در نشست تخصصی بررسی قوانین و احکام مالیاتی در ورزش کشور مطرح شد؛

زنگ خطر برای سلامت جامعه / مجلس جلوی یک بحران‌ را بگیرد ‌

نشست بررسی قوانین مالیاتی در ورزش کشور با حضور جمعی از نمایندگان تشکل‌های ورزشی، اساتید دانشگاهی و کارشناسان حوزه‌های مختلف عصر روز سه‌شنبه سوم بهمن ماه در دانشکده علوم ورزشی و تندرستی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد.

بخش اول این رویداد به بررسی شرایط اقتصادی و نظام مالیاتی کشور، وضعیت ورزش در حوزه‌های سلامت محور، قهرمانی و حرفه‌ای اختصاص یافت و روابط دو حوزه ورزش و مالیات مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

مطالعات انجام شده در خصوص قوانین مالیاتی در ورزش کشورهای مختلف به همراه نقش امتیازات و معافیت‌های مالیاتی در حوزه ورزش و سلامت بخش دیگر این نشست را به خود اختصاص داد.

در ادامه هر یک از ارکان نظام مالیاتی در ورزش مورد آسیب شناسی قرار گرفت و رکن مهم قوانین و مقررات مالیاتی محور اصلی این بخش بود.

از موضوعات مطرح شده در این نشست که نگرانی‌ اکثریت و به ویژه نمایندگان تشکل صنفی باشگاهداران را به همراه داشت، مربوط به حذف ماده ۱۳۴ مالیات‌های مستقیم( حذف معافیت مالیات عملکرد ورزش) که در تاریخ ۱۴۰۲/۰۸/۱۷ توسط دولت طی لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم برای طی تشریفات قانونی به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

نظرات کارشناسی حاوی تذکرات و هشداریی هم بود که آن را متوجه دولت و مجلس می‌ساخت. چرا که تایید این قسمت از لایحه توسط مجلس، تبعات سنگینی برای سلامت جامعه در پی خواهد داشت و خسارت‌های زیادی را بر پیکره ورزش و اقتصاد کشور تحمیل خواهد کرد.

به اعتقاد کارشناسان حذف ماده ۱۳۴ مالیات‌های مستقیم در تضاد با ماده ۳ اصل سوم قانون اساسی (تاکید بر ورزش رایگان و قابل دسترس برای همه) بوده که منجر به تعطیلی باشگاه‌ها، بیکاری و تعدیل نیروی انسانی، گران‌ شدن ورزش و عدم دسترسی بخشی از جامعه به خدمات ورزشی، کاهش تعداد ورزشکاران، فرار مالیاتی، افزایش بیماری در کشور،
افزایش هزینه‌های سر بار به دولت چون خدمات درمانی ناشی ازبیماری‌های غیر واگیر، افزایش بزه و آسیب‌های اجتماعی و تنش‌های روانی، افت کیفیت زندگی و موارد دیگری را به همراه خواهد شد.

حاضرین در نشست ضمن تاکید بر اطلاع و آگاهی نمایندگان مجلس از تبعات این بند از لایحه، خواستار اقدام جدی مجلس در حذف و عدم تایید آن و همچنین توجه و اهتمام دولت به طور خاص شخص رئیس جمهور و وزیر ورزش و جوانان به مقوله ورزش سلامت محور و برخورد قاطع با چنین رویکردهای آسیب‌رسان، بحران آفرین و ضد اجتماعی شدند.

همچنین در خصوص وظایف نمایندگان مجلس در اصلاح و پیگیری طرح تخصیص یک درصد از مالیات اشخاص غیردولتی به بخش ورزش کشور که اخیرا شورای نگهبان آن را تایید نکرده، مواردی را ضروری برشمردند و اجرای آن طرح را خون تازه‌ای در کالبد ورزش کشور به ویژه در بخش فدراسیون‌ها و میزبانی رویدادهای بین المللی عنوان کردند.

در پایان این نشست که توسط شورای عالی تشکل‌های ورزشی کشور با همکاری دانشگاه شهید بهشتی برگزار گردید و حدود ۳ ساعت بطول انجامید، مقرر شد موضوعات مطروحه در جلسه به صورت تخصصی در آینده پیگیری و دنبال شوند و پیشنهادات راهبردی آماده و در اختیار دستگاه‌های ذیربط قرار گیرند.

اجتماعی و فرهنگی
شناسه : 404125
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا