بحث درباره عوارض صادراتی در اولین جلسه شورای گفت‌وگوی اتاق ایران

۱۱۸مین جلسه شورای گفت و گو دولت و بخش خصوصی پس از وقفه چند ماهه برگزار شد.

 سید احسان خاندوزی امروز در یکصد و هجدهمین جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اتاق بازرگانی ایران، ضمن ابراز خرسندی از برگزاری جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی بعد از هشت ماه توقف، گفت: مقام معظم رهبری در این بهمن ماه در بازدید از نمایشگاه توانمندی تولید داخلی بازدیدی داشتند که اکنون نیز بخشی از فرمایشات ایشان در این جلسه پخش شد ، ایشان در آن جلسه دو کلید واژه پر بسامد داشتند که نخست موضوع رفع موانع کسب و کار و تاکید بر نقش آفرینی بخش خصوصی بود.

وزیر اقتصاد اظهار داشت: رهبر انقلاب در نمایشگاه فرمودند از ظرفیت بخش خصوصی در پروژه ها استفاده شود که این تاکید راه گشایی است و فکر میکنم باید شاه بیت توافق و صدایی که باید از دولت و بخش خصوصی منعکس شود، محقق کردن همین عبارت هاست و اینکه از ثمرات آن در تصمیم ها استفاده سود و در دستور کار عملی قرار گیرد تا اقتصاد از مواهب آن برخوردار شود.

وی بیان داشت : با توجه به اینکه در هدف گذاری امسال موضوع رشد تولید و مهار تورم در دستور کار قرار دارد، به نظر می رسد، در پایان سال دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی مجموعه‌ای از دستاوردها و نقاط مثبت و موانع و چالش های فعالان اقتصادی در سال جاری را احصا کند تا در اختیار روسای قوا قرار گیرد و دفتر مقام معظم رهبری نیز صدای فعالان بخش خصوصی را در یک ارزیابی مدون داشته باشد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اظهار داشت: نکته دوم اینکه با توجه به اینکه در یک و نیم ماه پایانی سال قرار داریم، جدا از موضوع همیشگی تامین بازار شب عید که مقارن با ماه رمضان است و مساله ثبات قیمت ها مطرح است سرفصل دیگر تعامل دولت و بخش خصوصی را می توان در این برهه تعریف کرد و از سویی نظام تامین ارز کشور متعهد باشد، در کمترین زمان میزان ارز لازم را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد که البته در روزهای اخیر نیز شاهد آن بودیم.

وی بیان داشت: از طرفی بخش خصوصی در بازار برای ثبات بخشیدن به قیمت‌ها اهتمام کنند تا دغدغه دولت برای کنترل شب عید و ماه مبارک رمضان در یک همکاری برد- برد تفاهمی، اجتماعی دولت و بخش خصوصی شما بگیرد و منفعت آن را فعالان اقتصادی و مردم کسب کنند.

مالیات و کمبود نقدینگی

حسن زاده، رییس اتاق ایران با بیان اینکه ماه‌های پایانی سال واحد‌های تولیدی نیازمند همکاری و تعامل بانک‌ها برای افزایش نقدینگی هستند، خاطرنشان کرد: پرداخت حقوق و عیدی موجب افزایش هزینه تولیدکنندگان می‌شود و بانک‌ها به دلیل پرداخت تسهیلات دولتی همکاری لازم را انجام نمی‌دهند.

وی افزود: با همکاری بانک‌ها و حمایت دولت می‌توان از تعطیلی واحد‌های تولیدی که بیشتر آنها کوچک و متوسط محسوب می‌شوند، جلوگیری کرد؛ از سوی دیگر نیازمند تمدید فرصتی مجدد برای پرداخت مالیات واحد‌های تولیدی هستیم و همچنین در بخشودگی جرایم مالیاتی تعامل بیشتری صورت بگیرد.

به گفته حسن زاده، نارسایی‌های مالی نگرانی‌هایی را ایجاد کرده است که می‌توان با تصمیمات و سیاست‌های درست دولت در کنار بخش خصوصی، نسبت به رفع آنها اقدام کرد.

دستور اول جلسه: بررسی دستورالعمل عوارض صادراتی

پس از صحبت‌های ابتدایی دستور اول جلسه بررسی دستورالعمل عوارض صادراتی مواد و محصولات معدنی فلزی و غیرفلزی، محصولات نفتی، گازی و پتروشیمی بود.

بهرام شکوری، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران و رییس انجمن سنگ و مس ایران به عنوان سخنران اول ، با اشاره به اینکه رشد ۸درصدی اقتصاد و ۱۳ درصدی معدن هدف‌گذاری شده، گفت: سیاست‌گذاری‌ها باید در همین راستا باشد؛ اما متاسفانه این اتفاق نیافتاده و وضع عوارض مهم‌ترین موضوعی است که اکنون مانعی بر سر راه تولید شده است. 

او ادامه داد: چه در اول زنجیره باشیم و چه در آخر زنجیره، مشکلات متفاوت نیست و تولیدکننده باید محترم شمرده شود. باید توجه داشت اگر محصولی ارزش افزوده کمتری دارد، محصول را تنبیه کنید؛ نه تولیدکننده. اگر تولیدکننده را تنبیه کنید، دیگر کسی وارد سرمایه‌گذاری در اول زنجیره نمی‌آید. چرا من معدنی که در اول زنجیره تولید می‌کنم باید به آخر زنجیره بروم و سرمایه گذاری کنم. حاکمیت باید بستری فراهم کند که فعالان در زنجیره سرمایه‌گذاری کنند. 

وی ادامه داد: اگر در زنجیره ناترازی وجود دارد، راهکار وجود دارد، بورس داریم. اگر در بورس خریداری ندارد، یعنی مازاد نیاز. مازاد نیاز را چه کنیم؟ صادر کنیم؟ دولت میخرد؟ تمام حرف ما این است که شما آیا تولیدکنندگان را افراد محترمی می‌شناسید؟

صنعت و معدن
شناسه : 406187
لینک کوتاه :

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا