هنر منحرف کردن اذهان

مجتبی صدریا، اندیشمند و فیلسوف ایرانی و نظریه پرداز اجتماعی- فرهنگی

هنر طرح مسائل کاذب یا مساله‌ای کاذب در شرایط بحران‌های بزرگ به منظور مشغول کردن اذهان یا اعمال قدرت یک هنر سیاست‌مداران انحرافی است.

بعد از مرگ لنین در شوروی دو شخصیت متفاوت ولی قدرتمند امکان جانشینی داشتند، یکی برنده شد و سال‌ها ماند و یکی بازنده شد و سال‌ها متواری بود و آخر عمر هم در غربت(مکزیکو سیتی) مرد.
جالب اینجاست که بعد از شکست “لئون تروتسکی”از “استالین” در حزب کمونیست شوروی اسم “تروتسکی” از یک طرف به عنوان یک‌ نماد منفی، ابزار اساسی تبلیغات منفیِ سیاسی حکومت شوروی بود و از طرف دیگر نهادهای پلیسی و امنیتی شوروی نظیر “کا گ ب” سال‌ها در سایه‌ی قدرت در جستجوی نفوذ فکری و ایدئولوژی “تروتسکی” بودند، هر دو این جنبه‌ها بسی اهمیت دارد ولی اینجا جنبه‌ی دوم آن یعنی به کار بردن تمامیت توانایی دستگاه امینیتی حکومت شوروی که درگیر بزرگ‌ترین بحران‌ها بود با یک مساله‌ی کاذب فکری به عنوان “تروتسکیزم” که به منظور تقویت قدرت خود از آن استفاده می‌کرد اهمیت ویژه داشت.

این نمونه که در عرصه‌ی سیاسی و بین‌المللی مشهور است و برخی تحلیل‌گران آن را به عنوان ضرورت دستگیر کردن و از بین بردن موش با دم آبی رنگ را تعریف کرده‌اند( موشی که با دم آبی رنگ وجود خارجی نداشت) امروز در رقابت شرکت‌های بزرگ چند ملیتی نیز تحت عنوان “فرهنگ شرکتی” به همان شدت تاثیر دارد.
دو شرکت بزرگ چند ملیتی را که در زمینه‌ی مشترکی فعالیت بسیار شبیه‌ی دارند را در نظر بگیرید،
یکی از این شرکت‌ها با استفاده از نماد رقیب بزرگ، اذهان کارمندان خود را چنان مشغول می‌کند که تن به هر کار اخلاقی و غیر اخلاقی می‌دهند تا شرکت خودشان در رقابت پیروز شود.

در این مقاله دو روندی را که در خیلی از جوامع باعث آزار عمیق شهروندان می‌گردد که یکی نحوه‌ی برخورد دستگاه‌های امنیتی استالین با “تروتسکیزم” که سرابی دور دست بود و دیگری شرکت‌های چند ملیتی با رقبای دون‌کیشوتی، کارمندان خود را اجیر می‌کنند تا به هر ترتیب بالاترین سود را بدست بیاورد را مورد بررسی قرار دادیم:

یک) چگونگی مشغول کردن اذهان عمومی با موضوعی کاذب به منظور بسیج نیروی اجتماعی برای دیده نشدن یک اوضاع بحرانی،
دو) استفاده کردن از ابزارهایی برای منحرف کردن افکار عمومی از دیده نشدن شدت بحران‌های اجتماعی که همگان از آن آزار می‌بینند.

شما چه موارد دیگری را می‌شناسید؟

یادداشت
شناسه : 405915
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا