کیفیت حرف اول را میزند

جهان صنعت نیوز:  منفعت طلبی برخی مسوولان در کشور شرایطی را به وجود آورده است که حتی حضور شرکت های خودروساز خارجی در ایران نیز نتوانست آن طور که انتظار می رفت منجر به افزایش کیفیت خودروهای تولیدی داخل شود.

اما با این حال در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که با خداحافظی شرکت های خودروساز فرانسوی، کره ای و … از بازار ایران، حال و روز صنعت خودرو وخیم تر از سابق شود.

موضوعی که به گفته برخی کارشناسان، چندان قطعی نیست و ظرفیت های علمی و صنعتی کشور حتی در دوران تحریم ها نیز می تواند منجر به جهش صنعت خودرو شود. به شرطی که دست های پشت پرده اجازه اصلاح رویه های سابق در حوزه صنعت را صادر کنند.

در همین خصوص معاون اسبق وزارت صنعت با بیان اینکه خودروسازان حتی در زمان حضور شرکت های خارجی در ایران هم نتوانستند در فضای رقابتی در جهت افزایش کیفیت حرکت کنند، گفت: اگرچه افزایش همکاری با خودروسازان خارجی با هدف ارتقای کیفیت انجام شد اما به دلایل متعدد خودروسازان نتوانستند آنطور که شایسته است از این موقعیت بهره ببرند.

امیررضا واعظی‌آشتیانی اظهار کرد: خودروهایی که از گذشته به ایران وارد می شد به دلایلی از جمله کیفیت و تنوع محصول و همچنین آپشن های زیاد مورد توجه مردم قرار می گرفت و حتی با وجود اینکه به نسبت خودروهای داخلی دارای قیمت های بالاتری بود، اما خریداری می شد.

وی افزود: این در حالی است که تولید خودروهای داخلی همراه با تنوع و کیفیت قابل قبول نبوده و ما تا زمانی که برای مواد اولیه، تکنولوژی و آموزش در حوزه خودروسازی هزینه نکنیم، نمی توانیم خودروی مطلوبی را تولید کنیم.

همچنین بخوانید:

حمله به حیاط خلوت خودروسازان

به گفته  واعظی‌آشتیانی، آموزش، مواد اولیه و تکنولوژی پاشنه آشیل های حوزه خودرو به شمار می روند اما متاسفانه از زمانی که خودروسازان ما برون سپاری را آغاز کردند، تنها به دنبال تامین مواد اولیه با نازل ترین قیمت ها بودند.  حتی در مواردی شاهد این بودیم که برخی شرکت های قطعه ساز برای کاهش هزینه ها از کیفیت محصولات تولیدی خود کاستند.

نگرانی از بابت کاهش ارزش پول

وی به چالش های این صنعت از جمله عدم پرداخت مطالبات قطعه سازان از سوی خودروسازها اشاره کرد و گفت: این چالش ها کیفیت خودروهای تولیدی را تحت تاثیر قرار می دهد. این در حالی است که بازار خوبی در داخل کشور برای خرید خودرو مهیا است و مشکلات اقتصادی در حوزه کلان شرایطی را به وجود آورده که مردم برای جلوگیری از کاهش ارزش سرمایه خود، به دنبال سرمایه گذاری در بازارهایی مثل خودرو، سکه و ارز هستند.

معاون اسبق وزارت صنعت با بیان اینکه شرایط به گونه ای شده که خودروسازان تصور می کنند هرچه تولید کنند خریداری می شود، افزود: ارزش پول کشور تحت الشعاع قرار گرفته و علت خرید مردم این نیست که آنها از خرید خودروهای داخلی استقبال می کنند بلکه آنها نگران کاهش ارزش سرمایه های خود هستند.

به گفته  واعظی‌آشتیانی، حضور شرکت های خارجی خودروساز در ایران می توانست منجر به شکل گیری بازار رقابتی و افزایش کیفیت خودروهای تولیدی کشور شود اما ما علم بهره گیری از این موقعیت را نداشتیم. اگرچه در حال حاضر فرصت مناسبی است که به سمت کیفی کردن محصولات پیش برویم و محصولاتی با قیمت مناسب را به مصرف کننده ارائه کنیم.

مدل فروش اصلاح شود

وی با اشاره اینکه ما باید به سمتی حرکت کنیم که خودرو از حالت سرمایه ای خارج شود و تنها جنبه مصرفی داشته باشد، بیان کرد: چالش های موجود در این حوزه به اقتصاد کلان کشور بر می گردد در صورتی که اگر خودروسازان وارد فضای رقابتی شوند، می توانند در صورت حضور یا عدم حضور شرکت های خارجی در ایران، کیفیت خود را ارتقا دهند و سلیقه مصرف کننده را نیز جلب کنند.

معاون اسبق وزارت صنعت با بیان اینکه در حال حاضر بهترین فرصت است که یک سری رویه ها در بازار خودرو اصلاح شود، گفت: نوع و نحوه فروش و همچنین خدمات پس از فروش از مواردی هستند که باید اصلاح شومد.

به گفته وی، امروزه در اروپا و آمریکا مدل فروش متنوعی برای خودرو وجود دارد که بر اساس آن نه تنها به سلیقه مصرف کننده احترام گذاشته می شود بلکه بضاعت اقشار مختلف جامعه نیز مورد توجه قرار می گیرد. در حالی که در بازار خودروی ایران چنین وضعیتی وجود ندارد.

واعظی‌آشتیانی اظهار کرد: ما همیشه تصور می کنیم که حق با تولیدکننده است و به مصرف کننده آنطور که باید و شاید بها نمی دهیم. البته این موضوع تنها در حوزه صنعت خودرو مصداق ندارد بلکه در صنایع دیگر نیز اوضاع به همین منوال است.

ظرفیت مناسب وزارت دفاع و دانشگاه ها

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا همکاری خودروسازان با وزارت دفاع می تواند منجر به تحول صنعت خودروسازی کشور شود، بیان کرد: دانشگاه های صنعتی و وزارت دفاع امکانات و ظرفیت های قابل توجهی دارند که خودروسازان کشور به خصوص در شرایط تحریم می توانند از آنها استفاده کنند. به گفته واعظی‌آشتیانی، وجود سربازهای تحصیل کرده ممتاز و توانمندی های دانشمندان تنها بخشی از ظرفیت های علمی و صنعتی کشور است که صنایع می توانند از آنها بهره ببرند.

معاون اسبق وزارت صنعت با تاکید بر تمرکز دولت به حوزه هیبریدی کردن خودروها ، گفت: برخی از مسوولان تنها به منافع شخصی فکر می کنند و مشخص نیست چه عاملی باعث می شود که در حوزه هیبریدی کردن خودروها کم کاری شود و حتی از این موضوع استقبال نشود.

دست چه کسی در کار است ؟

وی با بیان اینکه منافع خفته در یک گوشه ای برای برخی فرصت طلبان وجود دارد، افزود: ما تحت تحریم های یک طرفه قرار گرفتیم و باید از همه قابلیت های علمی  و صنعتی استفاده کنیم اما مشخص نیست چه دستی در کار است که اجازه ورود افراد اندیشمند به برخی صنایع از جمله صنعت خودرو را نمی دهد.

واعظی‌آشتیانی با تاکید بر اینکه این حلقه باید بشکند، اظهار کرد: دولت به خوبی می تواند با فراهم کردن زیرساخت های لازم،  صنایع را هدایت کند و ارزش افزوده لازم از صنعت خودروسازی را به دست بیاورد . این در حالی است که در شرایط فعلی تولید خودرو توجیه اقتصادی ندارد.

معاون اسبق وزارت صنعت ادامه داد: تیراژ کمتر از دو میلیون خودرو برای کشور به صرفه نیست و در برخی کشورهای دنیا دست کم بین ۵ تا ۲۰ میلیون تیراژ خودرو وجود دارد. البته این موضوع به این معنی نیست که ما باید تیراژ تولید را بالا ببریم بلکه باید افزایش تیراژ با افزایش کیفیت و تنوع و همچنین خدمات پس از فروش همراه باشد.

وی افزود: تنها با تمرکز بر آنچه گفته شد می توان با واردات خودرو نیز مقابله کرد و خودروهایی متناسب با ذائقه و جیب مردم تولید کرد. در غیر این صورت محبوبیت خودروسازان داخلی با گذشت زمان کمتر می شود.

مطالب مرتبط:

اخبار برگزیدهپیشنهاد ویژهصنعت و معدن
شناسه : 40445
لینک کوتاه :
دکمه بازگشت به بالا