مسکن ملی هوا شد؟ / آقای منظور، منظورتان از این جاخالی دادن چه بود؟

در شرایطی که دولت می باست در سال آینده حدود 700 هزار میلیارد تومان به پروژه نهضت ملی مسکن اختصاص دهد، روز گذشته رییس سازمان برنامه و بودجه در جمع نمایندگان مجلس گفت که دولت ظرفیت تامین 100 هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن در بودجه سال آینده را ندارد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، رییس سازمان برنامه و بودجه دولت سیزدهم، روز گذشته آب پاکی را روی دست وعده ساخت یک میلیون مسکن ریخت و گفت که تامین ۱۰۰ هزار میلیارد تومان برای ساخت مسکن در توان دولت نیست. در حالی که طبق قانون جهش تولید و تامین مسکن، دولت می‌بایست در سال سوم حدود ۷۰۰ هزار میلیارد تومان به این طرح اختصاص دهد.

دیروز داوود منظور ـ رییس سازمان برنامه و بودجه در جریان بررسی لایحه بودجه ۱۴۰۳ در صحن علنی مجلس شورای اسلامی خطاب به نمایندگان گفت که اگر دولت را مکلف کنیم نسبت به ساخت مسکن اقدام کند ۱۰۰ همت سقف بوجه را بالا می‌بریم که این میزان تامین مالی فراتر از ظرفیت دولت است.

جاخالی دادن این مقام دولت سیزدهم از تامین بودجه بخش مسکن در شرایطی است که دو سال قبل وعده ساخت سالیانه یک میلیون خانه در سال، مهمترین شعار انتخاباتی سیدابراهیم رییسی بود.
داوود منظور البته به طرحهای متهورانه‌ای از جمله بازار مالی و آورده مردم برای ساخت مسکن اشاره کرد؛ در حالی که اساسا اجرای طرح نهضت ملی مسکن از طریق بازارهای مالی مثل بازار کالا، پول، بورس، تبادل ارز جهانی و غیره در ایران امکان‌پذیر نیست.

تجربه دو طرح مسکن مهر و نهضت ملی مسکن ثابت کرده که نمی‌توان روی آورده متقاضیان چندان حساب کرد. اما شاید منظور آقای منظور از بازار مالی، تامین سرمایه از طریق بورس باشد. با توجه به اینکه سهامداران انتظار سود در این بازار را دارند خرید یونیت و سرمایه‌گذاری آنها در پروژه های نهضت ملی مسکن، دست کم هزینه ساخت این پروژه را تا ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

گذشته از آن مسکنی که قرار است برای اقشار پایین ساخته شود چه سودی در آن دیده می‌شود که آقای منظور انتظار دارد سهامداران نسبت به تامین مالی آن اقدام کنند؟

اطلاعات رسیده به جهان صنعت نیوز گویای آن است که بذرپاش ـ وزیر راه و شهرسازی و تیم تحت مدیری او بسته کاملی را برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در بودجه ۱۴۰۳ به دولت ارایه کرده‌اند اما عمده این برنامه توسط خاندوزی ـ وزیر اقتصاد و منظور ـ رییس سازمان برنامه که موضوعات اقتصادی را معمول با عینک تراز شدن بودجه نگاه می‌کنند وتو شده است.

نظام بانکی می‌بایست در سال اول اجرای طرح نهضت ملی مسکن یعنی شهریور ۱۴۰۰ تا شهریور ۱۴۰۱ مبلغ ۳۶۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به بخش مسکن اختصاص می‌داد. در سال دوم که از شهریور ۱۴۰۱ تا شهریور ۱۴۰۲ را شامل می‌شود نیز باید ۴۸۵ هزار میلیارد تومان به حوزه مسکن پرداخت می‌کرد اما بنا به گفته‌ نمایندگان مجلس، در مجموع سال اول و هشت ماهه سال دوم فقط به ۱۸ درصد این تعهد عمل شده است. یعنی در سال اول از ۳۶۰ همت فقط ۶۰ همت و در سال دوم از ۴۸۵ همت فقط ۸۷ همت محقق شده است. با توجه به تاکید قانون جهش تولید مسکن در سال سوم می‌بایست به اندازه نرخ تورم به مبالغ فوق افزوده شود که با توجه به تورم ۴۴ درصد در سال ۱۴۰۳ باید حدود ۷۰۰ همت به طرح نهضت ملی مسکن اختصاص یابد. بودجه‌ای که عملا امکان تحقق آن وجود ندارد.

شاید علت آنکه داوود منظور، خیلی رک و پوست کنده گفت که دولت ظرفیت لازم برای تامین مالی بخش مسکن را ندارد، کارنامه دو سال گذشته آن باشد. برای طرح نهضت ملی مسکن حدود ۶ میلیون نفر ثبت نام کردند که ۴.۵ میلیون نفر واجد شرایط شناخته شدند. بگذریم از اینکه بسیاری افراد که فرم «ج» آنها سبز بود به بهانه در اولویت نبودن از این پروژه کنار گذاشته شدند. در حال حاضر نیز وزارت راه و شهرسازی می‌گوید حدود ۲ میلیون خانه را به مرحله ساخت رسانده اما بررسی‌ها نشان می‌دهد عمده این طرحها از مرحله تامین زمین فراتر نرفته است.

اخبار برگزیدهمسکن
شناسه : 404868
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا