کرونا رفت، تورم آمد؛ رستوران گردی هم لاکچری شد

با پایان یافتن کرونا، کسب‌و‌کارهای مختلف از جمله رستوران‌ها امیدی تازه برای دوباره سرپا شدن پیدا کردند. اما دیری نپایید که رشد افسارگسیخته نرخ تورم، ضربه نهایی را بر پیکر کم‌جان این شغل فرود آورد.

هما میرزایی – جهان صنعت نیوز؛ طبق آمار اتحادیه رستوران‌داران بیش از ۳۵ درصد رستوران‌داران جواز خود را باطل کرده و تغییر شغل داده‌اند. بر اساس داده‌های مرکز آمار نیز، گروه هتل و رستوران با تورمی معادل ۶۶.۲ درصد با اختلاف در صدر رتبه‌بندی بیشترین تورم سالانه قرار گرفته است. در مقایس نقطه‌به‌نقطه نیز گروه هتل و رستوران بیشترین تورم را به ثبت رسانده‌اند و بدین ترتیب شاخص قیمت این گروه کالایی در ماه پایانی پاییز ۱۴۰۲ نسبت به ماه مشابه در سال ۱۴۰۱ حدود ۵۶.۵ درصد افزایش را تجربه کرده است.

این آمار نگران‌کننده ادامه حیات رستوران‌ها با وضع موجود را تقریبا غیرممکن خواهد کرد. با رشد قیمت غذاهای اصلی ایرانی و فرنگی هم‌چون انواع کباب، انواع خورشت، همبرگر و پیتزا، غذاهای ارزان‌تر هم‌چون فلافل برای قشر بزرگی از مردم محبوبیت بیش از پیش پیدا کرده است.

هر هفته باید منوی رستوران را تغییر دهیم!

در یکی از ساعات پایانی شب که انتظار می‌رود شلوغ‌ترین ساعات کاری یک رستوران باشد، به سراغ یکی از چلوکبابی‌ها در تهران رفتیم تا از اوضاع کسب‌و‌کار بپرسیم. صاحب این چلوکبابی که تنها در مغازه نشسته بود و هیچ  مشتری نداشت، در گفت‌و‌گوی کوتاهی که با خبرنگار جهان صنعت داشت، در این‌باره گفت: “هر بار که برای خرید مواد اولیه می‌رویم، می‌بینیم باز هم قیمت‌ها افزایش داشته است. به خصوص در کار ما که ماده اصلی گوشت است. اگر بخواهیم هم‌سان با افزایش قیمت گوشت قیمت غذاهایمان را بالا ببریم، باید منوی خود را هر هفته تغییر دهیم. همین حالا هم مشتری نداریم، چه برسد به وقتی که قیمت‌هایمان را بالا ببریم.”

وی در ادامه قبض برق مغازه که روی آن اخطار قطع فوری به چشم می‌خورد را به ما نشان داد و این‌گونه ادامه داد :”بفرمایید. شاهد از غیب رسید. حتی توانایی پرداخت هزینه برق مغازه را هم نداریم. فقط چند روز در هفته سرمان شلوغ می‌شود و سایر روزها مشتری نداریم. این درآمد اندک هم به سختی کفاف حقوق کارگر و آشپز و خرید ماهانه را می‌دهد.”

طعم تلخ رکود

او با اشاره به تشدید رکود در ماه‌های اخیر گفت :”دو ماه اخیر وضعیت فروش به کم‌ترین حالت خود رسیده و در حال تجربه کردن بدترین شرایط هستیم. تا پیش از این می‌شد امیدوار بود که مردم حداقل برای تعطیلات آخر هفته به رستوران می‌روند تا در کنار خانواده کمی تفریح کنند اما الان قدرت خرید مردم آنقدر کم شده که دیگر همین تفریح ساده هم از آن‌ها دریغ شده است. اگر مشتری داشته باشیم، تحمل تورم مواد اولیه کمی آسان‌تر می‌شود؛ مشکل اصلی در حال حاضر نبود مشتری است.”   

یک سیخ کباب؛ سیخی چند هزار؟

با توجه به این‌که گوشت قرمز و به خصوص گوشت گوسفندی ماده اصلی اغلب غذاهای محبوب ایرانی اعم از انواع خورشت‌ها، آبگوشت و کباب است، افزایش قیمت آن تاثیری مستقیم بر افزایش قیمت غذاهای رستورانی داشته است. در حال حاضر قیمت هر کیلو ران گوسفندی تقریبا ۵۵۰ هزار تومان و قیمت راسته گوسفندی حدود ۷۰۰ هزار تومان است. به دلیل این گرانی، برخی از رستوران‌ها برای کاهش قیمت تمام شده غذاهای خود اقدام به ترکیب گوشت با انواع ناخالصی‌ها هم‌چون مرغ درسته و کامل به همراه پر، سویا، چربی و امعا و احشا می‌کنند. اما قیمت غذاهای گران‌تر هم‌چون شیشلیک و کباب چنجه (که امکان ترکیب با ناخالصی‌ها را ندارند) در رستوران‌های معتبر رقمی نجومی شده و مابین ۶۰۰ هزار تا یک میلیون تومان برای مشتری تمام می‌شود. برخی رستوران‌ها با تامین گوشت خود از گوشت قرمز یخ‌زده خارجی که با ارز نیمایی وارد کشور می‌شود، توانسته‌اند کمی از قیمت تمام شده خود را کاهش دهند، که این تخصیص گوشت یخ‌زده نیز اعتراض شهروندان متقاضی خرید آن را در پی داشته است.

 وضعیت مرغ، حبوبات و سبزی‌جات نیز دست کمی از وضعیت گوشت قرمز ندارد. هر کیلو مرغ کامل در حال حاضر ۷۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت هر کیلو سینه پاک شده حدود ۱۴۰ هزار تومان و هر کیلو ران پاک شده مرغ ۱۰۰ هزار تومان است که بر این اساس قیمت یک پرس جوجه کباب از ۱۵۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان متغیر است. قیمت‌ها بر اساس شهر، منطقه و نوع رستوران متغیر است و به طور میانگین در نظر گرفته شده‌اند.

 از قیمت آبزیانی مانند ماهی و میگو که تقریبا به طور کامل از سبد سفارش مشتریان رستوران‌ها خارج شده‌اند، بگذریم.

همه ناراضی اند

وضعیتی که در آن قرار داریم یک چرخه معیوب اقتصادی است که در آن رستوران‌داران از قیمت فروش خود راضی نیستند و آن را به صرفه نمی‌دانند و از آن طرف مشتریان توانایی پرداخت هزینه بیشتر برای صرف یک وعده غذا را ندارند. مشتریانی که گاهی در هنگام سفارش غذا به ازای هر دو نفر یک غذا سفارش داده و سعی می‌کنند به هر سختی شده همین اندک تفریح باقی‌مانده را برای خود و خانواده‌شان حفظ کنند.

در شرایط موجود که نمی‌توان چشم‌انداز روشنی برای کنترل تورم متصور بود، برخی از فعالین این حوزه معتقدند قیمت‌گذاری باید از دست اتحادیه و وزارت صمت خارج شده و به خود رستوران‌داران سپرده شود تا بازار رقابتی ایجاد شده و مشتریان امکان انتخاب از میان رستوران‌های مختلف را داشته باشند. مشتریان نیز به نوبه خود ترجیح می‌دهند حال که توانایی صرف غذا در رستوران‌های با کیفیت را ندارند، قید خوردن غذای بی کیفیت ارزان‌تر را زده و به کل رستوران‌گردی را از سبد هزینه ماهانه خود خط بزنند.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلان

شناسه : 404573
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا