حکم دادگاه لاهه به شورای امنیت سازمان ملل ارسال خواهد شد

سخنگوی سازمان ملل در پی اعلام حکم دیوان بین‌المللی دادگستری علیه اسرائیل مبنی بر توقف نسل‌کشی در غزه اعلام کرد: دبیر کل سازمان ملل مطابق اساسنامه دادگاه لاهه فوری دستورات آن را به شورای امنیت ارسال خواهد کرد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، استفان دوجاریک سخنگوی سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی به خبرنگاران گفت: آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل به حکم دادگاه لاهه توجه کرده است که به شکایت آفریقای جنوبی علیه اسرائیل در مورد اعمال کنوانسیون جلوگیری و مجازات جنایت نسل‌کشی در نوار غزه اشاره می‌کند.

وی افزود: در همین راستا، دبیرکل سازمان ملل به دستور دادگاه به اسرائیل، از جمله، انجام «تمامی اقدامات لازم» در رابطه با فلسطینی‌های غزه و انجام اقدامات در داخل غزه جهت جلوگیری از قتل، ایجاد صدمات جدی جسمی یا روحی، ایجاد عمدی شرایط زندگی منجر به نابودی گروهی و جلوگیری از تولد نوزادان، توجه کرده است. او همچنین به دستور دادگاه به اسرائیل توجه کرده مبنی بر اینکه اسرائیل باید فورا اطمینان حاصل کند که ارتش آن هیچ یک از این اقدامات را مرتکب نمی‌شود.

دوجاریک گفت: علاوه بر این، دبیرکل به دستور دادگاه به اسرائیل برای اطمینان از ارائه خدمات اولیه ضروری و کمک‌های بشردوستانه برای رسیدگی به شرایط نامطلوب زندگی فلسطینیان در غزه توجه ویژه‌ای کرده است.

پیروی از قوانین بشردوستانه بین المللی

سخنگوی سازمان ملل افزود: وی همچنین به تاکید دادگاه مبنی بر اینکه «همه طرف‌های درگیر در نوار غزه ملزم به پیروی از قوانین بشردوستانه بین‌المللی» اشاره کرده و خواستار آزادی فوری و بدون قید و شرط گروگان‌هایی است که در حمله به اسرائیل در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ ربوده شده‌اند.

دوجاریک گفت: دبیرکل سازمان ملل یادآور می‌شود که بر اساس منشور و اساسنامه دادگاه لاهه، تصمیمات این نهاد لازم الاجرا است و اطمینان دارد که همه طرف‌ها به نحو مقتضی از دستور دادگاه تبعیت خواهند کرد و مطابق اساسنامه دادگاه، فورا دستورات دادگاه را به شورای امنیت ارسال خواهد کرد.

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز (جمعه) حکم ویژه خود در مورد شکایت آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی مبنی بر ارتکاب نسل‌کشی در غزه و لزوم اتخاذ اقدامات فوق‌العاده را اعلام کرد.

بر اساس این حکم، رژیم صهیونیستی باید اقدامات لازم برای ممانعت از جنایت‌های کشتار علیه یک مجموعه انسانی را اتخاذ کند. این رژیم همچنین باید عدم ارتکاب به جنایت نسل‌کشی توسط نیروهایش را تضمین و اقداماتی در راستای بهبود اوضاع انسانی در غزه اتخاذ کند.

باشگاه خبرنگاران جوان

سیاسی
شناسه : 404551
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا