فاجعه تورم گوشت قرمز

نه فقط گوشت که حالا جنبه فانتزی در سبد کالای  برخی گروه‌های خانوارهای ایرانی است، بلکه آژیر خطر افزایش تورم ناشی از نان و غلات هم مدتهاست که به صدا درآمده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز؛ در تصاویر روزانه شاید کمتر دیده شود که کسی از گرانی نان شکایت کند، اما در سبد خانوار به روشنی پیداست. به خصوص وقتی در آمار و نمودار قرار می گیرد، تورم خوراکی ها بیش از گذشته زندگی را بر دهک های ۴ تا ۷ درآمدی کشور سخت کرده است.

براساس گزارش مرکز آمار، نان و غلات که ستون فقرات تامین کالری مورد نیاز برای دهک‌های فقیر و کم‌درآمد کشور را شکل می‌دهند و از ابتدای سال جاری با کنترل‌گری بیشتر دولت روبه‌رو بوده‌اند و با ۴۸.۳ درصد رشد تورمی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته، گزارش شده اند.

افزایش چندمرحله‌ای قیمت نان‌های سنتی که با چراغ سبز دولت، همراه بود، مصرف غلات را در سبد خانوارها با چالش‌های بیشتری نسبت به گذشته مواجه کرد. آثار این افزایش حتی در کالاهای کم‌کششی مثل ماکارونی هم خود را نشان داد به طوری که نرخ تورم ماهانه این گروه کالایی به ۳۸.۷ درصد رسید.

در گروه فرآورده‌های گوشتی اوضاع به مراتب وخیم‌تر بوده و نرخ تورم این گروه کالایی نزدیک به ۱۲۰ درصد بیشتر از نرخ تورم کل کشور است و عملا به معنای حذف این ارقام کالایی از سفره ۴ الی ۷ دهک درآمدی کشور است.
آنطور که مرکز آمار گزارش کرده، نرخ تورم سالانه برای این گروه کالایی، در بازه زمانی یک ساله معادل ۹۱.۷ درصد است .رقمی که نشان می‌دهد سیاستگذاری یک سال گذشته دولت در این حوزه، به‌طور یکپارچه و استمراری، سفره مردم را هدف قرار داده است و تحولات قیمتی در بازه زمانی یک‌ساله را به هیچ وجه نمی‌توان نوسانات کوتاه‌مدت دانست.

نرخ تورم نقطه‌‌به‌نقطه فرآورده های گوشتی هم از عمق فاجعه ای دیگر خبر می دهد.این شاخص با عبور از سطح ۹۵.۴ درصد، بیانگر آشفتگی نسبتا طولانی‌مدت در بازار این گروه کالایی است.
در افق کوتاه‌مدت  هم نرخ رشد تورمی ماهیانه به طرز عجیبی با سیاست‌های بلندمدت دولت در این حوزه همبستگی دارد و نمی‌توان نام نوسانات مقطعی بر آن نهاد.

اخبار برگزیدهاقتصاد کلانویدئو
شناسه : 404834
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا