بورس و یک عدد فاجعه بار

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به پیش بینی بورس در هفته جاری تصریح کرد: اگر اتفاق خاصی در حوزه بین‌المللی نیفتد احتمالا این هفته بازار سهام مثبت باشد، اما این نمی‌تواند دلایل بنیادی‌ای که وضعیت حال حاضر را به وجود آورده، توجیه کند.

به گزارش جهان صنعت نیوز، بازار سهام این روزها با چند بحران همزمان مواجه شده است که دستکم در دو، سه سال گذشته کم‌سابقه یا حتی بی‌سابقه بوده و همین موضوع پیش بینی بورس را به شدت دشوار کرده است.

از یک‌سو شرایط داخلی و تصمیمات دولت باعث ایجاد انواع بحران‌ها و نااطمینانی‌ها در بازار سهام شده است. صدور و اجرایی کردن بخشنامه‌های خلق‌الساعه و بدون اطلاع قبلی باعث شده که صنایع و شرکت‌های فعال در بورس با یکی از سخت‌ترین دوره‌های خود طی سال‌های اخیر مواجه شوند. در واقع به نظر می‌رسد به دلیل کسری بودجه شدید و عمیق، دولت به سمت دست‌اندازی به سود شرکت‌های بورسی رفته است. اتفاقی که مثال شفاف آن در هفته‌های اخیر تغییر فرمول برای خوراک پالایشی‌ها بود که توسط وزارت نفت اتفاق افتاد.

از سوی دیگر شرایط بین‌المللی و منطقه‌ای در یکی از حساس‌ترین دوره‌های چند سال اخیر خود قرار دارد و طبیعی است که به شکل یک ریسک سیستماتیک جدی خود را به کلیت بازار سهام تحمیل کند.

در عین حال وضعیت گزارش‌های ۹‌ماهه شرکت‌ها هم چندان مثبت نبوده است. این در حالی است که خیلی‌ها امیدوار بودند شرایط بازار بعد از ارائه گزارش‌های ۹‌ماهه شرکت‌ها تغییر کند، اما این اتفاق رخ نداد.

حالا در شرایط فعلی ریسک‌های داخلی و خارجی به‌طور همزمان بازار را با وضعیت نامطلوبی مواجه کرده که در مدت اخیر بی‌سابقه بوده است. در این شرایط بحرانی به اعتقاد کارشناسان حتی رشد قیمت دلار هم که ناشی از وقوع ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌های منطقه‌ای است نمی‌تواند محرکی برای بازار سرمایه باشد.

«جهان‌صنعت» در گفت‌و‌گو با یک کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه به بررسی این همزمانی ریسک‌ها و تاثیر آن بر پیش بینی بورس پرداخته است.

ارزش دلاری یا شاخص کل بورس؟

برزو حق‌شناس کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با «جهان‌صنعت» اظهار کرد: شاخص کل بورس یک‌سری فرمول‌هایی دارد که نمی‌تواند واقعیت بازار سرمایه را نشان دهد. اگر بحث شاخص باشد الان شاخص در حدود ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحد است که نسبت به پاییز پارسال بالاتر است، اما قیمت سهم‌ها خیلی پایین است. بنابراین خود شاخص نمی‌تواند واقعیت بیرون اقتصاد را نشان دهد.

او ادامه داد: اگر قرار بود شاخص بورس واقعیت را نشان دهد باید رشد را در قیمت سهم‌ها می‌دیدیم. برای فهمیدن واقعیت بازار و بیرون بازار، باید ارزش دلاری بازار سرمایه را مورد توجه قرار دهیم. اکنون ارزش دلاری بازار حدود ۱۵۰ میلیارد است که در واقع به سال ۱۳۹۲ نزدیک شده است. این به معنی عمق فاجعه در بازار سهام است که در این مدت اتفاق افتاده است.

پیش بینی بورس هفته 

حق‌شناس با اشاره به پیش بینی بورس در هفته جاری تصریح کرد: اگر اتفاق خاصی در حوزه بین‌المللی نیفتد احتمالا این هفته بازار سهام مثبت باشد، اما این نمی‌تواند دلایل بنیادی‌ای که وضعیت حال حاضر را به وجود آورده، توجیه کند. رییس سازمان بورس هفته قبل گفتند که عده‌ای در دولت مدام محاسبه می‌کنند و ماشین‌حساب در دست گرفته‌اند تا اگر در یک صنعتی سودی وجود دارد، از آن شرکت عددی را دریافت کنند‌. آخرین مورد این مساله هم صنعت پالایشی بود. برای همین بازار نسبت به این اتفاق‌ها واکنش نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: کسری بودجه دولت آسیب جدی به بازار سرمایه زده است. از سوی دیگر گزارش‌های ۹‌ماهه شرکت‌ها هم این موضوع را تایید می‌کند. گزارش‌های ۹‌ماهه خیلی خوب نبود و همچنین ریسک‌های سیستماتیک در منطقه خیلی افزایش پیدا کرده است. این نوع ریسک‌ها هم در همه جای دنیا بر بازار سهام تاثیر می‌گذارد. این اتفاق الان با گزارش‌های نامطلوب ۹ ماهه همزمان شده است. آخرین مورد هم دست‌اندازی دولت به صنعت پالایشی بود که فرمول را جابه‌جا کرده و فوب سنگاپور را با فوب خلیج‌فارس عوض کردند. این اتفاق بازار سهام را به شدت تحت تاثیر قرار داد، چرا که بزرگی عدد خیلی قابل توجه بود.وقتی که یک دفعه ۲ تا ۳ هزار میلیارد تومان از سود یک شرکت کم می‌شود، طبیعی است که کلیت بازار تاثیر می‌پذیرد.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: سرمایه‌گذار هم شرایط اقتصاد کلان را می‌بیند، یعنی هر صنعتی که سودی به دست می‌آورد دولت به آن دست می‌اندازد و همین انتظارات را برای همه صنایع منفی می‌کند. همه اینها، عواقب خیلی بدی برای بازار دارد. او درباره وضعیت دلار و اثر آن بر بورس گفت: اصولا اگر سایه ریسک‌های سیستماتیک در منطقه پایین بیاید بازار سرمایه با یک فاصله‌ای بعد از افزایش نرخ دلار رشد می‌کند. معمولا بازار سرمایه با یک فاصله ۲ تا ۶ ماهه به رشد دلار واکنش نشان می‌دهد و ثانیا رشد دلار زمانی می‌تواند تاثیرگذار باشد که تا حدودی سایه ریسک‌های سیستماتیک و تنش‌ها پایین آمده باشد. در غیر این صورت در شرایط فعلی رشد دلار که ناشی از درگیری‌های منطقه‌ای بوده، نمی‌تواند برای بازار محرک باشد.

اخبار برگزیدهبورس
شناسه : 405985
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا