ویراژ قیمت خودرو ادامه دارد

قیمت خودرو در چند هفته گذشته با جهش عجیبی همراه بوده است؛ اما دلیل این افزایش قیمت چیست و آیا قیمت خودرو کاهش می‌یابد؟

«وضعیت بازار خودرو رو به بهبود است، اما عده‌ای در این بازار به دنبال منافع خود و سودهای کلان هستند و از این فضا سوءاستفاده می‌کنند. مردم باید حوصله کنند، زیرا وضعیت خوبی خواهیم داشت.» این جمله‌ای است که علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت دو روز پیش با قاطعیت اعلام کرد.

او البته از روزی که سکان هدایت وزارت عریض و طویل صمت را بر عهده گرفته مدام این جملات را تکرار می‌کند. اما حالا در شرایطی این جمله را گفته که قیمت‌ خودرو به دلیل مصوبات معاونانش از تعادل خارج شد و در برخی از خودروها شاهد افزایش بیش از ۱۵۰ میلیون تومانی قیمت‌ها بودیم.

بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا از اردیبهشت ماه به این سو قیمت‌ خودرو روند باثباتی را طی کرد و اگر افزایشی هم رخ داد به صورت جزئی بود، منتها از اواسط تابستان که عرضه خودرو کاهشی شد قیمت نیز به همان تناسب در بازار بالا رفت. البته این افزایش قیمت خودرو آنچنان هم چشمگیر نبود و در بازار خودروی ایران که سال‌ها درگیر نوسان بود چندان به چشم نمی‌آمد.

همین وضعیت کج‌دار‌و‌مریز تا اواخر پاییز ادامه داشت تا اینکه نامه‌ای منتشر شد مبنی بر اینکه اجازه عرضه ۱۲۰ هزار خودرو با ۵ درصد کمتر از قیمت حاشیه بازار به زودی انجام خواهد شد. همین کافی بود تا بازار خودرو دوباره هیجانی شود و تعادل خود را از دست بدهد.

خودرو کالای سرمایه‌ای شده است

سعید موتمنی رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو در گفت‌وگو با «جهان‌صنعت» در رابطه با اینکه مشکل اصلی بازار خودرو چیست که با هر تکانه‌ای تعادل خود را از دست می‌دهد، گفت: متاسفانه خودرو طی سال‌های گذشته از یک کالای مصرفی به یک کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است. از این رو به اخبار و سایر مولفه‌های بیرونی سریع واکنش نشان می‌دهد.

وی افزود: از زمانی که ماهیت مصرفی خودرو از بین رفت و این کالا تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای به منظور حفظ سرمایه شد بازار نیز تعادل خود را از دست داد. این در حالی است که خودرو در همه جای دنیا یک کالای مصرفی محسوب می‌شود.

موتمنی با بیان اینکه هر بازاری به صورت مشخص برای متعادل شدن، نیاز به یک حدی از کالا دارد و متولیان نیز براساس آن نیاز، نسبت به تولید یا واردات کالا اقدام کنند تا در نهایت بازار به درستی تنظیم شود، گفت: متاسفانه طی سال‌های گذشته به دلیل عدم تناسب در میزان عرضه و تقاضا هم تقاضا از حالت عادی خارج شد و هم ماهیت مصرفی خودرو از بین رفت. به همین جهت نیز این بازار با هر تکانه‌ای دچار تحول و شوک می‌شود.

این مقام صنفی با بیان اینکه نیاز بازار یا از طریق واردات یا افزایش تولید باید پاسخ داده شود، افزود: آنچه که سال‌های گذشته به ویژه ۲ سال اخیر با آن درگیر بوده‌ایم وضعیت عرضه خودرو است. عرضه خودرو کم است و نمی‌تواند به نیاز مصرف‌کنندگان پاسخ دهد.

چرا قیمت خودرو افزایش یافت؟

وی به عرضه ۱۲۰ هزار خودرو با قیمت کمتر از ۵ درصد نرخ بازار هم اشاره کرد و گفت: بازار خودرو به دلیل همین خبری که منتشر شد بعد از چند ماه دچار شوک قیمتی محسوسی شد، به شکلی شاهد افزایش قیمت شدیدی طی یک ماه اخیر بودیم. به شکلی که قیمت دنای ارتقایافته ۸۰۰ میلیون تومانی به یک میلیارد تومان رسید. همچنین در خودروهای مونتاژی مانند لاماری و‌ هایما حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان افزایش قیمت را شاهد بودیم. حتی خودروهای اقتصادی هم متاثر از این خبر بودند به شکلی که قیمت خودروی کوییک از ۳۴۵ میلیون تومان به ۳۹۰ میلیون تومان رسید. نکته‌ای که باید خودروسازان پاسخ دهند این است که اگر این حجم خودرو وجود داشت چرا عرضه نمی‌کرد؟ قطعا با این حجم از خودرو خودروساز می‌توانست به تعهدات خود عمل می‌کرد.

موتمنی ادامه داد: این صحبت‌ها باعث به هم ریختن بازار شد و دیدیم که چگونه تاثیر منفی خود را بر بازار گذاشت، زیرا مردم قیمت روز را قیمت قطعی خودرو می‌دانند. یعنی همان قیمتی که شرکت فاکتور می‌کند و با توجه به اینکه می‌دانند شرکت توان افزایش تولید ندارد، بنابراین بازار واکنش تندی به این مدل اخبار نشان می‌دهد.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودرو تصریح کرد: وقتی خبر آمد که این مدل عرضه قرار نیست عملیاتی شود قیمت خودرو نیز در بازار شروع به ریزش کرد. بر همین اساس نیز طی سه چهار روز گذشته قیمت خودرو به ویژه در بخش خودروهای مونتاژی بین ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان کاهش یافت. همچنین در بخش خودروهای داخلی نیز مثل دنا حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان کاهش قیمت را شاهد بوده‌ایم. البته کاهش قیمت‌ها ضعیف است و نسبت به آن افزایش همچنان قیمت‌ها بالا محسوب می‌شود.

قیمت خودرو کاهش پیدا می‌کند؟

موتمنی با بیان اینکه طی سال‌های گذشته به نیاز بازار به درستی پاسخ داده نشده و حتی شاهد تقاضای انباشت‌شده نیز هستیم، گفت: بازار نیازی دارد و این نیاز هم مشخص است، بنابراین اگر به این نیاز به درستی پاسخ داده شود و در واقع این نیاز تامین شود، نه‌تنها شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود، بلکه تعادل نیز به بازار بر‌می‌گردد و قیمت‌ها از حالت نجومی خارج می‌شود، اما وقتی عرضه‌ها کم باشد اثر خود را در افزایش قیمت‌ها نشان می‌دهد و بازار از تعادل خارج می‌شود.

وی در مورد وضعیت فعلی عرضه خودرو یادآور شد: مسلم است عرضه فعلی جوابگوی نیاز بازار نیست و باید بیشتر از اینها شاهد افزایش عرضه‌ها باشیم. عرضه فعلی هم کم است هم توان پاسخگویی به نیاز بازار که طی سال‌های گذشته سرکوب شده را ندارد.

موتمنی تصریح کرد: بازار مدت‌هاست درگیر رکود شده و مصرف‌کننده تمایلی به حضور در بازار خودرو ندارد، زیرا قدرت خرید پایین آمده و متوسط مردم توان خرید خودرو ندارند، بنابراین بازار در رکود کامل است. اما اگر عرضه زیاد بود قطعا قیمت‌ها کاهش قابل توجهی می‌یافت و این رکود نیز از بازار رخت برمی‌بست.

این مقام صنفی با تاکید بر اینکه به دلیل شرایط فعلی خودرو در کشور ما به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر مردم توان خرید خودروی نو ندارند و مجبورند از خودروهای فرسوده استفاده کنند. موتمنی با بیان اینکه نیاز بازار به هیچ‌وجه تامین نشده است، افزود: ما نتوانسته‌ایم نیاز بازار را چه از طریق تولید داخل و چه از طریق واردات تامین کنیم بعد در اینجا به دنبال مقصر برای افزایش قیمت‌ها می‌گردیم.

وی تاکید کرد: باید ابتدا نیاز بازار را شناسایی و به همان تناسب آن را تامین کنیم تا خودرو از کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی برگردد و قیمت‌ها نیز شکسته شود.

موتمنی تصریح کرد: در صورتی که توان تولید نداریم باید با واردات، نیاز بازار را تامین کنیم که مصرف‌کننده برای خرید آن کالا پول بیشتری هزینه نکند.

دست مشتری برای خرید خودرو باز نیست

موتمنی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت جهانی خودروها با قیمت همان محصولات در کشور ما تفاوت بسیار زیادی دارد و این موضوع ناشی از عدم تناسب در میزان عرضه است.

رییس اتحادیه نمایشگاه‌داران و فروشندگان خودروی تهران در مورد واردات خودروهای کارکرده هم گفت: در حال حاضر واردات خودروهای کارکرده و دست دوم تاثیر مثبتی دارد، زیرا خلاء موجود در بازار را رفع می‌کند.

وی افزود: از طرفی هم قیمت خودروهای وارداتی که طی سال‌های ممنوعیت در بازار به شکل نجومی افزایش داشته، افت می‌کند و از آن طرف هم قیمت خودروهای داخلی که میلیاردی و از توان خریدار ایرانی خارج شده، واقعی می‌شود.

موتمنی ادامه داد: در صورت ورود کالای کارکرده از برندهای خوب و باکیفیت، قیمت‌ها در بازار ایران ریزش می‌کند و بازار به نوعی به تعادل می‌رسد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر با توجه به اینکه طی سال‌های گذشته دست مشتری برای خرید خودرو بسته بود با واردات خودرو چه نو و چه کارکرده ما به مشتری بالاخره حق انتخاب می‌دهیم که به نسبت بودجه‌ای که دارد، خودروی مد‌نظرش را تهیه کند و برای خرید، با محدودیت و جبر در انتخاب روبه‌رو نشود.

موتمنی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو، باید زودتر از اینها زمینه واردات خودروی دست دوم را فراهم می‌کردیم، زیرا برندهای خوش‌نام دنیا، هم از نظر کیفی ضریب بالایی دارند و هم مصرف سوخت بهینه‌تری دارند که می‌تواند به مدیریت مصرف سوخت نیز کمک کند.

اخبار برگزیدهخودرو
شناسه : 404163
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا