ادامه داد: یکی از فوری ترین پیامدهای افزایش مالیات بر ارزش افزوده، فشار تورمی است که بر مردم وارد می کند. با افزایش قیمت ها به دلیل مالیات های بیشتر، افراد مجبور به پرداخت بیشتر برای کالاها و خدمات می شوند و در نتیجه قدرت خرید آنها کاهش می یابد. این در نهایت منجر به کاهش هزینه های مصرف کننده و کاهش تقاضای کلی در اقتصاد خواهد شد. علاوه بر این، افزایش مالیات بر ارزش افزوده نیز بر تولید کشور تأثیرات زیانباری خواهد داشت. با کاهش تقاضای مصرف‌کننده، کسب‌وکارها با فروش کمتری مواجه خواهند شد و ممکن است مجبور شوند تولید خود را کاهش دهند یا حتی تعطیل شوند. این یک اثر موجی منفی بر سایر بخش‌های اقتصاد خواهد داشت که منجر به از دست دادن بیشتر مشاغل و رکود اقتصادی می‌شود.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با پیامدهای منفی مالیات بر ارزش افزوده گفت: افزایش مالیات بر ارزش افزوده به طور نامتناسبی بر گروه های کم درآمد تأثیر می گذارد. از آنجایی که این گروه ها تمایل دارند نسبت بیشتری از درآمد خود را صرف کالاها و خدمات اساسی کنند، افزایش بار مالیاتی فشار مالی بیشتری بر آنها وارد می کند. این امر نابرابری درآمد را تشدید می کند و به شکاف ثروت در جامعه کمک می کند. همچنین نگرانی دیگر این است که افزایش فشار مالیات ممکن است بخش های خاصی از اقتصاد را به سمت اقتصاد زیرزمینی سوق دهد. وقتی مالیات‌ها خیلی سنگین می‌شوند، ممکن است افراد و مشاغل تشویق شوند که از پرداخت مالیات خود فرار کنند یا به طور کلی از پرداخت آن اجتناب کنند. این امر منجر به اقتصاد غیررسمی بزرگتر و در نتیجه از دست دادن درآمد مالیاتی برای دولت و افزایش شفافیت در سیستم اقتصادی خواهد شد.

این کارشناس اقتصادی با اشاره به مصوب شدن این پیشنهاد دولت در مجلس گفت: با وجود این مشکلات مشهود، به نظر می رسد دولت و مجلس ایران مصمم به ادامه این افزایش مالیات هستند. آنها با تأمین مالی دولت از جیب مردم و فشار مضاعف بر اقشار آسیب پذیر جامعه، رویکردی نادرست و زیانبار در پیش گرفته اند. مالیات بر ارزش افزوده با پیشنهاد دولت و تصویب مجلس به ۱۰ درصد افزایش یافت تا در سال آتی شاهد فشار مالیاتی بیشتر به مردم باشیم و به جای برخورد با دانه درشت ها که شعار این روزهای دولت سیزدهم است به فشار بیشتر مالیاتی به مردم رسیدیم!

وی در پایان گفت: تصمیم به افزایش ده درصدی مالیات بر ارزش افزوده تبعات منفی شدیدی خواهد داشت. رکود اقتصادی را عمیق تر می کند، تقاضا و مصرف کلی را کاهش می دهد، مانع تولید می شود، فشار مالیات بر گروه های کم درآمد را افزایش می دهد و اقتصاد زیرزمینی را گسترش می دهد. برای دولت ایران ضروری است که رویکرد خود را تجدید نظر کند و به جای تمرکز صرف بر تولید درآمد کوتاه مدت، پایداری و رشد اقتصادی بلندمدت را در اولویت قرار دهد. اصلاحات مالیاتی مناسب که انصاف را ترویج می‌کند و توسعه اقتصادی را تسهیل می‌کند، برای رفاه مردم و رفاه کلی ملت ضروری است.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان
شناسه : 403839
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا