دهک بندی یارانه باز هم تغییر کرد؟

به گفته رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، دهک بندی و وسع سنجی خانوارها را ۲ بار در سال انجام می شود و دهک خانوارها تا دور بعدی دهک بندی قابل تغییر نیست.

به گزارش جهان صنعت نیوز، دهک بندی یارانه در قالب اجرای قانون هدفمندسازی یارانه یکی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه دولت ها قرار داشته و دارد. دهک به معنای یک دهم جمعیت کل کشور و یک مفهوم نسبی و جمعیتی است.

در این اخباری هم درباره تغییرات این دهک بندی یارانه معیشتی در چند وقت اخیر دست به دست شده است. در تازه ترین مورد، رییس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان به ارائه توضیحاتی درباره این موضوع و همچنین عدم تغییر دهک خانوارها تا دور بعدی دهک بندی که با دریافت داده های ثبتی اقتصادی و اجتماعی ارزیابی خواهد شد پرداخته است.

بروز رسانی اطلاعات رفاه ایرانیان

علیرضا محمدی به بروز رسانی اطلاعات رفاه ایرانیان و اعمال داده‌های جدید اقتصادی خانواده‌ها اشاره نمود. او گفت: هموطنان می‌توانند آخرین تغییرات شناسنامه اقتصادی خانواده خود را در سایت حمایت ملاحظه کنند. این در حالیست که داده‌های یاد شده مربوط به آخرین و به‌روزترین اطلاعات دریافتی از دستگاه‌های ذی‌ربط است. طبق بند (د) تبصره (۱۷) قانون بودجه کل کشور سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلف به بروزرسانی داده‌های ثبتی، متقن و قابل اتکا دریافتی از دستگاه‌های مختلف مشمول ماده ۲۹ برنامه توسعه ۵ ساله ششم، دهک بندی و وسع سنجی خانوارها را ۲ بار در سال انجام می دهد. لذا دهک خانوارها تا دوره بعدی دهک بندی غیر قابل تغییر بوده. مجدداً با دریافت داده‌های ثبتی اقتصادی و اجتماعی ارزیابی خواهد شد.»

به گفته محمدی، «در جدیدترین به روز رسانی صورت گرفته ،۶۰ هزار خانوار از زمره یارانه‌بگیران حذف» شدند.  همچنین «۶۰ هزار خانوار دهک اول تا سوم جدید نیز به چرخه دریافت یارانه معیشتی وارد شدند».

محمدی گفت: «حذف شدگان، از خانوارهای بالای درآمدی و صدک‌های ۹۹ و ۱۰۰ بودند. این در حالیست که در مجموع تنها یارانه ۱۰ درصد از خانواده‌های صدک ۹۹ و ۱۰۰ قطع شده است.»

ایسنا

اقتصاد کلان
شناسه : 405385
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا