میشل جانشین جو

در حالی که کمتر از ۹ ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، نتایج نظرسنجی‌ها حاکی از افول مداوم محبوبیت جو بایدن و در عین حال پیشتازی دونالد ترامپ است. به تازگی زمزمه‌هایی مطرح شده مبنی بر اینکه دموکرات‌های آمریکا با توجه به چالش‌های عمده‌ای که در مسیر مبارزات انتخاباتی با بایدن تجربه می‌کنند، قصد دارند میشل اوباما همسر باراک اوباما رییس‌جمهوری پیشین آمریکا را به جای بایدن نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری کنند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، در تازه‌ترین گزارش‌ها در خصوص انتخابات آمریکا اخیرا روزنامه نیویورک‌پست گزارش داده، در صورت بهبود نیافتن نتایج نظرسنجی‌ها برای بایدن، این احتمال وجود دارد که میشل اوباما به جای او معرفی شود. این مساله در حالی مطرح می‌شود که برخی تحلیل‌گران به‌خصوص در داخل آمریکا، دولت بایدن را دولت سوم اوباما قلمداد کرده و حتی برخی دیگر به صراحت معتقدند که اوباما از پشت صحنه در حال اداره کردن کاخ سفید است. در همین راستا در گزارش نیویورک‌پست آمده که باراک اوباما، اخیرا با طراحی پرسش‌نامه‌هایی، نظر رای‌دهندگان دموکرات و همچنین حامیان مالی این حزب را درباره نامزدی همسرش جویا شده است.

ریسک خطرناک دموکرات‌ها

طبق گزارشی که اخیرا سایت Wionews منتشر کرده، گمانه‌زنی‌ها در خصوص جایگزینی میشل اوباما با بایدن زمانی بالا گرفت که سیندی آدامز در روزنامه نیویورک‌پست و راجر جی استون جونیور مشاور قدیمی دونالد ترامپ چنین موضوعی را مطرح کردند. در واقع مشاور قدیمی ترامپ همزمان با برگزاری انتخابات درون‌حزبی جمهوریخواهان در ایالت آیووا طی مطلبی در شبکه‌های اجتماعی گفته بود، من همچنان پیش‌بینی می‌کنم میشل اوباما نامزد حزب دموکرات برای انتخابات سال ۲۰۲۴ خواهد بود.

همچنین آدامز به عنوان ستون‌نویس نیویورک‌پست هم در مقاله‌اش تصریح کرده، بایدن توانایی مناظره کردن ندارد. او حتی قادر نیست متن از پیش نوشته‌شده را بخواند، لذا نگرانی‌های مطرح‌شده از سوی باراک اوباما برای کارزار نهایی انتخابات، صرفا یک اظهارات معمولی نیست، بلکه حرکتی استراتژیک است.

این مساله زمانی اهمیت می‌یابد که نیویورک‌پست فاش کرده، یک سال قبل یعنی در تابستان ۲۰۲۲، میشل اوباما با برخی مدیران و چهره‌های برجسته دموکرات دیدار کرده و گفته که من در حال رقابت انتخاباتی هستم و حمایت شما را نیاز دارم. در نتیجه می‌توان گفت که اوباما مایل است، جو بایدن بی‌سروصدا عرصه رقابت‌های انتخاباتی را ترک کند.

در چنین شرایطی حتی مایکل جمبالست استراتژیست بانک جی‌پی‌مورگان هم در فهرست ۱۰ شگفتی سال ۲۰۲۴، کنار رفتن بایدن از دور رقابت‌های انتخاباتی را مطرح کرده است.

با این حال مشخص نیست که آیا دموکرات‌ها حاضر خواهند شد ریسک کنار گذاشتن جو بایدن به عنوان رییس‌جمهوری مستقر و جایگزینی او با میشل اوباما را در یکی از حساس‌ترین انتخابات تاریخ آمریکا بپذیرند یا خیر؟ در این میان برخی ناظران معتقدند که نظرسنجی‌ها خود گویای وضعیت وخیم بایدن برای رقابت با دونالد ترامپ است. او همچنین به واسطه نحوه عملکردش در جنگ غزه، رای مسلمانان آمریکایی را از دست داده است. علاوه‌بر این، وحشت بزرگ دموکرات‌ها این است که بایدن چگونه قرار است در مناظرات انتخاباتی در مقابل ترامپ قرار بگیرد؟

بنابراین در چنین وضعیتی اگر احتمال جایگزینی بایدن با میشل اوباما دقیقا درست نباشد، اما به‌طور قطع می‌توان گفت که دموکرات‌ها شاید در نظر داشته باشند همسر باراک اوباما را به عنوان معاون اول رییس‌جمهوری به جای کامالا هریس معرفی کنند؛ امری که می‌تواند با توجه به محبوبیت نسبی میشل اوباما در آمریکا تا حدودی هم در مناظرات انتخاباتی و هم در جلب آرای رنگین‌پوستان و مهاجران آمریکایی تاثیر بسزایی داشته باشد.

بایدن در حالی که به شدت مورد انتقاد اعراب و مسلمانان آمریکایی قرار گرفته، سعی کرده تا به صورت دیگری نظر جامعه آمریکا را برای مهاجران جلب کند؛ به طوری که اخیرا درخواست کرده تا سیم‌خاردارهای مرزی با مکزیک برای ممانعت از عبور مهاجران غیر‌قانونی برچیده شود و قضات دادگاه عالی آمریکا نیز چند روز قبل به ماموران گشت مرزی اجازه داد به‌طور موقت این سیم‌خاردارها را بردارند. براساس این حکم، مقامات اداره مهاجرت اجازه تخریب سیم‌های‌خاردارها در مرز بین ایالت تگزاس با کشور مکزیک به‌منظور جلوگیری از عبور مهاجران غیرقانونی از طریق رودخانه ریو گراند و ورود به خاک آمریکا کشیده شده است را دارند، در حالی که مقامات تگزاس نسبت به این حکم درخواست تجدیدنظر داده‌اند و شکایتی هم از سوی کن پکستون دادستان ‌کل جمهوریخواه تگزاس به این دادگاه ارسال شده که در آن دادستان دولت را متهم به تخریب غیرقانونی اموال ایالتی کرده است.

ترامپ همچنان پیشتاز است

این مساله و قصد بایدن برای بهره‌برداری از آن در حالی به یکی از مهم‌ترین اخبار روز آمریکا تبدیل شده که نتایج یک نظرسنجی که به تازگی توسط رویترز و شرکت پژوهشی ایپسوس انجام شده است، نشان می‌دهد دونالد ترامپ رییس‌جمهوری سابق ایالات‌متحده از جو بایدن رییس‌جمهوری فعلی آمریکا محبوب‌تر است.

به گزارش یورونیوز، در این نظرسنجی سراسری که ۱۲۵۰ بزرگسال آمریکایی در آن شرکت کرده بودند ۴۰ درصد از ترامپ و ۳۴ درصد از بایدن پشتیبانی کردند. باقی افراد نیز مطمئن نبودند در انتخابات ۲۰۲۴ به چه کسی رای خواهند داد.

نتایج این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها از رقابت مجدد میان این دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری ناراضی هستند. حدود ۶۷ درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی گفته‌اند که «از دیدن کاندیداهای مشابه در انتخابات ریاست‌جمهوری خسته شده‌اند و خواهان فرد جدیدی هستند.» با این حال، تنها ۱۸ درصد گفتند که اگر بایدن و ترامپ تنها انتخاب آنها باشد، رای نخواهند داد.

هرچند کاخ سفید ترامپ را یک رقیب شکست‌پذیر تلقی می‌کند، اما به‌نظر می‌رسد که این دو نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری برای یک رقابت مجدد خود را آماده می‌کنند. در این نظرسنجی، بیش از نیمی از پاسخ‌دهندگان گفتند که از سیستم دوحزبی ایالات‌متحده ناراضی هستند.

ویتنی تالاریکو مشاور ۳۳ ساله از جمله کسانی است که در این نظرسنجی شرکت کرده است و قصد دارد گزینه‌های دیگری را به جز این دو رقیب اصلی انتخابات بررسی کند.

او گفته است که نامزدهای مستقل صدایی ندارند و همیشه کسانی که در جناح‌های اصلی هستند بیشتر دیده می‌شوند و این برای کشوری مثل آمریکا ناراحت‌کننده است. او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا به بایدن رای می‌دهد یا ترامپ، گفت: «احتمالا به نفر سومی رای خواهم داد.»

این نظرسنجی همچنین نشان‌ می‌دهد که رای‌دهندگان از انتخاب‌ خود راضی نیستند.

۷۰ درصد از پاسخ‌دهندگان، از جمله حدود نیمی از دموکرات‌ها با این جمله موافق بودند که بایدن نباید به دنبال دوره دیگری از ریاست‌جمهوری باشد. از سوی دیگر ۵۶ درصد پاسخ‌دهندگان نیز از جمله یک‌سوم جمهوریخواهان با شرکت ترامپ در این انتخابات موافق نبودند. بسیاری بر این باورند که بایدن با ۸۱ سال سن برای ریاست‌جمهوری مناسب نیست.

سه‌چهارم پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی با این جمله موافق بودند که بایدن برای کار در دولت بسیار پیر است، در حالی که نیمی از آنها در مورد ترامپ که ۷۷ سال سن دارد، چنین نظری نداشتند. بیش از نیمی از دموکرات‌ها بایدن را خیلی پیر دانستند در حالی که یک‌سوم جمهوریخواهان چنین دیدگاهی درباره ترامپ نداشتند. به نظر می‌رسد مشارکت در انتخابات نوامبر همچنان بالا خواهد بود، زیرا رای‌دهندگان هر دو حزب انگیزه زیادی برای شکست یکدیگر در این انتخابات دارند.

۵۹ درصد از پاسخ‌دهندگانی که قصد دارند به بایدن رای بدهند، گفته‌اند که انگیزه آنها در درجه اول مخالفت با ترامپ است، در حالی که رای‌دهندگان به ترامپ نسبت به نامزد خود و سیاست‌های او مطمئن‌تر بودند و تنها ۳۹ درصد از آنها انگیزه خود از رای دادن به آقای ترامپ را مخالفت با آقای بایدن توصیف کرده بودند.

۵۵ درصد از جمهوریخواهان در این نظرسنجی گفتند که اگر ترامپ قانون را زیر پا بگذارد، باید محکوم شود و به زندان برود. گفتنی است، ترامپ که در حال حاضر با چهار پیگرد کیفری مواجه است در دادگاه استدلال کرده که باید از پیگرد قانونی برای اقدامات انجام‌شده در زمان ریاست‌جمهوری مصون باشد.

اخبار برگزیدهسیاسیویدئو
شناسه : 404601
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا